loading










Konstnären Sanna Tomacs måleri är både djupt och personligt. Ofta använder hon symboliska och mytiska uttryck i sina bilder. Foto: Privat
Konstnären Sanna Tomacs måleri är både djupt och personligt. Ofta använder hon symboliska och mytiska uttryck i sina bilder. Foto: Privat
Konst

Sanna Tomac – ”Jag är född som konstnär”

Malin Nordstrand

Så länge hon kan minnas har Sanna Tomac tecknat och målat. Det var hennes sätt att leva och uttrycka sig. ”Det jag målade var mitt liv – det var inte en beskrivning av mitt liv, men det var på det sättet jag levde, som jag kände att jag fick värde i mitt liv”, säger hon.

Det var heller aldrig någon tvekan om hur Sanna ville uttrycka sig i sitt måleri. Hon ville använda ett mänskligt formspråk, berätta historier, måla vackert och beröra.

– Kärnan i det jag gör är att jag vill uttrycka någonting som berör, vare sig det är ett enkelt objekt eller en historia. Jag vill göra någonting som berör en annan människa på ett positivt sätt.

– Jag vill också att målningen ska ha flera lager i sig, att det finns ett djup. Det ska finnas mer än bara ytan, säger hon.

Sanna Tomac, Their secret, olja på duk.

Gick på skola i Florens

Sanna säger själv att hon var född som konstnär. Hon berättar om sina tidiga minnen när hon redan som två eller treåring sitter och målar med sin mamma, och om Waldorfskolan där hennes konstnärliga sida fick stort utrymme att blomstra. När hon blev äldre och det var dags att ta nästa steg blev vägen inte lika lätt att gå, eftersom det inte fanns några konstutbildningar i Sverige med klassiskt måleri.

– Jag försökte ta mig till en konstakademi i Ryssland där de undervisade i figurativt måleri, men allt var svårare på den tiden, det fanns ju inget internet på samma sätt, säger hon. 

Jag vill att man ska se på bilden och kunna hitta sin egen historia. Den kan få vara olika för olika människor.

Sanna Tomac, konstnär

Det skulle dröja några år och en avklarad sjuksköterskeexamen innan Sanna hamnade på rätt väg. Hon såg en notis om en konstskola i Florens, och inom ett halvår var hon på plats och gick en treårig utbildning i figurativt måleri på The Florence Academy of Art. Det var också där hon träffade sin amerikanske man, Hans-Peter Szameit.

Efter utbildningen i Florens tillbringade de båda en kortare tid som elever hos den norske figurativa konstnären Odd Nerdrum, som med sitt mod att gå sin egen väg, gjorde stort intryck på Sanna. Efter ytterligare sex år med egen studio och undervisning av elever i USA, återvände de med sina två barn till Sverige, där de idag driver konstskolan, The Swedish Academy of Realist Art i Simrishamn på Österlen.

Sanna Tomac, Angel sleeping, olja på duk.

Mytiska sagor

Sedan dess har Sanna gått igenom många olika perioder i sitt konstnärsskap, och har målat allt från stilleben och porträtt till myter och sagor. Ett av hennes främsta verk är takmålningen i Bååtska Palatset som hon gjorde för några år sedan. 

Hennes måleri har till stor del inspirerats av de stora mästarna och deras förmåga att berätta historier, med lager på lager av djup och mening. Men även den polske konstnären, Jacek Malczewski, har med sitt mytologiska och symboliska uttryck påverkat henne mycket.

– Han har varit en av mina stora inspirationskällor och har verkligen berört mig mycket, säger hon.

I början av sitt konstnärsskap målade Sanna mycket naturväsen, senare övergick hon mer till att berätta just mytiska sagor.

– Det finns mycket i myterna som jag tycker har att göra med vårt vardagliga liv och vår utveckling som människor. Det har jag alltid dragits till väldigt mycket.

Sanna Tomac, Motiv ur keltisk myt, olja på duk.

Myten handlar om en sälkvinna som fångas av en man. De får barn och hon skapar starka kärleksband till sitt nya liv. Men när hon återfinner sitt skinn blir önskan att återvända till havet och sitt sanna jag ännu starkare, trots smärtan att bryta upp.

– Ofta får jag en bild inom mig som jag ser väldigt tydligt, och det känns nästan som att jag får den från en annan kraft. Sedan vill jag bara måla den precis så som jag har sett den inom mig.

– Det är en fantastisk känsla att se någonting som sedan kristalliseras genom ens hand och kommer ut på duken, och så blir det en bild som har ett djup och en symbolik, säger hon.

För mig handlar det mer om att få kontakt med mig själv, att hitta den där inspirationen och en mer spirituell kontakt.

Sanna Tomac, konstnär

Under processens gång läser hon in mer och mer saker i det hon håller på med, och får en djupare förståelse. Samtidigt ser hon det som lika viktigt att varje människa får ha sin unika upplevelse av målningen.

– Jag vill att man ska se på bilden och kunna hitta sin egen historia. Den kan få vara olika för olika människor. Det behöver inte vara så att det jag tänkte när jag målade den är den sanna historien för bilden. Det finns en annan dimension där man som konstnär kommer i kontakt med en andlighet som inte bara är ens egen, utan man har fått gåvan att uttrycka någonting.

Sanna Tomac, The Burden, olja på duk.

Att vara äkta och ärlig

Att som konstnär hitta balansen i att uttrycka det som är kärnan i en själv, och på samma gång kunna leva på det man gör är inte alltid så lätt, säger Sanna. Och även om hon gärna målar vackra stilleben, naturbilder och porträtt, som ofta uppskattas av andra, så har hon alltid haft en längtan efter att uttrycka sig på ett djupare plan i sitt skapande. 

– För mig handlar det mer om att få kontakt med mig själv, att hitta den där inspirationen och en mer spirituell kontakt. Det är det som jag tycker är viktigast som konstnär, inte bara att producera saker.

Man väljer ju inte att bli konstnär, det är något man bara måste vara för att kunna leva.

Sanna Tomac, konstnär

 

Samtidigt har Sanna upplevt att det varit svårt att bortse från vad andra ska tycka och tänka om det hon gör, vilket varit väldigt begränsande. Först på senare tid har hon kunnat släppa de tankarna.

– Man vill ju egentligen vara helt äkta och ärlig när man målar, så nu har jag haft en period när jag har stängt in mig i min studio och inte låtit någon titta på det jag gör medan jag håller på med det. Jag har bara gjort det som är helt kopplat till mig själv, mer andligt. Jag försöker bara vara helt öppen och låta det flöda. Det har varit jätteskönt och det är så jag vill tillåta mig att jobba mer nu.

– Jag vill ge mitt allt i varje målning. Jag tror att jag alltid haft lite av den känslan från början, det är det här skaparbehovet. Man väljer ju inte att bli konstnär, det är något man bara måste vara för att kunna leva, säger Sanna.

Sanna Tomac, Contemplation, olja på duk.

 

Sanna Tomac, Invisible bond, olja på duk.

 

Sanna Tomac, Porträtt, olja på duk.

  

Sanna Tomac, Stilleben med ansiktsmask, olja på duk.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading










Konstnären Sanna Tomacs måleri är både djupt och personligt. Ofta använder hon symboliska och mytiska uttryck i sina bilder. Foto: Privat
Konstnären Sanna Tomacs måleri är både djupt och personligt. Ofta använder hon symboliska och mytiska uttryck i sina bilder. Foto: Privat
Konst

Sanna Tomac – ”Jag är född som konstnär”

Malin Nordstrand

Så länge hon kan minnas har Sanna Tomac tecknat och målat. Det var hennes sätt att leva och uttrycka sig. ”Det jag målade var mitt liv – det var inte en beskrivning av mitt liv, men det var på det sättet jag levde, som jag kände att jag fick värde i mitt liv”, säger hon.

Det var heller aldrig någon tvekan om hur Sanna ville uttrycka sig i sitt måleri. Hon ville använda ett mänskligt formspråk, berätta historier, måla vackert och beröra.

– Kärnan i det jag gör är att jag vill uttrycka någonting som berör, vare sig det är ett enkelt objekt eller en historia. Jag vill göra någonting som berör en annan människa på ett positivt sätt.

– Jag vill också att målningen ska ha flera lager i sig, att det finns ett djup. Det ska finnas mer än bara ytan, säger hon.

Sanna Tomac, Their secret, olja på duk.

Gick på skola i Florens

Sanna säger själv att hon var född som konstnär. Hon berättar om sina tidiga minnen när hon redan som två eller treåring sitter och målar med sin mamma, och om Waldorfskolan där hennes konstnärliga sida fick stort utrymme att blomstra. När hon blev äldre och det var dags att ta nästa steg blev vägen inte lika lätt att gå, eftersom det inte fanns några konstutbildningar i Sverige med klassiskt måleri.

– Jag försökte ta mig till en konstakademi i Ryssland där de undervisade i figurativt måleri, men allt var svårare på den tiden, det fanns ju inget internet på samma sätt, säger hon. 

Jag vill att man ska se på bilden och kunna hitta sin egen historia. Den kan få vara olika för olika människor.

Sanna Tomac, konstnär

Det skulle dröja några år och en avklarad sjuksköterskeexamen innan Sanna hamnade på rätt väg. Hon såg en notis om en konstskola i Florens, och inom ett halvår var hon på plats och gick en treårig utbildning i figurativt måleri på The Florence Academy of Art. Det var också där hon träffade sin amerikanske man, Hans-Peter Szameit.

Efter utbildningen i Florens tillbringade de båda en kortare tid som elever hos den norske figurativa konstnären Odd Nerdrum, som med sitt mod att gå sin egen väg, gjorde stort intryck på Sanna. Efter ytterligare sex år med egen studio och undervisning av elever i USA, återvände de med sina två barn till Sverige, där de idag driver konstskolan, The Swedish Academy of Realist Art i Simrishamn på Österlen.

Sanna Tomac, Angel sleeping, olja på duk.

Mytiska sagor

Sedan dess har Sanna gått igenom många olika perioder i sitt konstnärsskap, och har målat allt från stilleben och porträtt till myter och sagor. Ett av hennes främsta verk är takmålningen i Bååtska Palatset som hon gjorde för några år sedan. 

Hennes måleri har till stor del inspirerats av de stora mästarna och deras förmåga att berätta historier, med lager på lager av djup och mening. Men även den polske konstnären, Jacek Malczewski, har med sitt mytologiska och symboliska uttryck påverkat henne mycket.

– Han har varit en av mina stora inspirationskällor och har verkligen berört mig mycket, säger hon.

I början av sitt konstnärsskap målade Sanna mycket naturväsen, senare övergick hon mer till att berätta just mytiska sagor.

– Det finns mycket i myterna som jag tycker har att göra med vårt vardagliga liv och vår utveckling som människor. Det har jag alltid dragits till väldigt mycket.

Sanna Tomac, Motiv ur keltisk myt, olja på duk.

Myten handlar om en sälkvinna som fångas av en man. De får barn och hon skapar starka kärleksband till sitt nya liv. Men när hon återfinner sitt skinn blir önskan att återvända till havet och sitt sanna jag ännu starkare, trots smärtan att bryta upp.

– Ofta får jag en bild inom mig som jag ser väldigt tydligt, och det känns nästan som att jag får den från en annan kraft. Sedan vill jag bara måla den precis så som jag har sett den inom mig.

– Det är en fantastisk känsla att se någonting som sedan kristalliseras genom ens hand och kommer ut på duken, och så blir det en bild som har ett djup och en symbolik, säger hon.

För mig handlar det mer om att få kontakt med mig själv, att hitta den där inspirationen och en mer spirituell kontakt.

Sanna Tomac, konstnär

Under processens gång läser hon in mer och mer saker i det hon håller på med, och får en djupare förståelse. Samtidigt ser hon det som lika viktigt att varje människa får ha sin unika upplevelse av målningen.

– Jag vill att man ska se på bilden och kunna hitta sin egen historia. Den kan få vara olika för olika människor. Det behöver inte vara så att det jag tänkte när jag målade den är den sanna historien för bilden. Det finns en annan dimension där man som konstnär kommer i kontakt med en andlighet som inte bara är ens egen, utan man har fått gåvan att uttrycka någonting.

Sanna Tomac, The Burden, olja på duk.

Att vara äkta och ärlig

Att som konstnär hitta balansen i att uttrycka det som är kärnan i en själv, och på samma gång kunna leva på det man gör är inte alltid så lätt, säger Sanna. Och även om hon gärna målar vackra stilleben, naturbilder och porträtt, som ofta uppskattas av andra, så har hon alltid haft en längtan efter att uttrycka sig på ett djupare plan i sitt skapande. 

– För mig handlar det mer om att få kontakt med mig själv, att hitta den där inspirationen och en mer spirituell kontakt. Det är det som jag tycker är viktigast som konstnär, inte bara att producera saker.

Man väljer ju inte att bli konstnär, det är något man bara måste vara för att kunna leva.

Sanna Tomac, konstnär

 

Samtidigt har Sanna upplevt att det varit svårt att bortse från vad andra ska tycka och tänka om det hon gör, vilket varit väldigt begränsande. Först på senare tid har hon kunnat släppa de tankarna.

– Man vill ju egentligen vara helt äkta och ärlig när man målar, så nu har jag haft en period när jag har stängt in mig i min studio och inte låtit någon titta på det jag gör medan jag håller på med det. Jag har bara gjort det som är helt kopplat till mig själv, mer andligt. Jag försöker bara vara helt öppen och låta det flöda. Det har varit jätteskönt och det är så jag vill tillåta mig att jobba mer nu.

– Jag vill ge mitt allt i varje målning. Jag tror att jag alltid haft lite av den känslan från början, det är det här skaparbehovet. Man väljer ju inte att bli konstnär, det är något man bara måste vara för att kunna leva, säger Sanna.

Sanna Tomac, Contemplation, olja på duk.

 

Sanna Tomac, Invisible bond, olja på duk.

 

Sanna Tomac, Porträtt, olja på duk.

  

Sanna Tomac, Stilleben med ansiktsmask, olja på duk.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024