loading

Nurejevs Svansjön med Kungliga Baletten. Odette – Haruka Sassa. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto: Carl Thorborg/Kungliga Operan
Nurejevs Svansjön med Kungliga Baletten. Odette – Haruka Sassa. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto: Carl Thorborg/Kungliga Operan
Kultur

Skimrande balett med många bottnar

Kristina Kleinert

Kungliga Operan i Stockholm bjuder i december varje år på en glittrande julklapp i form av en klassisk helaftonsbalett. Den 17 december direktsändes baletten Svansjön genom Operans Live på biografer runt om i Sverige.

Vid biografen Gröna Ladan i Sigtuna får biopubliken följa med ner i orkesterdiket när dirigenten Andreas Eriksson Hjort höjer taktpinnen för de första ackorden i akt 1 av baletten Svansjön. Det är ett livligt och drivande tempo som han slår an och det blir ett signum för föreställningen. Kompositören Pjotr Tjajkovskij har skapat musik som är oerhört vacker i sin nyansrikedom. Han mejslar fram djupaste hängivenhet och kärlek liksom hjärtskärande smärta. Hjort gör Tjajkovskijs musik rättvisa och har förmågan att följa dansarna ypperligt. Han leder Kungliga Hovkapellet förnämligt, som för kvällen spelar energiskt och stringent. 

Ridån går upp och visar en av huvudrollsinnehavarna, prins Siegfried, försjunken i dagdrömmeri. Världsfrånvänd och innesluten i sig själv söker han något han inte kan finna i hovlivets etikett och flärdfulla liv. Det är ett sökande som går som en röd tråd genom föreställningen. Premiärdansaren Daniel Norgren-Jensen gestaltar prinsens drömmande skepnad trovärdigt och med innerlighet. Han ger liv åt en längtan som aldrig tar slut, och kan tolkas som människans eviga sökande efter det som finns bortom det synliga, det som ger livet mening och inre tillfredsställelse. Det finns en bräcklighet och sårbarhet i Norgren-Jensens prins som kan spegla en ung mans inre osäkerhet inför ställda förväntningar och det stundande vuxenlivet. Norgren-Jensen har en ren och vacker dansteknik med fina arabesklinjer och majestätiska grand allegro hopp. Men den osäkerhet som hans rollgestalt utstrålar återfinns också i hans ansatser inför piruetter och svåra partnerlyft och avspeglas i hans mimik. Några av de tekniskt utmanande à la second piruetterna är mindre lyckade och ett av de vackraste pas de deux lyften fullbordas inte. Det är synd. Svansjön är en balett som kräver det maximala av dansarna för att därigenom kunna förmedla verkets övernaturliga skönhet och magi.

Om: Balett

Nurejevs Svansjön med Kungliga Baletten.  Odile – Haruka Sassa. Foto: Carl Thorborg/Kungliga Operan

Speltid: 2 timmar 55 minuter inklusive paus

Koreografi: Rudolf Nurejev efter Marius Petipa och Lev Ivanov

Musik: Pjotr Tjajkovskij

Iscensättning: Charles Jude, Clairemarie Osta

Scenografi: Ezio Frigerio

Kostym och mask: Franca Squarciapino

Ljus: Vinicio Cheli

 

 

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading

Nurejevs Svansjön med Kungliga Baletten. Odette – Haruka Sassa. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto: Carl Thorborg/Kungliga Operan
Nurejevs Svansjön med Kungliga Baletten. Odette – Haruka Sassa. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto: Carl Thorborg/Kungliga Operan
Kultur

Skimrande balett med många bottnar

Kristina Kleinert

Kungliga Operan i Stockholm bjuder i december varje år på en glittrande julklapp i form av en klassisk helaftonsbalett. Den 17 december direktsändes baletten Svansjön genom Operans Live på biografer runt om i Sverige.

Vid biografen Gröna Ladan i Sigtuna får biopubliken följa med ner i orkesterdiket när dirigenten Andreas Eriksson Hjort höjer taktpinnen för de första ackorden i akt 1 av baletten Svansjön. Det är ett livligt och drivande tempo som han slår an och det blir ett signum för föreställningen. Kompositören Pjotr Tjajkovskij har skapat musik som är oerhört vacker i sin nyansrikedom. Han mejslar fram djupaste hängivenhet och kärlek liksom hjärtskärande smärta. Hjort gör Tjajkovskijs musik rättvisa och har förmågan att följa dansarna ypperligt. Han leder Kungliga Hovkapellet förnämligt, som för kvällen spelar energiskt och stringent. 

Ridån går upp och visar en av huvudrollsinnehavarna, prins Siegfried, försjunken i dagdrömmeri. Världsfrånvänd och innesluten i sig själv söker han något han inte kan finna i hovlivets etikett och flärdfulla liv. Det är ett sökande som går som en röd tråd genom föreställningen. Premiärdansaren Daniel Norgren-Jensen gestaltar prinsens drömmande skepnad trovärdigt och med innerlighet. Han ger liv åt en längtan som aldrig tar slut, och kan tolkas som människans eviga sökande efter det som finns bortom det synliga, det som ger livet mening och inre tillfredsställelse. Det finns en bräcklighet och sårbarhet i Norgren-Jensens prins som kan spegla en ung mans inre osäkerhet inför ställda förväntningar och det stundande vuxenlivet. Norgren-Jensen har en ren och vacker dansteknik med fina arabesklinjer och majestätiska grand allegro hopp. Men den osäkerhet som hans rollgestalt utstrålar återfinns också i hans ansatser inför piruetter och svåra partnerlyft och avspeglas i hans mimik. Några av de tekniskt utmanande à la second piruetterna är mindre lyckade och ett av de vackraste pas de deux lyften fullbordas inte. Det är synd. Svansjön är en balett som kräver det maximala av dansarna för att därigenom kunna förmedla verkets övernaturliga skönhet och magi.

Om: Balett

Nurejevs Svansjön med Kungliga Baletten.  Odile – Haruka Sassa. Foto: Carl Thorborg/Kungliga Operan

Speltid: 2 timmar 55 minuter inklusive paus

Koreografi: Rudolf Nurejev efter Marius Petipa och Lev Ivanov

Musik: Pjotr Tjajkovskij

Iscensättning: Charles Jude, Clairemarie Osta

Scenografi: Ezio Frigerio

Kostym och mask: Franca Squarciapino

Ljus: Vinicio Cheli

 

 

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025