loadingSpårvagn i centrala Stockholm. SL får nu kraftiga böter efter att biljettkontrollanter använt kroppskameror. Foto: Sofia Drevemo
Spårvagn i centrala Stockholm. SL får nu kraftiga böter efter att biljettkontrollanter använt kroppskameror. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

SL använde kroppskameror vid kontroller – får böta 16 miljoner kronor

Tony Lingefors

Stockholms lokaltrafik, SL, får böta 16 miljoner kronor. Detta efter att ha brutit mot dataskyddsförordningen när biljettkontrollanter använt sig av kroppskameror som spelar in bild och ljud. Det fastslår Integrationsskyddsmyndigheten, IMY, tidigare Datainspektionen.

– I Stockholms kollektivtrafik reser flera hundra tusen personer dagligen. Den här tekniken med kontinuerlig inspelning innebär i praktiken att en stor mängd resenärer riskerar att övervakas med bild- och ljudinspelning, säger Jeanette Bladh Gustafson, jurist på IMY:s kameragrupp, i ett uttalande.

Många kan bli filmade

SL har utrustat biljettkontrollanter med kroppsburna kameror. Syftet är att förebygga hotfulla situationer, dokumentera inträffade incidenter och säkerställa att rätt person får böter efter att denne åkt utan giltigt färdbevis.

I och med att kontrollanterna är instruerade att ha kameran på under hela sitt arbetspass kan därför många resenärer komma att bli filmade.

IMY menar att tekniken med kroppskameror kan användas för att förebygga och dokumentera hotfulla situationer. Men myndigheten anser att förinspelningen behöver minska till 15 minuter.

Omfattande fuskåkning

Samtidigt riktar IMY kritik mot SL, då man menar att bolaget inte informerar om att även ljud spelas in.

– Det är allvarligt att SL inte informerar om att ljud spelas in eftersom resenärer i SL:s trafiknät inte rimligen kan förvänta sig att bli avlyssnade, säger Jeanette Bladh Gustafson.

SL har tidigare uppgett att man har omfattande problem med plankning i lokaltrafiken i Stockholm. Under 2017 tappade man 254 miljoner kronor i intäkter på grund av fuskåkning. Året senare hade summan ökat till 280 miljoner kronor.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSpårvagn i centrala Stockholm. SL får nu kraftiga böter efter att biljettkontrollanter använt kroppskameror. Foto: Sofia Drevemo
Spårvagn i centrala Stockholm. SL får nu kraftiga böter efter att biljettkontrollanter använt kroppskameror. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

SL använde kroppskameror vid kontroller – får böta 16 miljoner kronor

Tony Lingefors

Stockholms lokaltrafik, SL, får böta 16 miljoner kronor. Detta efter att ha brutit mot dataskyddsförordningen när biljettkontrollanter använt sig av kroppskameror som spelar in bild och ljud. Det fastslår Integrationsskyddsmyndigheten, IMY, tidigare Datainspektionen.

– I Stockholms kollektivtrafik reser flera hundra tusen personer dagligen. Den här tekniken med kontinuerlig inspelning innebär i praktiken att en stor mängd resenärer riskerar att övervakas med bild- och ljudinspelning, säger Jeanette Bladh Gustafson, jurist på IMY:s kameragrupp, i ett uttalande.

Många kan bli filmade

SL har utrustat biljettkontrollanter med kroppsburna kameror. Syftet är att förebygga hotfulla situationer, dokumentera inträffade incidenter och säkerställa att rätt person får böter efter att denne åkt utan giltigt färdbevis.

I och med att kontrollanterna är instruerade att ha kameran på under hela sitt arbetspass kan därför många resenärer komma att bli filmade.

IMY menar att tekniken med kroppskameror kan användas för att förebygga och dokumentera hotfulla situationer. Men myndigheten anser att förinspelningen behöver minska till 15 minuter.

Omfattande fuskåkning

Samtidigt riktar IMY kritik mot SL, då man menar att bolaget inte informerar om att även ljud spelas in.

– Det är allvarligt att SL inte informerar om att ljud spelas in eftersom resenärer i SL:s trafiknät inte rimligen kan förvänta sig att bli avlyssnade, säger Jeanette Bladh Gustafson.

SL har tidigare uppgett att man har omfattande problem med plankning i lokaltrafiken i Stockholm. Under 2017 tappade man 254 miljoner kronor i intäkter på grund av fuskåkning. Året senare hade summan ökat till 280 miljoner kronor.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024