Utrikes

Experter: EU:s batteriplaner i fara

Owen Evans
loadingEn testanläggning för litiumutvinning i Rittershoffen, som drivs av franska Eramet och Electricite de Strasbourg. Kinas dominans vad gäller både utvinning och bearbetning av litium för batterier är kraftig. Foto: Sebastien Bozon/AFP via Getty Images
En testanläggning för litiumutvinning i Rittershoffen, som drivs av franska Eramet och Electricite de Strasbourg. Kinas dominans vad gäller både utvinning och bearbetning av litium för batterier är kraftig. Foto: Sebastien Bozon/AFP via Getty Images

EU har lovat att förbjuda nya bensin- och dieselbilar senast 2035, vilket gör att elbilsbatterier kommer att bli en avgörande fråga. Men målet att kunna producera dessa på egen hand och undvika beroende av Kina kan bli svårt att uppnå, enligt analytiker.

Europa är huvudsakligen beroende av Kinesiska kommunistpartiet (KKP) för sina batterier, från material till produktion.

– Batterier är avgörande för det mesta vi gör i vårt moderna vardagsliv. Så att tillåta en utländsk ekonomisk motståndare som inte har en marknadsekonomi att konkurrera med oss är faktiskt lite galet, säger Steve Christensen, vd för Responsible Battery Coalition, till Epoch Times.

Europas batterimål

Enligt den europeiska gröna given får inga nya bilar på marknaden från och med 2035 släppa ut koldioxid, vilket innebär att det blir olagligt att sälja nya fossildrivna fordon inom EU. Detta är en del av EU:s satsning på att elektrifiera transporterna och uppnå klimatmålen.

Den europeiska batterialliansen, som lanserades 2017 av EU-kommissionen, har det politiska målet att se till att europeiska tillverkare producerar 90 procent av EU:s årliga batteribehov 2030.

Enligt EU-kommissionen beräknas den installerade tillverkningskapaciteten för battericeller 2030 uppgå till 892 GWh, baserat på aktuella branschrapporter. Man uppskattar att efterfrågan kommer att ligga mellan 890 och 998 GWh för samma år.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Experter: EU:s batteriplaner i fara

Owen Evans
loadingEn testanläggning för litiumutvinning i Rittershoffen, som drivs av franska Eramet och Electricite de Strasbourg. Kinas dominans vad gäller både utvinning och bearbetning av litium för batterier är kraftig. Foto: Sebastien Bozon/AFP via Getty Images
En testanläggning för litiumutvinning i Rittershoffen, som drivs av franska Eramet och Electricite de Strasbourg. Kinas dominans vad gäller både utvinning och bearbetning av litium för batterier är kraftig. Foto: Sebastien Bozon/AFP via Getty Images

EU har lovat att förbjuda nya bensin- och dieselbilar senast 2035, vilket gör att elbilsbatterier kommer att bli en avgörande fråga. Men målet att kunna producera dessa på egen hand och undvika beroende av Kina kan bli svårt att uppnå, enligt analytiker.

Europa är huvudsakligen beroende av Kinesiska kommunistpartiet (KKP) för sina batterier, från material till produktion.

– Batterier är avgörande för det mesta vi gör i vårt moderna vardagsliv. Så att tillåta en utländsk ekonomisk motståndare som inte har en marknadsekonomi att konkurrera med oss är faktiskt lite galet, säger Steve Christensen, vd för Responsible Battery Coalition, till Epoch Times.

Europas batterimål

Enligt den europeiska gröna given får inga nya bilar på marknaden från och med 2035 släppa ut koldioxid, vilket innebär att det blir olagligt att sälja nya fossildrivna fordon inom EU. Detta är en del av EU:s satsning på att elektrifiera transporterna och uppnå klimatmålen.

Den europeiska batterialliansen, som lanserades 2017 av EU-kommissionen, har det politiska målet att se till att europeiska tillverkare producerar 90 procent av EU:s årliga batteribehov 2030.

Enligt EU-kommissionen beräknas den installerade tillverkningskapaciteten för battericeller 2030 uppgå till 892 GWh, baserat på aktuella branschrapporter. Man uppskattar att efterfrågan kommer att ligga mellan 890 och 998 GWh för samma år.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025