Den svenska modellen hyllas ofta som förebild för samförstånd mellan arbetsgivare och fack, men konflikten mellan IF Metall och Tesla visar en annan verklighet. Lagliga rättigheter och fackliga åtgärder kan leda till situationer där den ena partens handlingsutrymme begränsas av den andras agerande.
Tesla följer svensk lag, erbjuder konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och goda villkor, men vägrar kollektivavtal. För det möts företaget av en bojkott som i praktiken är ren utpressning. Strejken hotar verksamheten, sätter oskyldiga underleverantörer i kläm och påverkar kunder direkt. Elbilar försenas, service uteblir och företag som är beroende av Teslas produkter tvingas ställa in projekt. Även små lokala aktörer drabbas – hela värdekedjan påverkas. Är det rimligt i ett land som säger sig värna frihet, innovation och lagbundenhet?
Konflikten, som pågått i över två år sedan oktober 2023, är den längsta i modern svensk historia. IF Metall har mobiliserat tretton fackförbund i sympatiåtgärder. Den 20 oktober 2025 varslade Seko om blockad av telekomtjänster, vilket stoppar all kommunikation och relaterat arbete åt Tesla. Samma dag varslade IF Metall om stopp för hissservice, vilket hindrar reparationer i Teslas byggnader. Tidigare steg inkluderar stopp för städning, blockad av laddstationer och truckservice samt polisanmälan mot underleverantörer som arbetat åt Tesla i Kalmar. Åtgärderna försvårar verksamheten och drabbar även kunder och tredjepartsföretag.