loading





Den klassiskt utbildade skulptören Charlie Mostow arbetar på en porträttskulptur av Jessica Artman, på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou
Den klassiskt utbildade skulptören Charlie Mostow arbetar på en porträttskulptur av Jessica Artman, på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou
Konst

Skulptören Charlie Mostow håller det universellt

Milene Fernandez

Charlie Mostow gillar enkelhet – både i stort och smått. Allt han gör, ser eller upplever har en koppling till konsten. Han fokuserar på att skapa skulpturer som förmedlar högre ideal, och som förhoppningsvis kommer att tilltala människor över århundradena.

–  Inget av det jag gör känns onödigt i mitt liv. Allt är sammanlänkat, säger han, på plats i Grand Central Atelier (GCA) i New York, där han skulpterar och undervisar. Det är tankar som återspeglar de gamla grekiska statyernas balanserade proportioner, som han själv inspireras av.

Det vore underbart att se – helt nya byggnader med väggmålningar inuti och särskilt designade skulpturer.

– Charlie Mostow, skulptör

Den 28-årige, klassiskt utbildade Mostow, befinner sig i en övergångsfas i sin tidiga karriär, där han funderar både över framtiden och det förflutna. Han växte upp i Seattle, USA, och redan i unga år kände han en dragning till konsten. Efter litteraturstudier i San Francisco och därefter studier vid Aristides Atelier i Seattle, flyttade han till New York för att studera vid GCA. Under det senaste året, har han som konstnär, haft en stadig ström av uppdrag. I början av september flyttar han till Paris där han kommer att stanna i åtminstone ett år.

– Jag känner mig så lycklig, säger han och berättar att det är första gången han åker till ”ljusets stad”.

Charles Mostow arbetar på sin porträttskulptur av Jessica Artman, på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Naturligtvis ska han utforska både Louvren och andra museum, men för det mesta kommer han att hålla det enkelt. Han planerar att teckna och skulptera tillsammans med andra konstnärer, inklusive sin flickvän Jessica Artman, som ska undervisa vid den nystartade konstskolan Paris Academy of Art.

Mostows långsiktiga vision är att arbeta med ett helt team, inkluderat både arkitekter och landskaps-designers, för att kunna skapa sina skulpturer i en klassiskt utformad miljö. I det avseendet är Paris en gränslös källa till inspiration – den perfekta platsen för att samla kunskap och utveckla idéer inför stora projekt.

– Jag ser inte att de sköna konsterna är starkt förenade nuförtiden. Även om ateljéscenen pushar fram både måleri och skulptur, och att det finns organisationer såsom Institutet för Klassisk Arkitektur & Konst, och studios för arkitekturdesign såsom Atelier & Co som går bra.

– Vi är inte riktigt där än, att vi alla har enats och verkligen kan nå framgång tillsammans. Det vore underbart att se – helt nya byggnader med väggmålningar inuti och särskilt designade skulpturer.

Skulptör Charlie Mostow undervisar på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Under tiden arbetar Mostow ofta långa dagar i studion, ibland från nio på morgonen till nio på kvällen. Arbetet delas upp mellan ett par timmar med det som rör affärsdelen kring hans konst, omkring fem timmars skulpterande och sedan tre timmars undervisning.

Mostow går sin egen väg och oroar sig inte mycket för konstmarknaden. De samlare som köper hans skulpturer uppskattar hans arbete av en anledning, och han tycker om att skapa relationer med dem.

– Jag är trogen min konstnärliga utveckling. Det finns en sanning i det för mig och det kommer fram i mitt arbete, säger han.

Men ytterst är det de gamla grekerna som är mina bästa lärare … Det är något med grekisk skulptur som är så fullkomligt och så livfullt.

– Charlie Mostow, skulptör 

Han arbetar på ett mycket eftertänksamt, klart och organiserat sätt, och tycker det är viktigt att rensa bort falska myter om ”den svältande konstnären” eller ”enfant terrible”, som höjs till skyarna för sin oansvarighet. Överlag är klassiska konstnärer hårt arbetande och ansvarsfulla, och vissa är mycket framgångsrika, precis som i vilket annat yrke som helst.

Skulptör Charlie Mostow arbetar på en av sina skulpturer, på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Skönhet är Sanning

Jacob Collins, konstnär och grundare av GCA, och skulptören Jiwoong Cheh, är två av de lärare som påverkat Mostow allra mest.

– Men ytterst är det de gamla grekerna som är mina bästa lärare … Det är något med grekisk skulptur som är så fullkomligt och så livfullt. Det är spännande, säger han.

Han betraktar Michelangelo, men Michelangelo betraktade också grekerna, så Mostow föredrar att gå direkt till källan.

I studion omges Mostow av de arbeten han håller på med. Hans egna skulpturer har en sublim karaktär, samtidigt som de har något jordnära över sig. Några av porträttbysterna har släta ögon, utan någon antydning till vare sig iris eller pupill, vilket ger dem en mer flyktig karaktär.

– Det är en lustig sak som vi skulptörer måste hantera, eftersom irisen och pupillen till formen bara är en illusion, säger han. En del grekiska bronsskulpturer har ögon i elfenben eller sten, och till och med små ögonfransar instuckna från baksidan. En del är målade. Det finns många sätt att visa irisar och pupiller, främst handlar det om konventioner.

Porträttskulptur av Charlie Mostow på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Ibland föredrar Mostow att lämna ytan slät.

– Jag tycker att det blir lite mer universellt på det sättet, säger han och förklarar att i samma stund man ristar fram irisen, blir skulpturen plötsligt en framställning av en specifik person. Jag gillar tanken på att om man inte gör det, så kanske föremålets universella egenskaper kan behållas. 

Jag fortsätter bara att söka efter en viss sanning. Sanning är skönhet. Sanningen är universell. Så skönhet är universellt ...

– Charlie Mostow, skulptör

Mostow vill att hans skulpturer ska tilltala människor över tid. För att det ska gå måste han ta in universella principer.

– Jag fortsätter bara att söka efter en viss sanning. Sanning är skönhet. Sanningen är universell. Så skönhet är universellt, men det måste inte se ut på samma sätt. Mina skulpturer ser inte ut på samma sätt som en afrikansk skulptur, men jag ser fortfarande skönhet när jag tittar på en afrikansk skulptur. Det kanske inte är rent visuellt, säger han och tystnar. Sedan fortsätter han:

– Den andra frågan är, kan sann skönhet faktiskt existera? Jag tror att Platon skulle säga att det tillhör en idévärld, men i vår värld finns ingenting som riktigt kan nå den ideala skönheten. Så, finns det någonting här som ens kan komma i närheten av det?

Skulptör Charlie Mostow på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Det är uppenbart att Mostow tycker att vissa saker är mer tilltalande än andra. Och även om det inte går att finna idealisk skönhet, så är själva begreppet skönhet möjligt, säger han.

– Jag tycker om att tänka på det på det sättet. Kanske skönheten pekar mot idealet.

 
Se fler arbeten av Charlie Mostow här nedan.

Pågående arbete av Charlie Mostow, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Charlie Mostows kopia (till vänster) av en cast av Diadumenos av Polycletus (5: e århundradet f.Kr.) vid Institutet för klassisk arkitektur och konst i New York.

"Yemanja Mask," av Charlie Mostow.

Pågående arbete av Charlie Mostow.

"Cherry," av Charlie Mostow.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading





Den klassiskt utbildade skulptören Charlie Mostow arbetar på en porträttskulptur av Jessica Artman, på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou
Den klassiskt utbildade skulptören Charlie Mostow arbetar på en porträttskulptur av Jessica Artman, på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou
Konst

Skulptören Charlie Mostow håller det universellt

Milene Fernandez

Charlie Mostow gillar enkelhet – både i stort och smått. Allt han gör, ser eller upplever har en koppling till konsten. Han fokuserar på att skapa skulpturer som förmedlar högre ideal, och som förhoppningsvis kommer att tilltala människor över århundradena.

–  Inget av det jag gör känns onödigt i mitt liv. Allt är sammanlänkat, säger han, på plats i Grand Central Atelier (GCA) i New York, där han skulpterar och undervisar. Det är tankar som återspeglar de gamla grekiska statyernas balanserade proportioner, som han själv inspireras av.

Det vore underbart att se – helt nya byggnader med väggmålningar inuti och särskilt designade skulpturer.

– Charlie Mostow, skulptör

Den 28-årige, klassiskt utbildade Mostow, befinner sig i en övergångsfas i sin tidiga karriär, där han funderar både över framtiden och det förflutna. Han växte upp i Seattle, USA, och redan i unga år kände han en dragning till konsten. Efter litteraturstudier i San Francisco och därefter studier vid Aristides Atelier i Seattle, flyttade han till New York för att studera vid GCA. Under det senaste året, har han som konstnär, haft en stadig ström av uppdrag. I början av september flyttar han till Paris där han kommer att stanna i åtminstone ett år.

– Jag känner mig så lycklig, säger han och berättar att det är första gången han åker till ”ljusets stad”.

Charles Mostow arbetar på sin porträttskulptur av Jessica Artman, på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Naturligtvis ska han utforska både Louvren och andra museum, men för det mesta kommer han att hålla det enkelt. Han planerar att teckna och skulptera tillsammans med andra konstnärer, inklusive sin flickvän Jessica Artman, som ska undervisa vid den nystartade konstskolan Paris Academy of Art.

Mostows långsiktiga vision är att arbeta med ett helt team, inkluderat både arkitekter och landskaps-designers, för att kunna skapa sina skulpturer i en klassiskt utformad miljö. I det avseendet är Paris en gränslös källa till inspiration – den perfekta platsen för att samla kunskap och utveckla idéer inför stora projekt.

– Jag ser inte att de sköna konsterna är starkt förenade nuförtiden. Även om ateljéscenen pushar fram både måleri och skulptur, och att det finns organisationer såsom Institutet för Klassisk Arkitektur & Konst, och studios för arkitekturdesign såsom Atelier & Co som går bra.

– Vi är inte riktigt där än, att vi alla har enats och verkligen kan nå framgång tillsammans. Det vore underbart att se – helt nya byggnader med väggmålningar inuti och särskilt designade skulpturer.

Skulptör Charlie Mostow undervisar på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Under tiden arbetar Mostow ofta långa dagar i studion, ibland från nio på morgonen till nio på kvällen. Arbetet delas upp mellan ett par timmar med det som rör affärsdelen kring hans konst, omkring fem timmars skulpterande och sedan tre timmars undervisning.

Mostow går sin egen väg och oroar sig inte mycket för konstmarknaden. De samlare som köper hans skulpturer uppskattar hans arbete av en anledning, och han tycker om att skapa relationer med dem.

– Jag är trogen min konstnärliga utveckling. Det finns en sanning i det för mig och det kommer fram i mitt arbete, säger han.

Men ytterst är det de gamla grekerna som är mina bästa lärare … Det är något med grekisk skulptur som är så fullkomligt och så livfullt.

– Charlie Mostow, skulptör 

Han arbetar på ett mycket eftertänksamt, klart och organiserat sätt, och tycker det är viktigt att rensa bort falska myter om ”den svältande konstnären” eller ”enfant terrible”, som höjs till skyarna för sin oansvarighet. Överlag är klassiska konstnärer hårt arbetande och ansvarsfulla, och vissa är mycket framgångsrika, precis som i vilket annat yrke som helst.

Skulptör Charlie Mostow arbetar på en av sina skulpturer, på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Skönhet är Sanning

Jacob Collins, konstnär och grundare av GCA, och skulptören Jiwoong Cheh, är två av de lärare som påverkat Mostow allra mest.

– Men ytterst är det de gamla grekerna som är mina bästa lärare … Det är något med grekisk skulptur som är så fullkomligt och så livfullt. Det är spännande, säger han.

Han betraktar Michelangelo, men Michelangelo betraktade också grekerna, så Mostow föredrar att gå direkt till källan.

I studion omges Mostow av de arbeten han håller på med. Hans egna skulpturer har en sublim karaktär, samtidigt som de har något jordnära över sig. Några av porträttbysterna har släta ögon, utan någon antydning till vare sig iris eller pupill, vilket ger dem en mer flyktig karaktär.

– Det är en lustig sak som vi skulptörer måste hantera, eftersom irisen och pupillen till formen bara är en illusion, säger han. En del grekiska bronsskulpturer har ögon i elfenben eller sten, och till och med små ögonfransar instuckna från baksidan. En del är målade. Det finns många sätt att visa irisar och pupiller, främst handlar det om konventioner.

Porträttskulptur av Charlie Mostow på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Ibland föredrar Mostow att lämna ytan slät.

– Jag tycker att det blir lite mer universellt på det sättet, säger han och förklarar att i samma stund man ristar fram irisen, blir skulpturen plötsligt en framställning av en specifik person. Jag gillar tanken på att om man inte gör det, så kanske föremålets universella egenskaper kan behållas. 

Jag fortsätter bara att söka efter en viss sanning. Sanning är skönhet. Sanningen är universell. Så skönhet är universellt ...

– Charlie Mostow, skulptör

Mostow vill att hans skulpturer ska tilltala människor över tid. För att det ska gå måste han ta in universella principer.

– Jag fortsätter bara att söka efter en viss sanning. Sanning är skönhet. Sanningen är universell. Så skönhet är universellt, men det måste inte se ut på samma sätt. Mina skulpturer ser inte ut på samma sätt som en afrikansk skulptur, men jag ser fortfarande skönhet när jag tittar på en afrikansk skulptur. Det kanske inte är rent visuellt, säger han och tystnar. Sedan fortsätter han:

– Den andra frågan är, kan sann skönhet faktiskt existera? Jag tror att Platon skulle säga att det tillhör en idévärld, men i vår värld finns ingenting som riktigt kan nå den ideala skönheten. Så, finns det någonting här som ens kan komma i närheten av det?

Skulptör Charlie Mostow på Grand Central Atelier i Queens, New York, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Det är uppenbart att Mostow tycker att vissa saker är mer tilltalande än andra. Och även om det inte går att finna idealisk skönhet, så är själva begreppet skönhet möjligt, säger han.

– Jag tycker om att tänka på det på det sättet. Kanske skönheten pekar mot idealet.

 
Se fler arbeten av Charlie Mostow här nedan.

Pågående arbete av Charlie Mostow, den 3:e augusti 2017. Foto: Samira Bouaou

Charlie Mostows kopia (till vänster) av en cast av Diadumenos av Polycletus (5: e århundradet f.Kr.) vid Institutet för klassisk arkitektur och konst i New York.

"Yemanja Mask," av Charlie Mostow.

Pågående arbete av Charlie Mostow.

"Cherry," av Charlie Mostow.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024