Hälften av svenska företag saknar skriftliga kontrakt med underleverantörer och kunder, enligt en undersökning som gjorts av marknadsundersökningsföretaget Yougov.
Enligt undersökningen som nästan 1 000 företagare har deltagit i uppger 48 procent att de litar på kunden eller leverantören i en sådan utsträckning att de anser att kontrakt i många fall är onödiga.
– Det är hur riskfyllt som helst att sakna skriftliga kontrakt, det är att leka med elden, det säger Anne Abraham Marbrandt, ordförande i Småföretagarnas riksförbund.
Johan Rosengren arbetar som jurist hos Företagarna och har i många år jobbat med avtalsfrågor.
– Det förekommer många muntliga kontrakt, framför allt hos små företagare. Ofta ska ett arbete gå fort och man hinner inte skriva på något avtal, men min uppfattning är att så många som hälften av våra medlemmar saknar skriftliga kontrakt när de gör olika beställningar, säger Johan Rosengren, jurist hos Företagarna.
Men Anne Abraham Marbrandt på Småföretagarnas riksförbund säger att så länge allt fungerar ser man inga problem.
– Men om någon har glömt en faktura, personal byts ut, att något inte levereras som man kommit överens om eller om en leverans strandat, eller att det uppstår förseningar, dispyter eller det är fel på en vara, då kan det uppstå problem med muntliga kontrakt.
Men det finns också en positiv sida med bristen på skriftliga avtal.
– Man litar på varandra helt enkelt, säger Anne Abraham Marbrandt.
Undersökningen |
Marknadsundersökningsföretaget Yougov har gjort en undersökning på uppdrag av företaget Adobe. Undersökningen visar att nära vartannat svenskt företag, 48 procent litar på kunden eller leverantören i en sådan utsträckning att det anser att kontrakt i många fall är onödiga. 40 procent av företagarna i Norge, 42 procent av företagarna i Danmark och hela 53 procent av företagarna i Finland anser att kontrakt är onödiga. Många överenskommelser är muntliga. 12 procent anser fortfarande att ett handslag är nog för att samarbetet ska inledas. Drygt 95 svenska företag deltog i undersökningen. Källa: Adobe |