Danmark kommer från och med juli att skicka värnpliktiga till Grönland som en del av deras utbildning, säger landets försvarsminister Jeppe Bruus (S).
Enligt ministern handlar det varken om att ersätta eller avlasta de danska soldater som redan finns stationerade på Grönland.
– Det här är en del av att vi utvidgar det uppdrag som försvaret ska stå för i takt med att upprustningen av danskt försvar, säger Bruus, som också hänvisar till det politiska beslutet om att värnpliktiga ”också ska kunna delta i insatser”.
Den första gruppen värnpliktiga skickas till Grönland i slutet av juli och kommer att stanna i en månad. Hur stora grupper det handlar om har inte offentliggjorts.










