Bokförlaget Daidalos har nyligen gett ut den första fullständiga svenska översättningen av Emmanuel Levinas bok ”Totalitet och oändlighet”. Det är en sant filosoferande bok, som med sin enkla utgångspunkt – mötet med den andra människans ansikte – försätter vår tankeverksamhet i svindel.
Då filosoferande är en så övergripande syssla har en av filosofins mest grundläggande frågor varit den om var någonstans vi ska börja. Eftersom sanning och visdom är avgörande för filosofin har kunskapen ofta varit startpunkten. Hur får vi kunskap och vad kan vi veta? Detta för enkelt filosoferandet vidare till frågan om hur verkligheten är beskaffad. Läran om kunskap benämns epistemologi och läran om varandet för ontologi. Emmanuel Levinas ger oss ett alternativ till att inleda filosofin i någon av dessa discipliner. Han menar att början till förståelse står att finna i etiken.
Det är inte bara filosofins början som Levinas närmar sig på ett säreget vis, utan också vår förståelse för etiken. När vi talar om etik tenderar vi att tänka på frågor om vad som är rätt att göra eller om vad en dygdig människa är. Levinas går i stället till själva förutsättningen för etik, vilket han menar är vår öppenhet för en verklighet som inte är vår. Denna öppenhet manifesteras via den andres ansikte, vilket är den röda tråden i ”Totalitet och oändlighet”.