Kultur | Kulturledare

Att ge döden ett nytt ansikte

Einar Askestad
Einar Askestad
loading”Påfågel med tre körsbär”, handkolorerat träsnitt av Carl Moser (1873–1939). Foto: Public Domain
”Påfågel med tre körsbär”, handkolorerat träsnitt av Carl Moser (1873–1939). Foto: Public Domain

En sak som jag länge tänkt ta upp men aldrig kommit mig för att skriva om är dagens begravningsbyråer. Konkurrensen må ha ökat i branschen och tvingat fram nya strategier för att få fler kunder, men intrycket jag haft är att saken går djupare än så och inte stannar vid begravningsbranschen. Jag ser stora färgglada bilder på explosivt leende och uppiffade kvinnliga och manliga begravningsentreprenörer i skyltfönstren och återigen slår det mig att något skaver. Jag läser att begravningsbyråer nu för tiden även driver poddar, där man tar upp ”allt vad du behöver veta om döden”. Det kan handla om att man får klä sig som man vill där man ligger i kistan, ja, i sina myskläder om man så vill. Jag läser att det i dessa nya digitala tider handlar om att utveckla ”det gamla varumärket och sin visuella identitet” för att det ska kännas fräscht för kunden och att man vill ”ge döden ett nytt ansikte”. Jag citerar: ”Ett ansikte som välkomnar människor istället för att ge dem en klump i magen. En identitet som inte signalerar dysterhet, utan tillgänglighet, och det personliga i avsked.” Utöver det byråkratiska och affärsmässiga i tilltalet, säger orden snarare motsatsen än vad de vill att de ska förmedla. Man vill vara ”personlig” och inte ”signalera dysterhet”. Herregud, mamma är död. Ett barn har förolyckats. Farmor, älskade farmor, är borta. Klump i magen? Tillgänglighet? Jag står framför dessa skyltfönster och ser framför mig erbjudanden i stil med: ”Begrav två, betala för en”.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kultur | Kulturledare

Att ge döden ett nytt ansikte

Einar Askestad
Einar Askestad
loading”Påfågel med tre körsbär”, handkolorerat träsnitt av Carl Moser (1873–1939). Foto: Public Domain
”Påfågel med tre körsbär”, handkolorerat träsnitt av Carl Moser (1873–1939). Foto: Public Domain

En sak som jag länge tänkt ta upp men aldrig kommit mig för att skriva om är dagens begravningsbyråer. Konkurrensen må ha ökat i branschen och tvingat fram nya strategier för att få fler kunder, men intrycket jag haft är att saken går djupare än så och inte stannar vid begravningsbranschen. Jag ser stora färgglada bilder på explosivt leende och uppiffade kvinnliga och manliga begravningsentreprenörer i skyltfönstren och återigen slår det mig att något skaver. Jag läser att begravningsbyråer nu för tiden även driver poddar, där man tar upp ”allt vad du behöver veta om döden”. Det kan handla om att man får klä sig som man vill där man ligger i kistan, ja, i sina myskläder om man så vill. Jag läser att det i dessa nya digitala tider handlar om att utveckla ”det gamla varumärket och sin visuella identitet” för att det ska kännas fräscht för kunden och att man vill ”ge döden ett nytt ansikte”. Jag citerar: ”Ett ansikte som välkomnar människor istället för att ge dem en klump i magen. En identitet som inte signalerar dysterhet, utan tillgänglighet, och det personliga i avsked.” Utöver det byråkratiska och affärsmässiga i tilltalet, säger orden snarare motsatsen än vad de vill att de ska förmedla. Man vill vara ”personlig” och inte ”signalera dysterhet”. Herregud, mamma är död. Ett barn har förolyckats. Farmor, älskade farmor, är borta. Klump i magen? Tillgänglighet? Jag står framför dessa skyltfönster och ser framför mig erbjudanden i stil med: ”Begrav två, betala för en”.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025