loadingKiruna kyrka på väg från gamla centrum i staden mot sin nya plats under tisdagen. Ekipaget väntas anlända till slutdestinationen på onsdagseftermiddagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kiruna kyrka på väg från gamla centrum i staden mot sin nya plats under tisdagen. Ekipaget väntas anlända till slutdestinationen på onsdagseftermiddagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Första etappen klar – så fort kördes kyrkan

Marc Skogelin och Anna Lena Wallström/TT

Kiruna kyrka har avverkat den första delen av sin resa till stadens nya centrum. Färden åtföljdes av tusentals åskådare. På raksträckan kunde ekipaget öka farten och nästan köra i en kilometer i timmen.

– Allt har gått väldigt smidigt, säger arbetsledaren Kees Breedveld.

Strax efter klockan åtta på tisdagsmorgonen började det gigantiska flyttlasset rulla, knappt märkbart. Den 40 gånger 40 meter stora och 672 ton tunga kyrkan står på en trailer med 224 hjul.

Under den första svängen sågs män i varselvästar och vita hjälmar springa omkring med måttband och kontrollera allt.

På en specialkonstruerad vagn med 224 hjul flyttas Kiruna kyrka med en maxhastighet av 500 meter i timmen. Kyrkans nya position blir vid nya Kiruna centrum. Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Det går så sakta så jag ser inte att den rörs, kommenterade en man i publiken.

Hela svängen tog 30 minuter.

”Väldigt smidigt”

Efter ännu en sväng och en nedförsbacke utan incidenter kunde ekipaget pausa för lunch.

Ståtliga Kiruna kyrka mäter nära 40 gånger 40 meter och är 35 meter hög. Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Konstruktionen beter sig exakt som vi har förväntat oss, säger Kjell Olovsson, projektledare på huvudentreprenören Veidekke.

Även interiört, med kyrkorgelns 2 800 inbäddade pipor och prins Eugens stora altartavla ”Den heliga lunden”, fungerar det som tänkt.

– Vi har utrustning i kyrkan som tittar på hur den rör sig, och allt ser väldigt bra ut, säger Maria Strålberg, kulturmiljöspecialist och delprojektledare.

Åsa Nyström, biskop i Luleå stift, och bakom henne kyrkoherde Lena Tjärnberg som tillsammans välsignade kyrkan och dess färd. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kyrkan åkte senare vidare på Lombololeden, där den kommer att stå över natten. Flytten återupptas på onsdagen.

Kees Breedveld, arbetsledare på bolaget Mammoet som har hand om själva transporten, säger att man fick ta det lugnt i början ned för backen.

– När vi kom ut på raksträckan kunde vi öka farten lite och köra i omkring 0,8 kilometer i timmen. Vi förväntar oss kunna göra det i morgon också.

Inga lokalbussar vid den här hållplatsen i dag. Men väl en kyrka som passerar. Foto: Marc Skogelin/TT

Internationellt intresse

I folkmassan längs färdvägen trängdes både Kirunabor och långväga gäster. Framför allt hördes mycket tyska bland besökarna, men även en lång rad andra språk. Före startskottet var det en spänd men uppsluppen stämning. Det blåste lite kallt men solen lyste över de tusentals människor som samlats.

– Det känns historiskt, men inte sorgligt – det är skönt att vi får ha kvar kyrkan. Det är helt otroligt, det hade man aldrig kunnat tro att denna flytt skulle vara möjlig, säger Kirunabon Greta Kurkkio.

Kyrkan välsignades före avfärd av Lena Tjärnberg, kyrkoherde i Kiruna pastorat, och Åsa Nyström, biskop i Luleå stift.

Även statsminister Ulf Kristersson uppmärksammar flytten.

”Flytten symboliserar både respekten för vårt gemensamma kulturarv och vikten av den svenska gruvindustrin som har byggt vårt land rikt och starkt. Nu förenas båda de sakerna”, säger han i en kommentar.

Flytten av Kiruna kyrka är en del av den större stadsflytten av Kiruna centrum, framtvingad av gruvbrytningen i LKAB:s järnmalmsgruva som påverkar marken i området.

Prisad kyrka

Kyrkan ritades av arkitekten Gustaf Wickman (1858–1916) och invigdes 1912. Den uppfördes på en höjd i den dåvarande stadskärnan och är något av ett landmärke för Kiruna.

Kyrkan, knappt 40 meter bred och 40 meter lång, är en av Sveriges största träbyggnader och är inspirerad av norska stavkyrkor och samiska kåtor. Hela byggnaden väger drygt 672 ton.

Den utsågs 2001 till Sveriges "alla tiders bästa byggnad" (byggd före 1950), i konkurrens med bland annat Arbetets museum i Norrköping och Stadshuset i Stockholm. Utnämningen skedde på Arkitekturriksdagen i Stockholm.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKiruna kyrka på väg från gamla centrum i staden mot sin nya plats under tisdagen. Ekipaget väntas anlända till slutdestinationen på onsdagseftermiddagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kiruna kyrka på väg från gamla centrum i staden mot sin nya plats under tisdagen. Ekipaget väntas anlända till slutdestinationen på onsdagseftermiddagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Första etappen klar – så fort kördes kyrkan

Marc Skogelin och Anna Lena Wallström/TT

Kiruna kyrka har avverkat den första delen av sin resa till stadens nya centrum. Färden åtföljdes av tusentals åskådare. På raksträckan kunde ekipaget öka farten och nästan köra i en kilometer i timmen.

– Allt har gått väldigt smidigt, säger arbetsledaren Kees Breedveld.

Strax efter klockan åtta på tisdagsmorgonen började det gigantiska flyttlasset rulla, knappt märkbart. Den 40 gånger 40 meter stora och 672 ton tunga kyrkan står på en trailer med 224 hjul.

Under den första svängen sågs män i varselvästar och vita hjälmar springa omkring med måttband och kontrollera allt.

På en specialkonstruerad vagn med 224 hjul flyttas Kiruna kyrka med en maxhastighet av 500 meter i timmen. Kyrkans nya position blir vid nya Kiruna centrum. Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Det går så sakta så jag ser inte att den rörs, kommenterade en man i publiken.

Hela svängen tog 30 minuter.

”Väldigt smidigt”

Efter ännu en sväng och en nedförsbacke utan incidenter kunde ekipaget pausa för lunch.

Ståtliga Kiruna kyrka mäter nära 40 gånger 40 meter och är 35 meter hög. Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Konstruktionen beter sig exakt som vi har förväntat oss, säger Kjell Olovsson, projektledare på huvudentreprenören Veidekke.

Även interiört, med kyrkorgelns 2 800 inbäddade pipor och prins Eugens stora altartavla ”Den heliga lunden”, fungerar det som tänkt.

– Vi har utrustning i kyrkan som tittar på hur den rör sig, och allt ser väldigt bra ut, säger Maria Strålberg, kulturmiljöspecialist och delprojektledare.

Åsa Nyström, biskop i Luleå stift, och bakom henne kyrkoherde Lena Tjärnberg som tillsammans välsignade kyrkan och dess färd. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kyrkan åkte senare vidare på Lombololeden, där den kommer att stå över natten. Flytten återupptas på onsdagen.

Kees Breedveld, arbetsledare på bolaget Mammoet som har hand om själva transporten, säger att man fick ta det lugnt i början ned för backen.

– När vi kom ut på raksträckan kunde vi öka farten lite och köra i omkring 0,8 kilometer i timmen. Vi förväntar oss kunna göra det i morgon också.

Inga lokalbussar vid den här hållplatsen i dag. Men väl en kyrka som passerar. Foto: Marc Skogelin/TT

Internationellt intresse

I folkmassan längs färdvägen trängdes både Kirunabor och långväga gäster. Framför allt hördes mycket tyska bland besökarna, men även en lång rad andra språk. Före startskottet var det en spänd men uppsluppen stämning. Det blåste lite kallt men solen lyste över de tusentals människor som samlats.

– Det känns historiskt, men inte sorgligt – det är skönt att vi får ha kvar kyrkan. Det är helt otroligt, det hade man aldrig kunnat tro att denna flytt skulle vara möjlig, säger Kirunabon Greta Kurkkio.

Kyrkan välsignades före avfärd av Lena Tjärnberg, kyrkoherde i Kiruna pastorat, och Åsa Nyström, biskop i Luleå stift.

Även statsminister Ulf Kristersson uppmärksammar flytten.

”Flytten symboliserar både respekten för vårt gemensamma kulturarv och vikten av den svenska gruvindustrin som har byggt vårt land rikt och starkt. Nu förenas båda de sakerna”, säger han i en kommentar.

Flytten av Kiruna kyrka är en del av den större stadsflytten av Kiruna centrum, framtvingad av gruvbrytningen i LKAB:s järnmalmsgruva som påverkar marken i området.

Prisad kyrka

Kyrkan ritades av arkitekten Gustaf Wickman (1858–1916) och invigdes 1912. Den uppfördes på en höjd i den dåvarande stadskärnan och är något av ett landmärke för Kiruna.

Kyrkan, knappt 40 meter bred och 40 meter lång, är en av Sveriges största träbyggnader och är inspirerad av norska stavkyrkor och samiska kåtor. Hela byggnaden väger drygt 672 ton.

Den utsågs 2001 till Sveriges "alla tiders bästa byggnad" (byggd före 1950), i konkurrens med bland annat Arbetets museum i Norrköping och Stadshuset i Stockholm. Utnämningen skedde på Arkitekturriksdagen i Stockholm.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025