loadingMuntliga avtal och handslag är vanligt bland företagare istället för skriftliga avtal. (Foto: Anders Wiklund /TT-arkivbild)
Muntliga avtal och handslag är vanligt bland företagare istället för skriftliga avtal. (Foto: Anders Wiklund /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Få företag skriver avtal

TT

 Hälften av svenska företag saknar skriftliga kontrakt med underleverantörer och kunder, enligt en undersökning som gjorts av marknadsundersökningsföretaget Yougov.

Enligt undersökningen som nästan 1 000 företagare har deltagit i uppger 48 procent att de litar på kunden eller leverantören i en sådan utsträckning att de anser att kontrakt i många fall är onödiga.

– Det är hur riskfyllt som helst att sakna skriftliga kontrakt, det är att leka med elden, det säger Anne Abraham Marbrandt, ordförande i Småföretagarnas riksförbund.

Johan Rosengren arbetar som jurist hos Företagarna och har i många år jobbat med avtalsfrågor.

– Det förekommer många muntliga kontrakt, framför allt hos små företagare. Ofta ska ett arbete gå fort och man hinner inte skriva på något avtal, men min uppfattning är att så många som hälften av våra medlemmar saknar skriftliga kontrakt när de gör olika beställningar, säger Johan Rosengren, jurist hos Företagarna.

Men Anne Abraham Marbrandt på Småföretagarnas riksförbund säger att så länge allt fungerar ser man inga problem.

– Men om någon har glömt en faktura, personal byts ut, att något inte levereras som man kommit överens om eller om en leverans strandat, eller att det uppstår förseningar, dispyter eller det är fel på en vara, då kan det uppstå problem med muntliga kontrakt.

Men det finns också en positiv sida med bristen på skriftliga avtal.

– Man litar på varandra helt enkelt, säger Anne Abraham Marbrandt.

Undersökningen
Marknadsundersökningsföretaget Yougov har gjort en undersökning på uppdrag av företaget Adobe.
Undersökningen visar att nära vartannat svenskt företag, 48 procent litar på kunden eller leverantören i en sådan utsträckning att det anser att kontrakt i många fall är onödiga.
40 procent av företagarna i Norge, 42 procent av företagarna i Danmark och hela 53 procent av företagarna i Finland anser att kontrakt är onödiga.
Många överenskommelser är muntliga. 12 procent anser fortfarande att ett handslag är nog för att samarbetet ska inledas.
Drygt 95 svenska företag deltog i undersökningen.
Källa: Adobe

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMuntliga avtal och handslag är vanligt bland företagare istället för skriftliga avtal. (Foto: Anders Wiklund /TT-arkivbild)
Muntliga avtal och handslag är vanligt bland företagare istället för skriftliga avtal. (Foto: Anders Wiklund /TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Få företag skriver avtal

TT

 Hälften av svenska företag saknar skriftliga kontrakt med underleverantörer och kunder, enligt en undersökning som gjorts av marknadsundersökningsföretaget Yougov.

Enligt undersökningen som nästan 1 000 företagare har deltagit i uppger 48 procent att de litar på kunden eller leverantören i en sådan utsträckning att de anser att kontrakt i många fall är onödiga.

– Det är hur riskfyllt som helst att sakna skriftliga kontrakt, det är att leka med elden, det säger Anne Abraham Marbrandt, ordförande i Småföretagarnas riksförbund.

Johan Rosengren arbetar som jurist hos Företagarna och har i många år jobbat med avtalsfrågor.

– Det förekommer många muntliga kontrakt, framför allt hos små företagare. Ofta ska ett arbete gå fort och man hinner inte skriva på något avtal, men min uppfattning är att så många som hälften av våra medlemmar saknar skriftliga kontrakt när de gör olika beställningar, säger Johan Rosengren, jurist hos Företagarna.

Men Anne Abraham Marbrandt på Småföretagarnas riksförbund säger att så länge allt fungerar ser man inga problem.

– Men om någon har glömt en faktura, personal byts ut, att något inte levereras som man kommit överens om eller om en leverans strandat, eller att det uppstår förseningar, dispyter eller det är fel på en vara, då kan det uppstå problem med muntliga kontrakt.

Men det finns också en positiv sida med bristen på skriftliga avtal.

– Man litar på varandra helt enkelt, säger Anne Abraham Marbrandt.

Undersökningen
Marknadsundersökningsföretaget Yougov har gjort en undersökning på uppdrag av företaget Adobe.
Undersökningen visar att nära vartannat svenskt företag, 48 procent litar på kunden eller leverantören i en sådan utsträckning att det anser att kontrakt i många fall är onödiga.
40 procent av företagarna i Norge, 42 procent av företagarna i Danmark och hela 53 procent av företagarna i Finland anser att kontrakt är onödiga.
Många överenskommelser är muntliga. 12 procent anser fortfarande att ett handslag är nog för att samarbetet ska inledas.
Drygt 95 svenska företag deltog i undersökningen.
Källa: Adobe

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025