Inrikes

Svarttaxi tillbaka − ny undercoveroperation på gång

Hans Bengtsson
loadingAvregleringen ledde till en överetablering som gynnar svarttaxi, menar Mikael Hjorth på Luleå taxi. Foto: Pontus Lundahl/TT
Avregleringen ledde till en överetablering som gynnar svarttaxi, menar Mikael Hjorth på Luleå taxi. Foto: Pontus Lundahl/TT

2024 genomförde medarbetare vid Luleå taxi en undercoveroperation mot svarttaxi som ledde till att 15 personer polisanmäldes. Drygt ett år senare är situationen minst lika allvarlig som förra våren och man planerar ytterligare insatser.

Taxichaufförerna i Luleå hade tröttnat på den illegala konkurrensen som påverkade deras möjligheter att försörja sig. När Polisen saknade resurser för att stoppa och lagföra svarttaxi tog de saken i egna händer och genomförde en uppmärksammad undercoveroperation.

Chaufförer åkte svarttaxi på fritiden och dokumenterade beställningar, resor, vem som körde och vilka transaktioner som gjordes, vilket blev bevis som höll i rätten. 15 personer polisanmäldes, varav 13 dömdes till dagsböter och fyra fråntogs körkortet.

Svarttaxi

Olaga eller otillåten taxitrafik är den formella benämningen på det man i dagligt tal kallar svarttaxi. Den regleras i Taxitrafiklagens kapitel 5 (2012:211).

1 § Den som uppsåtligen bedriver taxitrafik enligt denna lag utan tillstånd döms för olaga taxitrafik till böter eller fängelse i högst ett år.

En tillståndshavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot villkor som har meddelats i tillståndet döms till böter.

2 § Den som uppsåtligen utan taxitrafiktillstånd utför en persontransport med personbil eller lätt lastbil mot ersättning efter erbjudande om körning till allmänheten döms, om gärningen inte är straffbar enligt 1 §, för otillåten taxitrafik till böter.

Lagen reglerar även yrkesmässigt beställaransvar, avsaknad av förarlegitimation och brott mot kravet på förarbehörighet.

Källa: Riksdagen.se

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Svarttaxi tillbaka − ny undercoveroperation på gång

Hans Bengtsson
loadingAvregleringen ledde till en överetablering som gynnar svarttaxi, menar Mikael Hjorth på Luleå taxi. Foto: Pontus Lundahl/TT
Avregleringen ledde till en överetablering som gynnar svarttaxi, menar Mikael Hjorth på Luleå taxi. Foto: Pontus Lundahl/TT

2024 genomförde medarbetare vid Luleå taxi en undercoveroperation mot svarttaxi som ledde till att 15 personer polisanmäldes. Drygt ett år senare är situationen minst lika allvarlig som förra våren och man planerar ytterligare insatser.

Taxichaufförerna i Luleå hade tröttnat på den illegala konkurrensen som påverkade deras möjligheter att försörja sig. När Polisen saknade resurser för att stoppa och lagföra svarttaxi tog de saken i egna händer och genomförde en uppmärksammad undercoveroperation.

Chaufförer åkte svarttaxi på fritiden och dokumenterade beställningar, resor, vem som körde och vilka transaktioner som gjordes, vilket blev bevis som höll i rätten. 15 personer polisanmäldes, varav 13 dömdes till dagsböter och fyra fråntogs körkortet.

Svarttaxi

Olaga eller otillåten taxitrafik är den formella benämningen på det man i dagligt tal kallar svarttaxi. Den regleras i Taxitrafiklagens kapitel 5 (2012:211).

1 § Den som uppsåtligen bedriver taxitrafik enligt denna lag utan tillstånd döms för olaga taxitrafik till böter eller fängelse i högst ett år.

En tillståndshavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot villkor som har meddelats i tillståndet döms till böter.

2 § Den som uppsåtligen utan taxitrafiktillstånd utför en persontransport med personbil eller lätt lastbil mot ersättning efter erbjudande om körning till allmänheten döms, om gärningen inte är straffbar enligt 1 §, för otillåten taxitrafik till böter.

Lagen reglerar även yrkesmässigt beställaransvar, avsaknad av förarlegitimation och brott mot kravet på förarbehörighet.

Källa: Riksdagen.se

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025