loadingTågen kommer att gå i Mälardalen även i höst. Foto: Martina Holmberg/TT
Tågen kommer att gå i Mälardalen även i höst. Foto: Martina Holmberg/TT
Inrikes

Tågkrisen i Mälardalen har avvärjts

TT

Tusentals pendlare i Mälardalen kan andas ut. Det blir inte ett långt stopp i tågtrafiken i höst – SJ och Mälardalstrafik har efter många om och men nått en överenskommelse.

Tågbolagen är överens om en övergångslösning, meddelar det regionala tågbolaget via sin hemsida.

SJ meddelade för några veckor sedan att man skulle avbryta avtalet några månader i förtid och sluta trafikera de fyra sträckorna i ett av Sveriges mest tätbefolkade områden. Många tusentals pendlare riskerade då att stå utan färdmedel till jobbet, från mitten av september till mitten av december.

Inga detaljer

Det framgår inte av Mälardalstrafiks pressmeddelande hur de ekonomiska villkoren i avtalet ser ut, men att det "ger SJ ekonomiska förutsättningar att kunna driva trafiken med god kvalitet under hösten".

SJ:s besked var bland annat att uteblivna biljettintäkter var på väg att leda till en förlust på omkring en halv miljard kronor. Det statliga bolagets koncernchef Monica Lingegård sade då att företaget inte får offentliga medel och inte heller kompensation från regionerna.

TT talade tidigare med ledande politiker i de städer som skulle drabbas och de flesta av dem ansåg att regeringen skulle gå in och säkra statliga SJ:s coronadrabbade verksamhet. Även Region Stockholm riktade sig till regeringen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har avböjt att svara på frågor om detta och hänvisat till att det är en avtalsfråga som SJ får svara på.

"Logisk lösning"

SJ kommer att stå för tågtrafiken i Mälardalen till och med den 11 december. Den 12 december tar det privata bolaget MTR Jota över driften.

Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth beskriver det i ett skriftligt uttalande som en "logisk lösning" som nåtts till följd av "konstruktiva samtal".

Det regionala samarbetsbolagets styrelseordförande Kristoffer Tamsons (M), som är trafikregionråd i Region Stockholm, konstaterar att hotet om nedsläckt trafik är avvärjt.

"Vi tar nu ansvar för att säkerställa trygghet i höst, men bygger också en stabil grund för en nystart bortom pandemin, med en efterlängtad utveckling av trafiken bortom årsskiftet", meddelar han.

(Martin Mederyd Hårdh/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Regionaltågen i Mälardalen

(TT)

Regionaltågen i Mälardalen går längs med fyra linjer: Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och den så kallade Uven.

Svealandsbanans sträckning: Örebro–Eskilstuna–Stockholm (och i förlängningen Uppsala).

Nyköpingsbanan: Norrköping – Nyköping – Stockholm.

Sörmlandspilen: Hallsberg–Katrineholm–Stockholm.

Uven: Linköping – Norrköping – Eskilstuna – Västerås.

På sträckorna ovan har regionerna genom Mälardalstrafik upphandlat SJ som leverantör. SJ kör därtill kommersiell trafik på Mälarbanan och på sträckan Stockholm–Uppsala. MTR Jota har upphandlat Mälardalstrafiken från och med december.

Mälardalstrafik är ett bolag som ägs och finansieras av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro och Region Östergötland.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTågen kommer att gå i Mälardalen även i höst. Foto: Martina Holmberg/TT
Tågen kommer att gå i Mälardalen även i höst. Foto: Martina Holmberg/TT
Inrikes

Tågkrisen i Mälardalen har avvärjts

TT

Tusentals pendlare i Mälardalen kan andas ut. Det blir inte ett långt stopp i tågtrafiken i höst – SJ och Mälardalstrafik har efter många om och men nått en överenskommelse.

Tågbolagen är överens om en övergångslösning, meddelar det regionala tågbolaget via sin hemsida.

SJ meddelade för några veckor sedan att man skulle avbryta avtalet några månader i förtid och sluta trafikera de fyra sträckorna i ett av Sveriges mest tätbefolkade områden. Många tusentals pendlare riskerade då att stå utan färdmedel till jobbet, från mitten av september till mitten av december.

Inga detaljer

Det framgår inte av Mälardalstrafiks pressmeddelande hur de ekonomiska villkoren i avtalet ser ut, men att det "ger SJ ekonomiska förutsättningar att kunna driva trafiken med god kvalitet under hösten".

SJ:s besked var bland annat att uteblivna biljettintäkter var på väg att leda till en förlust på omkring en halv miljard kronor. Det statliga bolagets koncernchef Monica Lingegård sade då att företaget inte får offentliga medel och inte heller kompensation från regionerna.

TT talade tidigare med ledande politiker i de städer som skulle drabbas och de flesta av dem ansåg att regeringen skulle gå in och säkra statliga SJ:s coronadrabbade verksamhet. Även Region Stockholm riktade sig till regeringen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har avböjt att svara på frågor om detta och hänvisat till att det är en avtalsfråga som SJ får svara på.

"Logisk lösning"

SJ kommer att stå för tågtrafiken i Mälardalen till och med den 11 december. Den 12 december tar det privata bolaget MTR Jota över driften.

Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth beskriver det i ett skriftligt uttalande som en "logisk lösning" som nåtts till följd av "konstruktiva samtal".

Det regionala samarbetsbolagets styrelseordförande Kristoffer Tamsons (M), som är trafikregionråd i Region Stockholm, konstaterar att hotet om nedsläckt trafik är avvärjt.

"Vi tar nu ansvar för att säkerställa trygghet i höst, men bygger också en stabil grund för en nystart bortom pandemin, med en efterlängtad utveckling av trafiken bortom årsskiftet", meddelar han.

(Martin Mederyd Hårdh/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Regionaltågen i Mälardalen

(TT)

Regionaltågen i Mälardalen går längs med fyra linjer: Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och den så kallade Uven.

Svealandsbanans sträckning: Örebro–Eskilstuna–Stockholm (och i förlängningen Uppsala).

Nyköpingsbanan: Norrköping – Nyköping – Stockholm.

Sörmlandspilen: Hallsberg–Katrineholm–Stockholm.

Uven: Linköping – Norrköping – Eskilstuna – Västerås.

På sträckorna ovan har regionerna genom Mälardalstrafik upphandlat SJ som leverantör. SJ kör därtill kommersiell trafik på Mälarbanan och på sträckan Stockholm–Uppsala. MTR Jota har upphandlat Mälardalstrafiken från och med december.

Mälardalstrafik är ett bolag som ägs och finansieras av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro och Region Östergötland.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024