Tia Jumbe: 7 tips mot förstoppning och en trög mage


Har du en trög mage som inte riktigt fungerar som den ska – misströsta inte, det finns en hel del att göra för att få fart på magen, hålla vikten och slippa tråkiga bieffekter av en långsam matsmältning.

Vi har lämnat vintern (vatas säsong) bakom oss och kommit en bra bit in i våren (kaphas säsong). När det gäller vår matsmältning innebär det enligt ayurveda att vi har gått från en försvagad matsmältning till en trög och långsam.

När vi inte får ur oss avfallet ligger det i stället kvar i tarmarna och toxiska ämnen riskerar att läcka ut i systemet och göra skada runt om i kroppen.

Under våren blir matsmältningen långsam, och det är vanligt med en tung känsla i mage och tarmar. Man blir ofta förstoppad och kanske även lägger på sig vikt.

Förstoppning anses inom ayurveda vara en stor orsak till sjukdom. När vi inte får ur oss avfallet ligger det i stället kvar i tarmarna och toxiska ämnen riskerar att läcka ut i systemet och göra skada runt om i kroppen. Dessutom bildas slaggprodukter som i sin tur skapar sjukdom och oreda.

Men den glada nyheten är att det finns saker du kan göra för att slippa dessa trista problem.

Tomatsoppa hjälper till att få fart på magen. Foto: Dennis Klein

Här är 7 sätt att få fart på en trög mage:

1. Ät mindre olja och fett, favorisera bittra och kryddiga smaker

2. Var noga med att låta lunchen bli dagens största måltid. Ät lättare på kvällen, till exempel soppa.

3. Ta en aperitif innan måltiderna på 1 tsk citronjuice, 1 tsk riven färsk ingefära, 1 nypa bergssalt och 1 nypa svartpeppar. Detta rivstartar matsmältningen.

4. Spice up your meals! Laga mat med kryddor som boostar matsmältningen. Favorisera bockhornsklöver, mald ingefära, kanel, senapsfrön och svartpeppar, samt kryddblandningen kapha.

5. Ta tillskott av Trikatu (en blandning av ingefära, svartpeppar och långpeppar) eller Triphala för att balansera matsmältningen. Triphala består av de tre frukterna haritaki, bibithaki och amalaki.

6. Vid förstoppning: Värm 100-200 ml tomatsoppa med med 1 krm bergssalt och drick direkt på morgonen. Vänta 20 minuter innan du äter/dricker något annat.

7. Träna 30 minuter om dagen, gärna något som får igång andning och energi, så som vinyasa yoga, löpning eller cykling.
 

Varmt lycka till med matsmältningen,

Tia

Tia Jumbe. Foto: Camilla Lindqvist

Tia Jumbe är författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist. Hon brinner för yoga och hälsa och har skrivit flera böcker i ämnet. De senaste två kom i våras: "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber", "Boosta din hälsa med naturens superfoods" och den nyutkomna boken "Nystart i livet med ayurveda". Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.