loadingAlaska Airlines Boeing 737 Max 9-flygplan efter att en dörrplugg lossnat den 5 januari i år. Arkivbild. Foto: Lindsey Wasson/AP/TT
Alaska Airlines Boeing 737 Max 9-flygplan efter att en dörrplugg lossnat den 5 januari i år. Arkivbild. Foto: Lindsey Wasson/AP/TT
Utrikes

Boeing-anhörigas krav: 250 miljarder i böter

TT

Anhöriga till de som fallit offer i två dödliga olyckor med Boeings flygplansmodell 737 Max 8 kräver att USA:s justitiedepartement dömer bolaget att betala över 24 miljarder dollar, motsvarande omkring 250 miljarder kronor, och går vidare med ett åtal.

Det handlar om de två flygkrascherna i Indonesien och Etiopien som inträffade 2018 och 2019 och tillsammans krävde 346 människoliv.

”Eftersom Boeings brott är de dödligaste företagsbrotten i USA:s historia, är maxböter på mer än 24 miljarder dollar juridiskt motiverade och helt klart lämpliga”, skriver Paul Cassell, de anhörigas advokat, i ett brev till departementet.

Kravet kommer i samband med att bolaget står inför en allt hårdare granskning efter flera tillverknings- och säkerhetsproblem under den senaste tiden. Till exempel tvingades Alaska Airlines flygplan av typen Boeing 737 Max 9 nödlanda den 5 januari i år efter att en dörrplugg lossnat.

I förra månaden uppgav justitiedepartementet att Boeing har brutit mot ett avtal som skyddade bolaget från att åtalas för brott efter de dödliga krascherna. Enligt departementet har flygjätten misslyckats med att genomföra förändringar som skulle förhindra brott mot federala bedrägerilagar, något som bolaget tillbakavisade i ett uttalande.

Departementet kommer att meddela domstolen senast den 7 juli hur man kommer att gå vidare.

På tisdagen hördes nuvarande vd:n Dave Calhoun av senaten där han bad de anhöriga om ursäkt för krascherna och erkände att Boeing är ”långt ifrån perfekt”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAlaska Airlines Boeing 737 Max 9-flygplan efter att en dörrplugg lossnat den 5 januari i år. Arkivbild. Foto: Lindsey Wasson/AP/TT
Alaska Airlines Boeing 737 Max 9-flygplan efter att en dörrplugg lossnat den 5 januari i år. Arkivbild. Foto: Lindsey Wasson/AP/TT
Utrikes

Boeing-anhörigas krav: 250 miljarder i böter

TT

Anhöriga till de som fallit offer i två dödliga olyckor med Boeings flygplansmodell 737 Max 8 kräver att USA:s justitiedepartement dömer bolaget att betala över 24 miljarder dollar, motsvarande omkring 250 miljarder kronor, och går vidare med ett åtal.

Det handlar om de två flygkrascherna i Indonesien och Etiopien som inträffade 2018 och 2019 och tillsammans krävde 346 människoliv.

”Eftersom Boeings brott är de dödligaste företagsbrotten i USA:s historia, är maxböter på mer än 24 miljarder dollar juridiskt motiverade och helt klart lämpliga”, skriver Paul Cassell, de anhörigas advokat, i ett brev till departementet.

Kravet kommer i samband med att bolaget står inför en allt hårdare granskning efter flera tillverknings- och säkerhetsproblem under den senaste tiden. Till exempel tvingades Alaska Airlines flygplan av typen Boeing 737 Max 9 nödlanda den 5 januari i år efter att en dörrplugg lossnat.

I förra månaden uppgav justitiedepartementet att Boeing har brutit mot ett avtal som skyddade bolaget från att åtalas för brott efter de dödliga krascherna. Enligt departementet har flygjätten misslyckats med att genomföra förändringar som skulle förhindra brott mot federala bedrägerilagar, något som bolaget tillbakavisade i ett uttalande.

Departementet kommer att meddela domstolen senast den 7 juli hur man kommer att gå vidare.

På tisdagen hördes nuvarande vd:n Dave Calhoun av senaten där han bad de anhöriga om ursäkt för krascherna och erkände att Boeing är ”långt ifrån perfekt”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025