loadingKvartalsrapport från Clas Ohlson, med vd Kristofer Tonström. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kvartalsrapport från Clas Ohlson, med vd Kristofer Tonström. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Clas Ohlson räds inte kinesiska Temu

Tobias Österberg/TT

Inledningen på julhandeln har varit ”fantastisk” enligt Clas Ohlson. Hotet från kinesiska sajter som Temu skruvar vd:n Kristofer Tonström ned.

– Vi kommer aldrig lyckas eller vilja möta dem på priser, säger han till TT.

Julhandeln – en av årets absolut viktigaste försäljningsperioder – har nu inletts för prylkedjan Clas Ohlson. Vd:n Kristofer Tonström kan konstatera att såväl reaperioden Black Week och inledningen på julhandeln nu, visar ett starkt resultat.

– För vår del är inte Black Week och Black Friday den stora "drivaren" för oss utan det är julhandeln. Men vi har sett ett fantastiskt starkt november, säger han om försäljningen i anslutning till att de senaste kvartalssiffrorna släppts.

Resultatlyft för bolaget

För bolaget blev det ett rörelseresultat på 307 miljoner kronor, ett lyft jämfört med förra årets 245 miljoner kronor samtidigt som nettoomsättningen steg till 2,8 miljarder kronor. Vd:n Kristofer Tonström ser nu ett visst förändrat kundbeteende när hushållen inte brottas med samma höga ränte- och inflationstryck som till exempel under förra året.

– Generellt kan man säga att det har blivit mera positiv syn. Samtidigt så har inte den reella ekonomin för många av våra kunder inte riktigt förändrats ännu och man har det fortsatt ekonomiskt ansträngt.

Spelar på olika villkor

I anslutning till det har också kinesiska e-handelssajter som Temu vuxit sig allt större. Med aggressiva reklamkampanjer och låga priser har man etablerat sig i Sverige, något som bland annat ifrågasatts från Svensk handel. Kristofer Tonström delar branschorganisationens syn men är diplomatisk i svaret kring hotet från Temu:

– Vi kan också konstatera att de har ett brett sortiment men inte alltid spelar på samma villkor som vi gör.

Hur stort hot är de mot er?

– Ända sedan de gick in på den svenska marknaden så har vi haft fortsatt väldigt fin organisk tillväxt hos Clas Ohlson. Det vi försöker göra är att vi har bästa produkterna och följer alla lokala regleringar och gör vår affärsmodell mer och mer hållbar.

 

Clas Ohlsons delår

Prylkedjan Clas Ohlson redovisar ett rörelseresultat på 307 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal. Under motsvarande kvartal ett år tidigare låg vinsten på 245 miljoner kronor.

Nettoomsättningen steg till 2,8 miljarder kronor, upp från 2,5 miljarder.

Genomsnittsprognosen för försäljningen låg på 2,8 miljarder kronor i andra kvartalet, enligt Bloomberg. Rörelsevinsten väntades hamna på cirka 310 miljoner kronor.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKvartalsrapport från Clas Ohlson, med vd Kristofer Tonström. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kvartalsrapport från Clas Ohlson, med vd Kristofer Tonström. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Clas Ohlson räds inte kinesiska Temu

Tobias Österberg/TT

Inledningen på julhandeln har varit ”fantastisk” enligt Clas Ohlson. Hotet från kinesiska sajter som Temu skruvar vd:n Kristofer Tonström ned.

– Vi kommer aldrig lyckas eller vilja möta dem på priser, säger han till TT.

Julhandeln – en av årets absolut viktigaste försäljningsperioder – har nu inletts för prylkedjan Clas Ohlson. Vd:n Kristofer Tonström kan konstatera att såväl reaperioden Black Week och inledningen på julhandeln nu, visar ett starkt resultat.

– För vår del är inte Black Week och Black Friday den stora "drivaren" för oss utan det är julhandeln. Men vi har sett ett fantastiskt starkt november, säger han om försäljningen i anslutning till att de senaste kvartalssiffrorna släppts.

Resultatlyft för bolaget

För bolaget blev det ett rörelseresultat på 307 miljoner kronor, ett lyft jämfört med förra årets 245 miljoner kronor samtidigt som nettoomsättningen steg till 2,8 miljarder kronor. Vd:n Kristofer Tonström ser nu ett visst förändrat kundbeteende när hushållen inte brottas med samma höga ränte- och inflationstryck som till exempel under förra året.

– Generellt kan man säga att det har blivit mera positiv syn. Samtidigt så har inte den reella ekonomin för många av våra kunder inte riktigt förändrats ännu och man har det fortsatt ekonomiskt ansträngt.

Spelar på olika villkor

I anslutning till det har också kinesiska e-handelssajter som Temu vuxit sig allt större. Med aggressiva reklamkampanjer och låga priser har man etablerat sig i Sverige, något som bland annat ifrågasatts från Svensk handel. Kristofer Tonström delar branschorganisationens syn men är diplomatisk i svaret kring hotet från Temu:

– Vi kan också konstatera att de har ett brett sortiment men inte alltid spelar på samma villkor som vi gör.

Hur stort hot är de mot er?

– Ända sedan de gick in på den svenska marknaden så har vi haft fortsatt väldigt fin organisk tillväxt hos Clas Ohlson. Det vi försöker göra är att vi har bästa produkterna och följer alla lokala regleringar och gör vår affärsmodell mer och mer hållbar.

 

Clas Ohlsons delår

Prylkedjan Clas Ohlson redovisar ett rörelseresultat på 307 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal. Under motsvarande kvartal ett år tidigare låg vinsten på 245 miljoner kronor.

Nettoomsättningen steg till 2,8 miljarder kronor, upp från 2,5 miljarder.

Genomsnittsprognosen för försäljningen låg på 2,8 miljarder kronor i andra kvartalet, enligt Bloomberg. Rörelsevinsten väntades hamna på cirka 310 miljoner kronor.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025