loadingEn brandbil försöker att ta sig fram på Visbys trånga gator. Snart kan AI hjälpa brandbilar att bättre ta sig fram. Foto: Henrik Johansson/Räddningstjänsten Gotland
En brandbil försöker att ta sig fram på Visbys trånga gator. Snart kan AI hjälpa brandbilar att bättre ta sig fram. Foto: Henrik Johansson/Räddningstjänsten Gotland
Vetenskap

AI styr brandbilar rätt i Visbys trånga stadskärna

TT

Sensorer och AI ska hjälpa brandbilar att ta bästa vägen när larmet går.

Visby stadskärna, med sina slingrande kullerstensbelagda gator och trånga gränder, är en mardröm att ta sig fram genom med en stor brandbil.

– När larmet går vill vi ha den bästa möjliga utryckningsvägen till den drabbade, men det behöver inte vara den närmaste för det kanske pågår ett evenemang, eller är köer vid en nyss avslutad konsert, säger brandinspektören och insatsledaren Henrik Johansson.

I dag måste ledningscentralen hålla koll på mycket av det här manuellt, men ett nytt verktyg håller på att tas fram som ska hjälpa till med det.

Den blå linjen visar hur en brandbil dirigeras om till följd av ett vägarbete. Foto: Gustav Sjöholm/TT

Tillsammans med räddningstjänsterna i Västervik och Norrtälje och med stöd av Vinnovapengar används AI för att läsa mejl och pdf:er med information om vägarbeten, som automatiskt läggs in i kartsystemet. Systemet ska också kunna varna så att inte två planerade, separata vägarbeten gör det omöjligt att komma fram till en olycksplats.

Dessutom kan sensorer ute på gator och torg, liksom i framtiden mobildata och information från karttjänster, upptäcka tillfälliga hinder som folksamlingar eller stillastående fordon som begränsar framkomligheten.

Projektet ska avslutas i november, och kan även spridas till annan blåljusverksamhet.

Henrik Johansson, brandinspektör och insatsledare vid Räddningstjänsten Gotland. Foto: Gustav Sjöholm/TT

– Det är lite kul att konservativa räddningstjänsten får prova lite AI, säger Johansson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn brandbil försöker att ta sig fram på Visbys trånga gator. Snart kan AI hjälpa brandbilar att bättre ta sig fram. Foto: Henrik Johansson/Räddningstjänsten Gotland
En brandbil försöker att ta sig fram på Visbys trånga gator. Snart kan AI hjälpa brandbilar att bättre ta sig fram. Foto: Henrik Johansson/Räddningstjänsten Gotland
Vetenskap

AI styr brandbilar rätt i Visbys trånga stadskärna

TT

Sensorer och AI ska hjälpa brandbilar att ta bästa vägen när larmet går.

Visby stadskärna, med sina slingrande kullerstensbelagda gator och trånga gränder, är en mardröm att ta sig fram genom med en stor brandbil.

– När larmet går vill vi ha den bästa möjliga utryckningsvägen till den drabbade, men det behöver inte vara den närmaste för det kanske pågår ett evenemang, eller är köer vid en nyss avslutad konsert, säger brandinspektören och insatsledaren Henrik Johansson.

I dag måste ledningscentralen hålla koll på mycket av det här manuellt, men ett nytt verktyg håller på att tas fram som ska hjälpa till med det.

Den blå linjen visar hur en brandbil dirigeras om till följd av ett vägarbete. Foto: Gustav Sjöholm/TT

Tillsammans med räddningstjänsterna i Västervik och Norrtälje och med stöd av Vinnovapengar används AI för att läsa mejl och pdf:er med information om vägarbeten, som automatiskt läggs in i kartsystemet. Systemet ska också kunna varna så att inte två planerade, separata vägarbeten gör det omöjligt att komma fram till en olycksplats.

Dessutom kan sensorer ute på gator och torg, liksom i framtiden mobildata och information från karttjänster, upptäcka tillfälliga hinder som folksamlingar eller stillastående fordon som begränsar framkomligheten.

Projektet ska avslutas i november, och kan även spridas till annan blåljusverksamhet.

Henrik Johansson, brandinspektör och insatsledare vid Räddningstjänsten Gotland. Foto: Gustav Sjöholm/TT

– Det är lite kul att konservativa räddningstjänsten får prova lite AI, säger Johansson.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025