Danmarks regering lade på torsdagen fram ett lagförslag om att införa krav på id-kort på större arbetsplatser i landet för att bland annat bekämpa social dumpning och stärka kontrollen av utländsk arbetskraft.
Man vill att det framöver ska bli enklare för myndigheterna att kontrollera att arbetet på de större byggarbetsplatserna sker på ett lagligt sätt.
– Vi ser alltför många fall av fusk och utnyttjande när det gäller utländsk arbetskraft på våra byggarbetsplatser. Därför skärper vi nu kontrollen, säger arbetsmarknads- och jämställdhetsminister Ane Halsboe-Jørgensen i ett uttalande.












