I Boden stiger oron över Stegras kris. Kommunen har satsat cirka 1,5 miljarder kronor i infrastruktur kopplad till Stegra. Det handlar om nya järnvägar som ska koppla Stegras stålverk till stambanan, och samhällsservicen behövde också byggas ut i hopp om nya invånare och ny arbetskraft. Givetvis behövdes också nya bostäder och VA-system byggas. Kommunens skuldsättning har ökat kraftigt från 80–90 miljoner kronor 2017 till över 1,6 miljarder kronor i augusti 2025. Med den bittra vetskapen om vad som hände med Northvolt och Skellefteå är drömmen om att Stegra ska skapa en ny industripol i Boden både osäker och synnerligen skakig.
Stegra, tidigare H2 Green Steel AB, byggde från början ett stålverk där de skulle använda vätgas och förnybar el för att drastiskt minska koldioxidutsläpp jämfört med traditionell stålproduktion. Tekniken de använde lyfte drömmen om den gröna industrin genom att tillverka stål med grön vätgas – grönt järn – grönt stål, vilket var en tydlig vision för omställning.
Politiker i Sverige och EU applåderade. Sverige skulle gå före i den gröna omställningen och bli bäst i världen. Men den första H2 Green Steel-visionen blev för svår, och bolaget bytte namn till Stegra. Vätgasen tonades ner, och namnbytet ska enligt företaget påskynda den gröna ambitionen i utsläppsintensiv industri. Drömmen lever om att bli klar med den stora elektrolys-anläggning som är under uppbyggnad. Men tidsplanen för start har flyttats fram.






