loadingMat och vatten - i proportion till förseningen. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Mat och vatten - i proportion till förseningen. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Inrikes

Detta kan du kräva om tåget blir stående

Johanna Cederblad/TT

Tåget stannar – och blir stående. Passagerarna lider, men tågbolagen måste vara beredda att förse resenärerna med det absolut nödvändigaste.

Då och då kommer rapporter om tåg som blivit stående längs rälsen i timmar. Passagerare berättar om brist på mat och vatten, stekheta vagnar och överfulla toaletter.

Men tågbolagen har faktiskt en skyldighet att ha en viss beredskap, med en slags ”prepperlåda” ombord, berättar Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsumentverkets Konsument Europa.

– Reglerna enligt EU-förordningen som gäller för längre resor, på 60 minuter eller mer, innebär att bolagen ska erbjuda assistans, säger han.

Det ska finnas förfriskningar, det vill säga vatten och mat, i proportion till förseningen.

– Det är ofta en bedömningsfråga.

I EU-förordningen står inget specifikt om hygienartiklar som våtservetter och barnblöjor.

Erbjuda hotellrum

Om tåget inte kan åka vidare samma dag ska tågbolaget erbjuda hotellrum.

– Det finns en begränsning på tre nätter om det är något som tågbolaget inte råder över, annars finns inte någon begränsning, säger Henric Jonsson.

På SJ berättar den pressansvarige Johannes Cleris att det ser lite olika ut på SJ:s tåg. Det finns plomberade nödlådor med sådant som vatten, matbars, värmefiltar och ljusstavar.

– Nattåget till Narvik har en helt annan beredskap än regionaltåg, säger han, men kan inte ge mer konkreta exempel.

Erik Wennerholm, tillförordnad vd på tågbolaget VR, som trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg berättar att även VR har beredskap som följs upp.

– Mat och vatten finns ombord, utöver sortimentet i caféet. Det kontrolleras inför varje resa.

Blöjor och våtservetter

Det finns förråd av barnblöjor, våtservetter och tamponger ombord. Inför vintern har tågen även filtar.

Han berättar att toaletterna är ett slutet system med tankar.

– Vi släpper inte iväg ett tåg med fulla tankar.

Ändå, trots beredskapen, säger Erik Wennerholm att det är ganska sällan som ”nödutrustningen” behöver användas.

Rättigheter vid försening

Reglerna finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.

Den säger att vid försening på 60 minuter eller mer ska tågbolaget kostnadsfritt erbjuda resenärerna måltider och förfriskningar i proportion till förseningen.

Bolaget ska också stå för hotellrum eller annan inkvartering, samt transport mellan järnvägsstationen och inkvarteringsplatsen, om resan inte kan fortsätta samma dag.

Dessutom har resenärer rätt till förseningsersättning, enligt förordningen, 25 procent av biljettpriset vid 60–119 minuters försening, 50 procent av biljettpriset vid 120 minuters försening eller mer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMat och vatten - i proportion till förseningen. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Mat och vatten - i proportion till förseningen. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Inrikes

Detta kan du kräva om tåget blir stående

Johanna Cederblad/TT

Tåget stannar – och blir stående. Passagerarna lider, men tågbolagen måste vara beredda att förse resenärerna med det absolut nödvändigaste.

Då och då kommer rapporter om tåg som blivit stående längs rälsen i timmar. Passagerare berättar om brist på mat och vatten, stekheta vagnar och överfulla toaletter.

Men tågbolagen har faktiskt en skyldighet att ha en viss beredskap, med en slags ”prepperlåda” ombord, berättar Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsumentverkets Konsument Europa.

– Reglerna enligt EU-förordningen som gäller för längre resor, på 60 minuter eller mer, innebär att bolagen ska erbjuda assistans, säger han.

Det ska finnas förfriskningar, det vill säga vatten och mat, i proportion till förseningen.

– Det är ofta en bedömningsfråga.

I EU-förordningen står inget specifikt om hygienartiklar som våtservetter och barnblöjor.

Erbjuda hotellrum

Om tåget inte kan åka vidare samma dag ska tågbolaget erbjuda hotellrum.

– Det finns en begränsning på tre nätter om det är något som tågbolaget inte råder över, annars finns inte någon begränsning, säger Henric Jonsson.

På SJ berättar den pressansvarige Johannes Cleris att det ser lite olika ut på SJ:s tåg. Det finns plomberade nödlådor med sådant som vatten, matbars, värmefiltar och ljusstavar.

– Nattåget till Narvik har en helt annan beredskap än regionaltåg, säger han, men kan inte ge mer konkreta exempel.

Erik Wennerholm, tillförordnad vd på tågbolaget VR, som trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg berättar att även VR har beredskap som följs upp.

– Mat och vatten finns ombord, utöver sortimentet i caféet. Det kontrolleras inför varje resa.

Blöjor och våtservetter

Det finns förråd av barnblöjor, våtservetter och tamponger ombord. Inför vintern har tågen även filtar.

Han berättar att toaletterna är ett slutet system med tankar.

– Vi släpper inte iväg ett tåg med fulla tankar.

Ändå, trots beredskapen, säger Erik Wennerholm att det är ganska sällan som ”nödutrustningen” behöver användas.

Rättigheter vid försening

Reglerna finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.

Den säger att vid försening på 60 minuter eller mer ska tågbolaget kostnadsfritt erbjuda resenärerna måltider och förfriskningar i proportion till förseningen.

Bolaget ska också stå för hotellrum eller annan inkvartering, samt transport mellan järnvägsstationen och inkvarteringsplatsen, om resan inte kan fortsätta samma dag.

Dessutom har resenärer rätt till förseningsersättning, enligt förordningen, 25 procent av biljettpriset vid 60–119 minuters försening, 50 procent av biljettpriset vid 120 minuters försening eller mer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025