loading
Shen Yun

Shen Yun Performing Arts gästspelar i Stockholm

Evan Mantyk

Det hann gå nästan fem år sedan den unika sång- och dansensemblen Shen Yun Performing Arts senast besökte Sverige. Men snart är det dags. Shen Yun framför sex föreställningar på Cirkus i Stockholm den 3 – 6 januari 2020. Shen Yun har sin bas i New York och turnerar över hela världen med sex lika stora danstrupper och levande orkestrar.

Nedanstående recension från 2018, skriven av Evan Mantyk, och publicerad i The Society of Classical Poets, ger en bra inblick i vad publiken kan förvänta sig att få uppleva under föreställningen.

Vad handlar Shen Yun egentligen om?

Överallt finns det reklam för den. Om ni inte har sett den är det för att ni inte varit uppmärksamma En briljant färglagd affisch med en kinesisk kvinna fångad på bild mitt i ett luftsprång. Men vad handlar Shen Yun egentligen om? Vad ingår i en föreställning? Oavsett om man är poet, artist av något slag eller bara en intresserad biljettköpare, avslöjar en närmare titt en konstnärlig vision som är värd att utforska.

Vad är Shen Yun?

Som annonsen antyder är dans huvudattraktionen. Klassisk dans och folkdanser från Kinas många etniciteter är tonsatta och ackompanjeras av en levande orkester som kombinerar kinesiska och västerländska instrument. De förstärks av en imponerande samling scendräkter och rekvisita och en animerad bakgrund som artisterna interagerar med. I mer kontemplativa stunder sjunger några vokalister operaliknande sånger på kinesiska och en solist spelar på det tvåsträngade instrumentet erhu. Resan genom några dussin nummer guidas av två leende värdar som talar både engelska och kinesiska flytande.

De senaste åren har jag tagit med min familj med två små barn för att titta på Shen Yun. För att säga det med tre ord: vi älskar det. (Ni kan läsa min poesi ”I Love the Dance [Jag älskar dansen]” och ”Upon Seeing Shen Yun [När man ser Shen Yun]”). Men det finns mer i detta än bara en personlig recension eller en fantastisk upplevelse för familjen.

Shen Yun grundades av en grupp kineser som flytt från den kommunistiska regimens förföljelser i Kina. Dess bakomliggande historia är inte olik den under Renässansen, när grekiska lärda flydde det invaderade ottomanska riket på 1400-talet och det slutade med att de förde sin forntida kultur till Italiens konstnärligt fruktbara stränder. Nu har det gamla Kina återupplivats – och var annars om inte i Amerika?

En scen från stycket om Apkungen ur Resan till Västern. Foto: Shen Yun Performing Arts

Vad är klassisk kinesisk dans?

Den klassiska dansskolan som vi är mest kända för i väst, balett, utvecklades i storslagna hov hos den franska kungen Louis XIV för mindre än 400 år sedan. Klassisk kinesisk dans är emellertid i grunden en ovärderlig antikvitet som går tillbaka åtminstone 3 000 år till de kinesiska kejsarnas storslagna hov. Föreställ er gamla grekiska eller egyptiska statyer i ett museum, som kommer till liv och visar upp dansformer från deras avancerade kulturer som nu har gått förlorade. Det ger i grova drag en idé om det väldiga historiska värde Shen Yun har tagit på sig att axla.

Cynthia Paniagua, koreograf och balett- och folkloristisk dansare, som såg produktionen 2018 på Lincoln Center, i New York City, sade: "Jag absolut älskade det. Jag blev fascinerad. Som dansare och koreograf fördes jag bort av elegansen; skönheten, kulturen och tekniken var bara så perfekta ... historia, andlighet, allt detta finns där". (Samtliga publikcitat är från Epoch Times.)

Athol Willoughby OAM, berömd före detta balettdansare, som såg 2017-års produktion i Melbourne, Australien, sade: "Jag tycker att det är helt enkelt magiskt. Detta är fjärde gången jag har sett Shen Yun Company och jag har svårt att tro att de är så perfekta. Jag hade inte tänkt komma igen eftersom jag inte kan stå ut med det faktum att de är så perfekta. Det gör mig avundsjuk. Om vi bara kunde få den perfektionen i klassisk ballett. Vi försöker men på ett eller annat sätt når vi bara inte dit". (OAM=Order of Australian Medal)

Klassisk kinesisk dans har ett eget system eller dansskola och innehåller ett bländande urval av volter, språng, snurrande volter och svåra kroppsställningar - det visar sig att det är ursprunget till många av de spektakulära kinesiska akrobatiska och gymnastiska teknikerna som ni säkert har sett någon annanstans.

I klassisk kinesisk dans ingår också en komponent av skådespeleri som ni förmodligen inte har sett någon annanstans. Den berättar historier - det är en blandning av balett och Shakespeare: behagfullhet och elegans i mänsklig form å ena sidan, och å andra sidan uppsluppna teatraliska scener som kan vara häpnadsväckande dramatiska eller muntert roliga.

Den berömda skådespelaren och komikern Tim Allen, som såg 2017-års produktion i Los Angeles, sade: "Jag förstår det humoristiska, det verkar inte vara kulturspecifikt. Komedi är komedi, och jag älskar komedimusiken. Jag förstår direkt när något är roligt även om jag inte pratar kinesiska. Det är ganska underbart".

Således tar ungefär hälften av numren oss med in i en berättelse, från forntida legender med hjältar och jungfrur till scener från klassiska romaner. De mest gripande styckena är kanske de som visar moderna scener där fredliga utövare av Falun Dafa förföljs i kommunist Kina.

Kardinal Joseph Zen Ze-kiun från den katolska kyrkan i Hongkong, som såg produktionen i Taiwan 2017, sade: "De håller fast vid sanningen, men de gör det på ett fredligt sätt. De hoppas att även de som har gjort fel till slut kan förstå och slutar att göra illgärningar. Detta skiljer sig från en politisk maktkamp; de håller ut på grund av sin tro”.

En scen ur Shen Yun från stycket om hjälten Han Xin som levde under Handynastin Foto: Shen Yun Performing Arts

En djupsinnig berättelse för modern tid

De varierande numren sammanlänkas av en inramande berättelse med andligt djup där Skaparen kommer till jorden för att skänka oss klassisk konst och kultur som idag är under attack. Det är en spännande berättelse både inom konsten och utanför den eftersom Shen Yun faktiskt är förbjuden i Kina och det finns detaljerade redogörelser om trakasserier och kampanjer mot Shen Yun som utförs av kinesiska konsulat och utländska kinesiska medier runt om i världen.

Denna andliga historia innehåller ett rörande budskap som ger genklang tvärs igenom alla språk, kulturer och åldersgrupper och får beröm från konstsamfund runt om i världen - från New Yorks Lincoln Center till Roms Teatro dell'Opera till stora teatrar i Japan och Taiwan. Och det är ett globalt fenomen: Genom att resa till 20 länder på fem kontinenter med en ny produktion varje år skapar Shen Yuns fem turnerande kompanier vad som bokstavligen kan vara den största föreställningen på jorden.

Det finns något som är universellt i Kinas 5 000 år gamla kultur, vilket kan ses i det gemensamma som finns i Chinatowns, kinesisk hämtmat och kampsporter i nästan alla hörn av den utvecklade världen. Nu tycks Shen Yun avtäcka ett nytt skikt av kultur som människorna snabbt identifierar som självklart vackert och sublimt.

Ta till exempel de skarpsinniga sista orden från kanske det mest kända klassiska arbetet som någonsin skrivits i Väst, Beethovens nionde symfoni:

Känner du din Skapare, världen? (Ahnest du den Schöpfer, Welt?)
Sök honom ovanför stjärnornas himlavalv! (Such’'Ihn über'm Sternenzelt!)

Dessa texter (skrevs ursprungligen av den tyska poeten Friedrich Schiller) passar perfekt in i Shen Yuns tema.

Som en person i publiken, doktor Henry Wall, nyligen sade efter att ha sett Shen Yuns föreställning i Texas 2018: "Det finns en Skapare, han vill att du räddas och går till himlen, om du är en god människa går du till himlen. [Dessa] gudomliga koncept, tradition, familj - de var för mig riktigt bra saker att ha för en kultur".

Idag, i en värld där klassiska konstarter ofta kämpar för att överleva, och nya och bisarra konstformer ofta är svåra att smälta. Där föreställningen om en gudomlig kultur av ren skönhet gjord av Skaparen är under attack, vilket den bokstavligen är av Kinas kommunistregim, är kanske den största berättelsen i vår tid.

Den Oscarsvinnande skådespelerskan Cate Blanchett sade efter att ha sett Shen Yun i Sydney, Australien, "Utsökt vackert ... Nivån på skicklighet, men också kraften i förebilderna/arketyperna och berättelserna, var häpnadsväckande.”

Salvator Mundi av Leonardo da Vinci

Är Shen Yun propaganda för Falun Dafa?

Trots anklagelsen är Shen Yun inte Falun Dafa-propaganda. Precis som Händels Messias och da Vincis rekordsäljande verk "Salvator Mundi" (bilden ovan) inte är kristen propaganda, är inte Disney World Disney-propaganda, och Thor-filmerna är inte fornnordisk mytologipropaganda. Konst och underhållning talar för sig själva. (Men om ni går efter en Merriam Webster-definition, kan de alla tekniskt sett vara propaganda. Jag hänvisar till den laddade, negativa känslan av ordet.)

Falun Dafa, även känd som Falun Gong, är en fredlig andlig övning som brutalt förföljs av kommunistregimen i Kina. Den totalitära regimen använder verklig livförstörande propaganda mot Falun Dafa. Enligt Shen Yun utövar många av dess artister Falun Dafa och många artister och deras familjer har varit förföljda i Kina.

Uppenbarligen har kritiker som gör sådana demoniserande uttalanden misslyckats med att se hela bilden/berättelsen. De kan inte skilja den verkliga propagandan, som är ett brott mot hela mänskligheten, från fredliga artister som uttrycker sig med extraordinärt mod. Det är en hemsk blamage som sådana kritiker har gjort. Jag misstänker att de är förblindade av extrem politisk korrekthet och, ironiskt nog, en ny form av fördomsfullhet. Publiken som är utan någon agenda ser Shen Yun för vad det är.

Kieth Merrill, en Oscarsvinnande dokumentärfilmare, som såg Shen Yun i Kalifornien, sade: "I dagens värld där alla är så politiskt korrekta och så försiktiga med att uttrycka sina åsikter och vilka de är och om att ha tro, jag älskar när någon har modet att stiga fram, presentera ett stort kommersiellt framförande som det här och förtydliga mycket klart vilka de är. De är folk med en tro ... och jag applåderar dem för det”.

Falungong-utövare på Himmelska Fridens Torg i Peking innan de arresteras

Vad är Falun Dafa?

Falun Dafa är en av Kinas många qigong- eller kultiveringsmetoder som vidarebefordrats enskildhet. Den lärdes ut offentligt 1992 genom Mästare Li Hongzhi. Den blev enormt populär fram till den 1999 förbjöds av det kinesiska kommunistpartiet, som såg andligheten hos Falun Dafa som ett hot mot sin officiellt ateistiska regering. Människorättsbrott som beskrivs av Freedom House, Amnesty International och otaliga ögonvittnesbeskrivningar är verkligen skrämmande och en brådskande fråga.

För att bättre förstå misstaget av att kalla Shen Yun för propaganda för Falun Dafa behöver man bara titta på själva namnet Falun Dafa. Det första ordet, "Falun", betyder bokstavligen "Laghjul" och hänvisar till en symbol som är mycket lik den svastika som länge har använts i buddhismen. Redan innan buddhismen uppstod för 2 500 år sedan användes symbolen i forntida Indien. Den finns också bland många andra kulturer runt om i världen, från antikens Grekland till indianerna. Innan nazisterna använde svastikan sågs den som en symbol för lycka och god tur över hela världen.

Ordet "Dafa" betyder helt enkelt "Stora vägen" eller "Stora lagen" - till skillnad från den trendiga frasen "The Tao of ...", som i sig betyder "Vägen till ..." - "Väg" och "Lag" är helt enkelt vanliga sätt att identifiera en andlig väg och andliga principer i kulturer runt om i världen. Således är Falun Dafa, trots sitt främmande namn, en passande representant för människans andliga strävanden.

Foto: Shen Yun uppträder tillsammans med levande orkester. Shen Yun Performing Arts

Kinesisk kultur innan kommunismen

Det är också ytterst viktigt att inse att Falun Dafa i sig är representativ för den kinesiska kulturen, som var djupt andlig innan kommunismen tog makten 1949. Under kulturrevolutionen på 1960- och 1970-talet började de avsiktligt förstöra den traditionella kulturen

Kejsaren var "Himlens son", social förändring var "Himlens mandat" och grundarna av kinesisk medicin, skrivkonst och musik betraktades alla som gudar på jorden. Falun Dafas läror innefattar buddhistiska och taoistiska begrepp som funnits i tusentals år i kinesisk kultur. Den berömda kinesiska romanen, Drömmar om röda gemak, av Cao Xueqin, är till exempel utarbetad av en buddhistisk munk och en taoistisk präst som talar med varandra, och den innehåller tankar om karma, predestination och reinkarnation. Den andra berömda kinesiska romanen Färden till västern av Wu Cheng'en, gör buddhistiska munkar på pilgrimsfärd till huvudpersoner - föreställ er att prins Hamlet, Robinson Crusoe och greven av Monte Cristo alla var kristna munkar! Det är djupet av den kinesiska kulturens andlighet före kommunismen.

För oss i väst, som växte upp i skolsystem där undervisning av darwinistisk evolution är föreskriven och undervisning av en stor och god Skapare anses vara skandalös, är det svårt att föreställa sig hur en sådan andlig kultur ser ut. Shen Yun ger oss en resa till detta antika Kinas härligt charmiga och djupt fascinerande värld. Att försöka passa in det i en modern västerländsk ram, är en betydligt mindre givande övning än att bara förundra sig över vad det kan berätta om de skiftande kontinentalplattorna under våra civilisationer och kulturer.

"The Society of Classical Poets" är en ideell organisation som publicerar verk om klassisk poesi, klassisk konst och klassisk kultur i allmänhet. Det är världens största organisation som ägnar sig åt att publicera engelskspråkig poesi i klassisk stil.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Shen Yun

Shen Yun Performing Arts gästspelar i Stockholm

Evan Mantyk

Det hann gå nästan fem år sedan den unika sång- och dansensemblen Shen Yun Performing Arts senast besökte Sverige. Men snart är det dags. Shen Yun framför sex föreställningar på Cirkus i Stockholm den 3 – 6 januari 2020. Shen Yun har sin bas i New York och turnerar över hela världen med sex lika stora danstrupper och levande orkestrar.

Nedanstående recension från 2018, skriven av Evan Mantyk, och publicerad i The Society of Classical Poets, ger en bra inblick i vad publiken kan förvänta sig att få uppleva under föreställningen.

Vad handlar Shen Yun egentligen om?

Överallt finns det reklam för den. Om ni inte har sett den är det för att ni inte varit uppmärksamma En briljant färglagd affisch med en kinesisk kvinna fångad på bild mitt i ett luftsprång. Men vad handlar Shen Yun egentligen om? Vad ingår i en föreställning? Oavsett om man är poet, artist av något slag eller bara en intresserad biljettköpare, avslöjar en närmare titt en konstnärlig vision som är värd att utforska.

Vad är Shen Yun?

Som annonsen antyder är dans huvudattraktionen. Klassisk dans och folkdanser från Kinas många etniciteter är tonsatta och ackompanjeras av en levande orkester som kombinerar kinesiska och västerländska instrument. De förstärks av en imponerande samling scendräkter och rekvisita och en animerad bakgrund som artisterna interagerar med. I mer kontemplativa stunder sjunger några vokalister operaliknande sånger på kinesiska och en solist spelar på det tvåsträngade instrumentet erhu. Resan genom några dussin nummer guidas av två leende värdar som talar både engelska och kinesiska flytande.

De senaste åren har jag tagit med min familj med två små barn för att titta på Shen Yun. För att säga det med tre ord: vi älskar det. (Ni kan läsa min poesi ”I Love the Dance [Jag älskar dansen]” och ”Upon Seeing Shen Yun [När man ser Shen Yun]”). Men det finns mer i detta än bara en personlig recension eller en fantastisk upplevelse för familjen.

Shen Yun grundades av en grupp kineser som flytt från den kommunistiska regimens förföljelser i Kina. Dess bakomliggande historia är inte olik den under Renässansen, när grekiska lärda flydde det invaderade ottomanska riket på 1400-talet och det slutade med att de förde sin forntida kultur till Italiens konstnärligt fruktbara stränder. Nu har det gamla Kina återupplivats – och var annars om inte i Amerika?

En scen från stycket om Apkungen ur Resan till Västern. Foto: Shen Yun Performing Arts

Vad är klassisk kinesisk dans?

Den klassiska dansskolan som vi är mest kända för i väst, balett, utvecklades i storslagna hov hos den franska kungen Louis XIV för mindre än 400 år sedan. Klassisk kinesisk dans är emellertid i grunden en ovärderlig antikvitet som går tillbaka åtminstone 3 000 år till de kinesiska kejsarnas storslagna hov. Föreställ er gamla grekiska eller egyptiska statyer i ett museum, som kommer till liv och visar upp dansformer från deras avancerade kulturer som nu har gått förlorade. Det ger i grova drag en idé om det väldiga historiska värde Shen Yun har tagit på sig att axla.

Cynthia Paniagua, koreograf och balett- och folkloristisk dansare, som såg produktionen 2018 på Lincoln Center, i New York City, sade: "Jag absolut älskade det. Jag blev fascinerad. Som dansare och koreograf fördes jag bort av elegansen; skönheten, kulturen och tekniken var bara så perfekta ... historia, andlighet, allt detta finns där". (Samtliga publikcitat är från Epoch Times.)

Athol Willoughby OAM, berömd före detta balettdansare, som såg 2017-års produktion i Melbourne, Australien, sade: "Jag tycker att det är helt enkelt magiskt. Detta är fjärde gången jag har sett Shen Yun Company och jag har svårt att tro att de är så perfekta. Jag hade inte tänkt komma igen eftersom jag inte kan stå ut med det faktum att de är så perfekta. Det gör mig avundsjuk. Om vi bara kunde få den perfektionen i klassisk ballett. Vi försöker men på ett eller annat sätt når vi bara inte dit". (OAM=Order of Australian Medal)

Klassisk kinesisk dans har ett eget system eller dansskola och innehåller ett bländande urval av volter, språng, snurrande volter och svåra kroppsställningar - det visar sig att det är ursprunget till många av de spektakulära kinesiska akrobatiska och gymnastiska teknikerna som ni säkert har sett någon annanstans.

I klassisk kinesisk dans ingår också en komponent av skådespeleri som ni förmodligen inte har sett någon annanstans. Den berättar historier - det är en blandning av balett och Shakespeare: behagfullhet och elegans i mänsklig form å ena sidan, och å andra sidan uppsluppna teatraliska scener som kan vara häpnadsväckande dramatiska eller muntert roliga.

Den berömda skådespelaren och komikern Tim Allen, som såg 2017-års produktion i Los Angeles, sade: "Jag förstår det humoristiska, det verkar inte vara kulturspecifikt. Komedi är komedi, och jag älskar komedimusiken. Jag förstår direkt när något är roligt även om jag inte pratar kinesiska. Det är ganska underbart".

Således tar ungefär hälften av numren oss med in i en berättelse, från forntida legender med hjältar och jungfrur till scener från klassiska romaner. De mest gripande styckena är kanske de som visar moderna scener där fredliga utövare av Falun Dafa förföljs i kommunist Kina.

Kardinal Joseph Zen Ze-kiun från den katolska kyrkan i Hongkong, som såg produktionen i Taiwan 2017, sade: "De håller fast vid sanningen, men de gör det på ett fredligt sätt. De hoppas att även de som har gjort fel till slut kan förstå och slutar att göra illgärningar. Detta skiljer sig från en politisk maktkamp; de håller ut på grund av sin tro”.

En scen ur Shen Yun från stycket om hjälten Han Xin som levde under Handynastin Foto: Shen Yun Performing Arts

En djupsinnig berättelse för modern tid

De varierande numren sammanlänkas av en inramande berättelse med andligt djup där Skaparen kommer till jorden för att skänka oss klassisk konst och kultur som idag är under attack. Det är en spännande berättelse både inom konsten och utanför den eftersom Shen Yun faktiskt är förbjuden i Kina och det finns detaljerade redogörelser om trakasserier och kampanjer mot Shen Yun som utförs av kinesiska konsulat och utländska kinesiska medier runt om i världen.

Denna andliga historia innehåller ett rörande budskap som ger genklang tvärs igenom alla språk, kulturer och åldersgrupper och får beröm från konstsamfund runt om i världen - från New Yorks Lincoln Center till Roms Teatro dell'Opera till stora teatrar i Japan och Taiwan. Och det är ett globalt fenomen: Genom att resa till 20 länder på fem kontinenter med en ny produktion varje år skapar Shen Yuns fem turnerande kompanier vad som bokstavligen kan vara den största föreställningen på jorden.

Det finns något som är universellt i Kinas 5 000 år gamla kultur, vilket kan ses i det gemensamma som finns i Chinatowns, kinesisk hämtmat och kampsporter i nästan alla hörn av den utvecklade världen. Nu tycks Shen Yun avtäcka ett nytt skikt av kultur som människorna snabbt identifierar som självklart vackert och sublimt.

Ta till exempel de skarpsinniga sista orden från kanske det mest kända klassiska arbetet som någonsin skrivits i Väst, Beethovens nionde symfoni:

Känner du din Skapare, världen? (Ahnest du den Schöpfer, Welt?)
Sök honom ovanför stjärnornas himlavalv! (Such’'Ihn über'm Sternenzelt!)

Dessa texter (skrevs ursprungligen av den tyska poeten Friedrich Schiller) passar perfekt in i Shen Yuns tema.

Som en person i publiken, doktor Henry Wall, nyligen sade efter att ha sett Shen Yuns föreställning i Texas 2018: "Det finns en Skapare, han vill att du räddas och går till himlen, om du är en god människa går du till himlen. [Dessa] gudomliga koncept, tradition, familj - de var för mig riktigt bra saker att ha för en kultur".

Idag, i en värld där klassiska konstarter ofta kämpar för att överleva, och nya och bisarra konstformer ofta är svåra att smälta. Där föreställningen om en gudomlig kultur av ren skönhet gjord av Skaparen är under attack, vilket den bokstavligen är av Kinas kommunistregim, är kanske den största berättelsen i vår tid.

Den Oscarsvinnande skådespelerskan Cate Blanchett sade efter att ha sett Shen Yun i Sydney, Australien, "Utsökt vackert ... Nivån på skicklighet, men också kraften i förebilderna/arketyperna och berättelserna, var häpnadsväckande.”

Salvator Mundi av Leonardo da Vinci

Är Shen Yun propaganda för Falun Dafa?

Trots anklagelsen är Shen Yun inte Falun Dafa-propaganda. Precis som Händels Messias och da Vincis rekordsäljande verk "Salvator Mundi" (bilden ovan) inte är kristen propaganda, är inte Disney World Disney-propaganda, och Thor-filmerna är inte fornnordisk mytologipropaganda. Konst och underhållning talar för sig själva. (Men om ni går efter en Merriam Webster-definition, kan de alla tekniskt sett vara propaganda. Jag hänvisar till den laddade, negativa känslan av ordet.)

Falun Dafa, även känd som Falun Gong, är en fredlig andlig övning som brutalt förföljs av kommunistregimen i Kina. Den totalitära regimen använder verklig livförstörande propaganda mot Falun Dafa. Enligt Shen Yun utövar många av dess artister Falun Dafa och många artister och deras familjer har varit förföljda i Kina.

Uppenbarligen har kritiker som gör sådana demoniserande uttalanden misslyckats med att se hela bilden/berättelsen. De kan inte skilja den verkliga propagandan, som är ett brott mot hela mänskligheten, från fredliga artister som uttrycker sig med extraordinärt mod. Det är en hemsk blamage som sådana kritiker har gjort. Jag misstänker att de är förblindade av extrem politisk korrekthet och, ironiskt nog, en ny form av fördomsfullhet. Publiken som är utan någon agenda ser Shen Yun för vad det är.

Kieth Merrill, en Oscarsvinnande dokumentärfilmare, som såg Shen Yun i Kalifornien, sade: "I dagens värld där alla är så politiskt korrekta och så försiktiga med att uttrycka sina åsikter och vilka de är och om att ha tro, jag älskar när någon har modet att stiga fram, presentera ett stort kommersiellt framförande som det här och förtydliga mycket klart vilka de är. De är folk med en tro ... och jag applåderar dem för det”.

Falungong-utövare på Himmelska Fridens Torg i Peking innan de arresteras

Vad är Falun Dafa?

Falun Dafa är en av Kinas många qigong- eller kultiveringsmetoder som vidarebefordrats enskildhet. Den lärdes ut offentligt 1992 genom Mästare Li Hongzhi. Den blev enormt populär fram till den 1999 förbjöds av det kinesiska kommunistpartiet, som såg andligheten hos Falun Dafa som ett hot mot sin officiellt ateistiska regering. Människorättsbrott som beskrivs av Freedom House, Amnesty International och otaliga ögonvittnesbeskrivningar är verkligen skrämmande och en brådskande fråga.

För att bättre förstå misstaget av att kalla Shen Yun för propaganda för Falun Dafa behöver man bara titta på själva namnet Falun Dafa. Det första ordet, "Falun", betyder bokstavligen "Laghjul" och hänvisar till en symbol som är mycket lik den svastika som länge har använts i buddhismen. Redan innan buddhismen uppstod för 2 500 år sedan användes symbolen i forntida Indien. Den finns också bland många andra kulturer runt om i världen, från antikens Grekland till indianerna. Innan nazisterna använde svastikan sågs den som en symbol för lycka och god tur över hela världen.

Ordet "Dafa" betyder helt enkelt "Stora vägen" eller "Stora lagen" - till skillnad från den trendiga frasen "The Tao of ...", som i sig betyder "Vägen till ..." - "Väg" och "Lag" är helt enkelt vanliga sätt att identifiera en andlig väg och andliga principer i kulturer runt om i världen. Således är Falun Dafa, trots sitt främmande namn, en passande representant för människans andliga strävanden.

Foto: Shen Yun uppträder tillsammans med levande orkester. Shen Yun Performing Arts

Kinesisk kultur innan kommunismen

Det är också ytterst viktigt att inse att Falun Dafa i sig är representativ för den kinesiska kulturen, som var djupt andlig innan kommunismen tog makten 1949. Under kulturrevolutionen på 1960- och 1970-talet började de avsiktligt förstöra den traditionella kulturen

Kejsaren var "Himlens son", social förändring var "Himlens mandat" och grundarna av kinesisk medicin, skrivkonst och musik betraktades alla som gudar på jorden. Falun Dafas läror innefattar buddhistiska och taoistiska begrepp som funnits i tusentals år i kinesisk kultur. Den berömda kinesiska romanen, Drömmar om röda gemak, av Cao Xueqin, är till exempel utarbetad av en buddhistisk munk och en taoistisk präst som talar med varandra, och den innehåller tankar om karma, predestination och reinkarnation. Den andra berömda kinesiska romanen Färden till västern av Wu Cheng'en, gör buddhistiska munkar på pilgrimsfärd till huvudpersoner - föreställ er att prins Hamlet, Robinson Crusoe och greven av Monte Cristo alla var kristna munkar! Det är djupet av den kinesiska kulturens andlighet före kommunismen.

För oss i väst, som växte upp i skolsystem där undervisning av darwinistisk evolution är föreskriven och undervisning av en stor och god Skapare anses vara skandalös, är det svårt att föreställa sig hur en sådan andlig kultur ser ut. Shen Yun ger oss en resa till detta antika Kinas härligt charmiga och djupt fascinerande värld. Att försöka passa in det i en modern västerländsk ram, är en betydligt mindre givande övning än att bara förundra sig över vad det kan berätta om de skiftande kontinentalplattorna under våra civilisationer och kulturer.

"The Society of Classical Poets" är en ideell organisation som publicerar verk om klassisk poesi, klassisk konst och klassisk kultur i allmänhet. Det är världens största organisation som ägnar sig åt att publicera engelskspråkig poesi i klassisk stil.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024