loadingAir India-flygplanet kraschade i ett bostadsområde kort efter start. Arkivbild. Foto: Ajit Solanki/AP/TT
Air India-flygplanet kraschade i ett bostadsområde kort efter start. Arkivbild. Foto: Ajit Solanki/AP/TT
Utrikes

Bränsleflödet avstängt vid flygkrasch i Indien

TT

Brytarna för bränsleflödet på det Air India-plan som störtade kort efter start den 12 juni var frånslagna, visar en preliminär rapport från haverikommissionen. Cockpitinspelningen avslöjar piloternas förvirring innan kraschen – som tog 260 människoliv.

Bränslet till båda motorerna ströps bara sekunder efter att planet lyft, den ena motorn efter den andra med en sekunds mellanrum.

På ljudinspelningen hörs hur den ena piloten frågar den andra varför, den andra svarar då att han inte stängt av bränslet, enligt den 15-sidiga rapporten, som inte tar ställning till om det skedda var avsiktligt eller inte.

Flygplanet tappade därefter snabbt höjd. Även om bränslebrytarna slogs på igen och motorerna gavs ny kraft fick planet inte upp tillräcklig fart i tid.

”En av piloterna sände ’MAYDAY MAYDAY MAYDAY’”, står det i rapporten.

Kraschade i bostäder

Flygledningen frågade vad som var fel, men såg sedan hur planet störtade varpå räddningspersonal larmades.

Planet, en Boeing 787-8 Dreamliner, var på väg från Ahmedabad i nordvästra Indien till London.

Av de 242 personerna ombord dog alla utom en. Ytterligare flera personer som befann sig på marken omkom när planet kraschade in i ett bostadsområde.

Haverikommissionen konstaterar att man inte har några förslag på åtgärder till flygplanstillverkaren Boeing eller motortillverkaren General Electric, vilket visar på att inga tekniska fel hittats.

Utredningen fortsätter

Bränslebrytarna används för att starta planets motorer, stänga av dem eller i vissa nödsituationer återställa dem. I normalfallet ska de vara påslagna under en flygning.

Utredningen, där amerikanska och brittiska experter deltagit, fortsätter nu i jakt på fler ledtrådar.

Den passagerare som mirakulöst överlevde är en brittisk medborgare. Han sågs gå från vraket – efter planet som kraschat i ett eldhav – och skadades inte allvarligt.

Tidigare uppgavs att sammanlagt 279 personer omkommit, men efter att de rättsmedicinska undersökningarna slutförts har dödssiffran skrivits ned till 260.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAir India-flygplanet kraschade i ett bostadsområde kort efter start. Arkivbild. Foto: Ajit Solanki/AP/TT
Air India-flygplanet kraschade i ett bostadsområde kort efter start. Arkivbild. Foto: Ajit Solanki/AP/TT
Utrikes

Bränsleflödet avstängt vid flygkrasch i Indien

TT

Brytarna för bränsleflödet på det Air India-plan som störtade kort efter start den 12 juni var frånslagna, visar en preliminär rapport från haverikommissionen. Cockpitinspelningen avslöjar piloternas förvirring innan kraschen – som tog 260 människoliv.

Bränslet till båda motorerna ströps bara sekunder efter att planet lyft, den ena motorn efter den andra med en sekunds mellanrum.

På ljudinspelningen hörs hur den ena piloten frågar den andra varför, den andra svarar då att han inte stängt av bränslet, enligt den 15-sidiga rapporten, som inte tar ställning till om det skedda var avsiktligt eller inte.

Flygplanet tappade därefter snabbt höjd. Även om bränslebrytarna slogs på igen och motorerna gavs ny kraft fick planet inte upp tillräcklig fart i tid.

”En av piloterna sände ’MAYDAY MAYDAY MAYDAY’”, står det i rapporten.

Kraschade i bostäder

Flygledningen frågade vad som var fel, men såg sedan hur planet störtade varpå räddningspersonal larmades.

Planet, en Boeing 787-8 Dreamliner, var på väg från Ahmedabad i nordvästra Indien till London.

Av de 242 personerna ombord dog alla utom en. Ytterligare flera personer som befann sig på marken omkom när planet kraschade in i ett bostadsområde.

Haverikommissionen konstaterar att man inte har några förslag på åtgärder till flygplanstillverkaren Boeing eller motortillverkaren General Electric, vilket visar på att inga tekniska fel hittats.

Utredningen fortsätter

Bränslebrytarna används för att starta planets motorer, stänga av dem eller i vissa nödsituationer återställa dem. I normalfallet ska de vara påslagna under en flygning.

Utredningen, där amerikanska och brittiska experter deltagit, fortsätter nu i jakt på fler ledtrådar.

Den passagerare som mirakulöst överlevde är en brittisk medborgare. Han sågs gå från vraket – efter planet som kraschat i ett eldhav – och skadades inte allvarligt.

Tidigare uppgavs att sammanlagt 279 personer omkommit, men efter att de rättsmedicinska undersökningarna slutförts har dödssiffran skrivits ned till 260.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025