loadingDavide Andreani, chef för Europa projects på det nederländska bolaget Mammoet. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Davide Andreani, chef för Europa projects på det nederländska bolaget Mammoet. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

De flyttar Kiruna kyrka – flera ”spanare” på plats

Marc Skogelin/TT

Kiruna kyrka flyttas i ett enda stycke, styrt av en operatör från nederländska Mammoet. Och det är inte den första religiösa byggnaden som bolaget baxar till en ny plats.

– Flyttarna är alltid komplicerade, säger chefen Davide Andreani.

Kyrkan, 672 ton tung och 40 meter bred, transporteras på en trailer med 224 hjul som styrs på marken av operatör med fjärrkontroll.

Veidekke är huvudentreprenör för flytten på uppdrag av LKAB, men för ekipagets framfart ansvarar underentreprenören Mammoet från Nederländerna. Bolaget är specialiserat på avancerade flyttar – och det blir den tredje religiösa byggnaden som man transporterar, säger Davide Andreani, chef för Europa projects på Mammoet.

Personal från Mammoet inspekterar ekipaget med Kiruna kyrka under tisdagens färd. Foto: Fredrik Sandberg/TT

– För omkring 20 år sedan flyttade vi en 800 år gammal stenkyrka i Tyskland. Och 2015 flyttade vi en moské i Saudiarabien.

Transporteras fem kilometer

För moskén var det en kort tur på en kilometer, men i Tyskland var kyrkfärden dubbelt så lång som de fem kilometer som Kiruna kyrka transporteras, säger Andreani.

Alla flyttar är komplicerade på sitt sätt, svarar han på frågan om transporten genom Kiruna stad är den mest avancerade som bolaget har genomfört.

– Alla har sina egna utmaningar och det är olika krav som måste uppfyllas. Så det är alltid utmanande, men också intressant, säger han.

Ensam operatör

Ekipaget i Kiruna styrs av en ensam operatör, däremot är det många fler som är involverade på marken.

– Det är en väldigt stor pjäs vi har att flytta, så en person kan inte se allt. Därför har vi två erfarna övervakare som vet hur man ska hantera situationer som uppstår, och vi har flera spanare för att få ytterligare ögon.

Men hur lär man sig att köra en kyrka?

– I slutänden spelar det ingen roll att det är en kyrka när den ska transporteras, det handlar mer om hur kravbilden ser ut. Det är det som har studerats med Veidekke under flera år, för att veta hur strukturen beter sig tillsammans med trailern.

Kyrkan väntas anlända till sin slutdestination i nya Kiruna centrum under onsdagseftermiddagen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDavide Andreani, chef för Europa projects på det nederländska bolaget Mammoet. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Davide Andreani, chef för Europa projects på det nederländska bolaget Mammoet. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

De flyttar Kiruna kyrka – flera ”spanare” på plats

Marc Skogelin/TT

Kiruna kyrka flyttas i ett enda stycke, styrt av en operatör från nederländska Mammoet. Och det är inte den första religiösa byggnaden som bolaget baxar till en ny plats.

– Flyttarna är alltid komplicerade, säger chefen Davide Andreani.

Kyrkan, 672 ton tung och 40 meter bred, transporteras på en trailer med 224 hjul som styrs på marken av operatör med fjärrkontroll.

Veidekke är huvudentreprenör för flytten på uppdrag av LKAB, men för ekipagets framfart ansvarar underentreprenören Mammoet från Nederländerna. Bolaget är specialiserat på avancerade flyttar – och det blir den tredje religiösa byggnaden som man transporterar, säger Davide Andreani, chef för Europa projects på Mammoet.

Personal från Mammoet inspekterar ekipaget med Kiruna kyrka under tisdagens färd. Foto: Fredrik Sandberg/TT

– För omkring 20 år sedan flyttade vi en 800 år gammal stenkyrka i Tyskland. Och 2015 flyttade vi en moské i Saudiarabien.

Transporteras fem kilometer

För moskén var det en kort tur på en kilometer, men i Tyskland var kyrkfärden dubbelt så lång som de fem kilometer som Kiruna kyrka transporteras, säger Andreani.

Alla flyttar är komplicerade på sitt sätt, svarar han på frågan om transporten genom Kiruna stad är den mest avancerade som bolaget har genomfört.

– Alla har sina egna utmaningar och det är olika krav som måste uppfyllas. Så det är alltid utmanande, men också intressant, säger han.

Ensam operatör

Ekipaget i Kiruna styrs av en ensam operatör, däremot är det många fler som är involverade på marken.

– Det är en väldigt stor pjäs vi har att flytta, så en person kan inte se allt. Därför har vi två erfarna övervakare som vet hur man ska hantera situationer som uppstår, och vi har flera spanare för att få ytterligare ögon.

Men hur lär man sig att köra en kyrka?

– I slutänden spelar det ingen roll att det är en kyrka när den ska transporteras, det handlar mer om hur kravbilden ser ut. Det är det som har studerats med Veidekke under flera år, för att veta hur strukturen beter sig tillsammans med trailern.

Kyrkan väntas anlända till sin slutdestination i nya Kiruna centrum under onsdagseftermiddagen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025