Kultur | Film

Skönheten som livboj

Anton Carlson
loadingBjörn Andrésen (1955–2025) under inspelningen av sin sista film ”Hans Amazon”, regisserad av Robin Pajus (född 1993). Foto: Robin Pajus
Björn Andrésen (1955–2025) under inspelningen av sin sista film ”Hans Amazon”, regisserad av Robin Pajus (född 1993). Foto: Robin Pajus

I oktober avled den svenske skådespelaren och musikern Björn Andrésen. Han medverkade i många filmer, men den insats som han mest har kommit att förknippas med är den som unge Tadzio i ”Döden i Venedig”. Vi tittar tillbaka på denna film och minns en skådespelare som hade stor närvaro.

I Thomas Manns kortroman ”Döden i Venedig” beskrivs en pojke vars skönhet är uppseendeväckande. Han sägs ha ögon som vattnet och likna en hjälte tagen ur en grekisk gudasaga. När regissören Luchino Visconti skulle filmatisera berättelsen begav han sig ut i Europa på jakt efter en pojke som hade de önskade attributen. Till slut fann han honom – i Sverige, hos den 15-årige Björn Andrésen.

Liksom för många som blir kända i ung ålder blev det en omtumlande resa för Andrésen. Han kom att dyrkas världen över för sitt yttre, men som ofta är fallet är att hyllas och att bli sedd två olika saker. Under premiären av ”Döden i Venedig” gav regissören sin skådespelare epitetet ”världens vackraste pojke”, och det finns videor där Luchino talar om pojken, och allt han tycks se är det yttre. Det återspeglas även i regin som han gav Andrésen, som har sammanfattats med ”gå, stanna, vänd dig om och le”.

Film

Originaltitel: Morte a Venezia

Premiärår: 1971

Regissör: Luchino Visconti

Speltid: 125 minuter

Anton Carlson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kultur | Film

Skönheten som livboj

Anton Carlson
loadingBjörn Andrésen (1955–2025) under inspelningen av sin sista film ”Hans Amazon”, regisserad av Robin Pajus (född 1993). Foto: Robin Pajus
Björn Andrésen (1955–2025) under inspelningen av sin sista film ”Hans Amazon”, regisserad av Robin Pajus (född 1993). Foto: Robin Pajus

I oktober avled den svenske skådespelaren och musikern Björn Andrésen. Han medverkade i många filmer, men den insats som han mest har kommit att förknippas med är den som unge Tadzio i ”Döden i Venedig”. Vi tittar tillbaka på denna film och minns en skådespelare som hade stor närvaro.

I Thomas Manns kortroman ”Döden i Venedig” beskrivs en pojke vars skönhet är uppseendeväckande. Han sägs ha ögon som vattnet och likna en hjälte tagen ur en grekisk gudasaga. När regissören Luchino Visconti skulle filmatisera berättelsen begav han sig ut i Europa på jakt efter en pojke som hade de önskade attributen. Till slut fann han honom – i Sverige, hos den 15-årige Björn Andrésen.

Liksom för många som blir kända i ung ålder blev det en omtumlande resa för Andrésen. Han kom att dyrkas världen över för sitt yttre, men som ofta är fallet är att hyllas och att bli sedd två olika saker. Under premiären av ”Döden i Venedig” gav regissören sin skådespelare epitetet ”världens vackraste pojke”, och det finns videor där Luchino talar om pojken, och allt han tycks se är det yttre. Det återspeglas även i regin som han gav Andrésen, som har sammanfattats med ”gå, stanna, vänd dig om och le”.

Film

Originaltitel: Morte a Venezia

Premiärår: 1971

Regissör: Luchino Visconti

Speltid: 125 minuter

Anton Carlson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025