loadingSpelutvecklaren Maria Norkvist, 3D-artist, bygger spelmiljöer och tycker att hon har drömjobbet. Hon vill jobba kvar på spelstudion också i framtiden. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Spelutvecklaren Maria Norkvist, 3D-artist, bygger spelmiljöer och tycker att hon har drömjobbet. Hon vill jobba kvar på spelstudion också i framtiden. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Inrikes

Brist på spelutvecklare bromsar bransch

Epoch Times

Trycket är högt på utbildningarna för spelutvecklare. Men dataspelsbranschen skriker efter erfaren personal. Brist på arbetskraft hotar Sveriges plats på tronen i spelvärlden, befarar branschföreträdare.

Maria Norkvist, 26, 3D-artist på spelstudion Lionbite i Stockholm, sitter vid datorskärmen och bygger spelmiljöer.

– Efter att ha pluggat bild och form på gymnasiet insåg jag att det är svårt att livnära sig på konst. Då blev det dataspelsutbildning. Nu vill jag fortsätta jobba på spelstudio, säger hon.

Hon har en ljus framtid på arbetsmarknaden. Bristen på kompetent arbetskraft inom dataspelsbranschen i Sverige är oroande stor och hindrar företag från att anställa och expandera, enligt Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor vid Dataspelsbranschen.

– Vi hör ständigt om både större och mindre dataspelsbolag som letar efter personal, säger hon.

Populära utbildningar

Däremot är det inga problem att locka studenter till landets utbildningar för dataspelsutvecklare. Yrkeshögskolan i Malmö har till exempel totalt omkring 400 sökande till sina 71 utbildningsplatser, som nu utökats för att möta företagens behov. Men lösningen är inte bara fler utbildningsplatser, betonar Johanna Nylander.

– En stor del av branschen behöver kunnig personal med flera års erfarenhet. Spelbranschen är ung och erfaren personal har alltid varit en bristvara. Det behövs en kombination av personal direkt från yrkeshögskolorna och erfarna grafiker och speldesigners utifrån, säger hon.

Arbetskraftsinvandringen har betytt massor för spelbranschen. Spelföretagen drabbas därför också av Migrationsverkets långa handläggningstider, som gör det svårare att rekrytera personal från utomeuropeiska länder, enligt Johanna Nylander.

Dataspelsbranschen har vuxit explosionsartat på kort tid och drabbats av växtvärk. Det har orsakat en smärre trafikstockning för att vi ska hinna täcka behoven med personal, menar Victor Leijonhufvud, game director vid spelstudion Lionbite som utvecklar pc-spelet Rain of Reflections. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)

Dataspelsbranschen har vuxit explosionsartat på kort tid och drabbats av växtvärk. Det har orsakat en smärre trafikstockning för att vi ska hinna täcka behoven med personal, menar Victor Leijonhufvud, game director vid spelstudion Lionbite som utvecklar pc-spelet Rain of Reflections. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)

Till andra branscher

Yrkeshögskolor och högskolor i Sverige utbildar omkring 300-400 spelutvecklare per år. Men några av dem sugs upp av tech-industrin och IT-branschen som kanske lockar med högre lön, enligt Johanna Nylander. Andra lockas av jobb utomlands eller byter jobb inom branschen.

– Spelbranschen i sig är så liten så att många duktiga spelutvecklare väljer att hoppa runt mellan olika bolag i världen för att få utvecklas och jobba med nya spelprojekt, säger Johanna Nylander.

Spelstudion Lionbite har löst kompetensfrågan genom att låta studerande spelutvecklare göra sin praktik på studion och sedan stanna kvar där och få mer kunskap på plats.

– Vi har begåvade medarbetare. Men det kan vara svårt att hitta just rätt kompetens, speciellt om man eftersträvar innovation och nytänkande, säger Lionbites game director Victor Leijonhufvud.

(TT)

Spelrelaterade utbildningar
Det finns omkring 35 spelrelaterade utbildningar på tretton högskolor och universitet i Sverige. Högskolan på Gotland och Högskolan i Skövde var ett par av de första som satsade på mer specialinriktade dataspelsutbildningar i början av 2000-talet.
Andelen kvinnliga sökanden till utbildningarna har ökat med 44 procent jämfört med för sex år sedan.
18 procent av spelutvecklarna i dataspelsbranschen är kvinnor.
Förra året hade branschen 3 709 anställda inom de spelutvecklingsbolag som är aktiebolag i Sverige.
Källa: TT, Dataspelsbranschen.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSpelutvecklaren Maria Norkvist, 3D-artist, bygger spelmiljöer och tycker att hon har drömjobbet. Hon vill jobba kvar på spelstudion också i framtiden. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Spelutvecklaren Maria Norkvist, 3D-artist, bygger spelmiljöer och tycker att hon har drömjobbet. Hon vill jobba kvar på spelstudion också i framtiden. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Inrikes

Brist på spelutvecklare bromsar bransch

Epoch Times

Trycket är högt på utbildningarna för spelutvecklare. Men dataspelsbranschen skriker efter erfaren personal. Brist på arbetskraft hotar Sveriges plats på tronen i spelvärlden, befarar branschföreträdare.

Maria Norkvist, 26, 3D-artist på spelstudion Lionbite i Stockholm, sitter vid datorskärmen och bygger spelmiljöer.

– Efter att ha pluggat bild och form på gymnasiet insåg jag att det är svårt att livnära sig på konst. Då blev det dataspelsutbildning. Nu vill jag fortsätta jobba på spelstudio, säger hon.

Hon har en ljus framtid på arbetsmarknaden. Bristen på kompetent arbetskraft inom dataspelsbranschen i Sverige är oroande stor och hindrar företag från att anställa och expandera, enligt Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor vid Dataspelsbranschen.

– Vi hör ständigt om både större och mindre dataspelsbolag som letar efter personal, säger hon.

Populära utbildningar

Däremot är det inga problem att locka studenter till landets utbildningar för dataspelsutvecklare. Yrkeshögskolan i Malmö har till exempel totalt omkring 400 sökande till sina 71 utbildningsplatser, som nu utökats för att möta företagens behov. Men lösningen är inte bara fler utbildningsplatser, betonar Johanna Nylander.

– En stor del av branschen behöver kunnig personal med flera års erfarenhet. Spelbranschen är ung och erfaren personal har alltid varit en bristvara. Det behövs en kombination av personal direkt från yrkeshögskolorna och erfarna grafiker och speldesigners utifrån, säger hon.

Arbetskraftsinvandringen har betytt massor för spelbranschen. Spelföretagen drabbas därför också av Migrationsverkets långa handläggningstider, som gör det svårare att rekrytera personal från utomeuropeiska länder, enligt Johanna Nylander.

Dataspelsbranschen har vuxit explosionsartat på kort tid och drabbats av växtvärk. Det har orsakat en smärre trafikstockning för att vi ska hinna täcka behoven med personal, menar Victor Leijonhufvud, game director vid spelstudion Lionbite som utvecklar pc-spelet Rain of Reflections. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)

Dataspelsbranschen har vuxit explosionsartat på kort tid och drabbats av växtvärk. Det har orsakat en smärre trafikstockning för att vi ska hinna täcka behoven med personal, menar Victor Leijonhufvud, game director vid spelstudion Lionbite som utvecklar pc-spelet Rain of Reflections. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)

Till andra branscher

Yrkeshögskolor och högskolor i Sverige utbildar omkring 300-400 spelutvecklare per år. Men några av dem sugs upp av tech-industrin och IT-branschen som kanske lockar med högre lön, enligt Johanna Nylander. Andra lockas av jobb utomlands eller byter jobb inom branschen.

– Spelbranschen i sig är så liten så att många duktiga spelutvecklare väljer att hoppa runt mellan olika bolag i världen för att få utvecklas och jobba med nya spelprojekt, säger Johanna Nylander.

Spelstudion Lionbite har löst kompetensfrågan genom att låta studerande spelutvecklare göra sin praktik på studion och sedan stanna kvar där och få mer kunskap på plats.

– Vi har begåvade medarbetare. Men det kan vara svårt att hitta just rätt kompetens, speciellt om man eftersträvar innovation och nytänkande, säger Lionbites game director Victor Leijonhufvud.

(TT)

Spelrelaterade utbildningar
Det finns omkring 35 spelrelaterade utbildningar på tretton högskolor och universitet i Sverige. Högskolan på Gotland och Högskolan i Skövde var ett par av de första som satsade på mer specialinriktade dataspelsutbildningar i början av 2000-talet.
Andelen kvinnliga sökanden till utbildningarna har ökat med 44 procent jämfört med för sex år sedan.
18 procent av spelutvecklarna i dataspelsbranschen är kvinnor.
Förra året hade branschen 3 709 anställda inom de spelutvecklingsbolag som är aktiebolag i Sverige.
Källa: TT, Dataspelsbranschen.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025