loading



Moderaterna är drivande för att utvidga tjänstemannaansvaret. Det framkom under Ulf Kristerssons tal i Almedalen. Foto: Bilbo Lantto
Moderaterna är drivande för att utvidga tjänstemannaansvaret. Det framkom under Ulf Kristerssons tal i Almedalen. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Riksdagen kluven om tjänstemäns rättsliga ansvar

Eva Sagerfors

Ett stärkt tjänstemannaansvar har blivit en valfråga för Moderaterna. Samtidigt vill hälften av riksdagspartierna inte utöka ansvaret. Adam Danieli, jurist vid Timbro, vill se ett heltäckande straffrättsligt ansvar.

Tjänstemannaansvaret är det ansvar som läggs på anställda inom det offentliga vid felaktigt agerande. Man skiljer på straffrättsligt och disciplinärt ansvar.

2018 beslutade riksdagen att regeringen skulle utreda och lämna förslag på ett utökat straffrättsligt ansvar för tjänstefel. I utredningsdirektivet som gavs 2020 ingick att överväga och ta ställning till om det straffrättsliga ansvaret för tjänstefel bör utvidgas och vid behov lämna förslag på lagändringar.

Ämbetsansvarsreformen minskade ansvaret

Sedan ämbetsansvarsreformen infördes 1976 är det personliga ansvarsutkrävandet för offentligt anställda mindre omfattande.

För offentligt anställda finns ett straffrättsligt, ett skadeståndsrättsligt och ett arbetsrättsligt ansvar där det senare består av ett disciplinansvar och regler om avskedande och uppsägning.

Utredningen ”En skärpt syn på brott mot journalister och utövare av vissa samhällsnyttiga funktioner” redogör för tjänstemannaansvaret, historiskt och i dag. ”Disciplinansvaret innebär att en arbetstagare som uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter i anställningen, får meddelas disciplinpåföljd för tjänsteförseelse. Är felet med hänsyn till samtliga omständigheter ringa, får någon påföljd inte meddelas.” Påföljderna är varning och löneavdrag.

Disciplinansvaret finns i lagen om offentlig anställning, LOA, och gäller inte anställda i kommun, region eller kommunalförbund. Kommunanställda omfattas i stället av ett kollektivavtalsreglerat disciplinansvar.

Ämbetsansvarsreformen genomfördes 1976. Innan dess kunde en statligt anställd utdömas straffrättsligt ansvar för tjänstefel för i princip varje fel eller försummelse. Det gällde om man inte följde lagen, andra instruktioner eller tjänstens beskaffenhet, på grund av försummelse, oförstånd eller oskicklighet. 

För allvarligare brott fanns även ansvar för tjänstemissbruk. Straffen kunde vara böter, fängelse, avsättning eller suspension.

Ämbetsansvarsreformen syftade till att skapa ett sanktionssystem med straffrättsliga och utomstraffrättsliga påföljder. Eftersom bestämmelserna enbart gällde i myndighetsutövning minskade det antal tjänstemän som omfattades avsevärt.

Få tjänstemän åtalas i dag och då oftast inom rättsväsendet. Åklagare menar att ett bidragande skäl till det kan vara att den lagstiftning som dessa yrkesgrupper agerar utifrån är relativt tydlig och specifik, till skillnad från andra yrkesgrupper. Om grunderna för hur bedömningarna ska göras inte är tydliga blir det svårt att avgöra när någon kan sägas ha åsidosatt vad som gäller för uppgiften, menar man.

Källa: Regeringen

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



Moderaterna är drivande för att utvidga tjänstemannaansvaret. Det framkom under Ulf Kristerssons tal i Almedalen. Foto: Bilbo Lantto
Moderaterna är drivande för att utvidga tjänstemannaansvaret. Det framkom under Ulf Kristerssons tal i Almedalen. Foto: Bilbo Lantto
Inrikes

Riksdagen kluven om tjänstemäns rättsliga ansvar

Eva Sagerfors

Ett stärkt tjänstemannaansvar har blivit en valfråga för Moderaterna. Samtidigt vill hälften av riksdagspartierna inte utöka ansvaret. Adam Danieli, jurist vid Timbro, vill se ett heltäckande straffrättsligt ansvar.

Tjänstemannaansvaret är det ansvar som läggs på anställda inom det offentliga vid felaktigt agerande. Man skiljer på straffrättsligt och disciplinärt ansvar.

2018 beslutade riksdagen att regeringen skulle utreda och lämna förslag på ett utökat straffrättsligt ansvar för tjänstefel. I utredningsdirektivet som gavs 2020 ingick att överväga och ta ställning till om det straffrättsliga ansvaret för tjänstefel bör utvidgas och vid behov lämna förslag på lagändringar.

Ämbetsansvarsreformen minskade ansvaret

Sedan ämbetsansvarsreformen infördes 1976 är det personliga ansvarsutkrävandet för offentligt anställda mindre omfattande.

För offentligt anställda finns ett straffrättsligt, ett skadeståndsrättsligt och ett arbetsrättsligt ansvar där det senare består av ett disciplinansvar och regler om avskedande och uppsägning.

Utredningen ”En skärpt syn på brott mot journalister och utövare av vissa samhällsnyttiga funktioner” redogör för tjänstemannaansvaret, historiskt och i dag. ”Disciplinansvaret innebär att en arbetstagare som uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter i anställningen, får meddelas disciplinpåföljd för tjänsteförseelse. Är felet med hänsyn till samtliga omständigheter ringa, får någon påföljd inte meddelas.” Påföljderna är varning och löneavdrag.

Disciplinansvaret finns i lagen om offentlig anställning, LOA, och gäller inte anställda i kommun, region eller kommunalförbund. Kommunanställda omfattas i stället av ett kollektivavtalsreglerat disciplinansvar.

Ämbetsansvarsreformen genomfördes 1976. Innan dess kunde en statligt anställd utdömas straffrättsligt ansvar för tjänstefel för i princip varje fel eller försummelse. Det gällde om man inte följde lagen, andra instruktioner eller tjänstens beskaffenhet, på grund av försummelse, oförstånd eller oskicklighet. 

För allvarligare brott fanns även ansvar för tjänstemissbruk. Straffen kunde vara böter, fängelse, avsättning eller suspension.

Ämbetsansvarsreformen syftade till att skapa ett sanktionssystem med straffrättsliga och utomstraffrättsliga påföljder. Eftersom bestämmelserna enbart gällde i myndighetsutövning minskade det antal tjänstemän som omfattades avsevärt.

Få tjänstemän åtalas i dag och då oftast inom rättsväsendet. Åklagare menar att ett bidragande skäl till det kan vara att den lagstiftning som dessa yrkesgrupper agerar utifrån är relativt tydlig och specifik, till skillnad från andra yrkesgrupper. Om grunderna för hur bedömningarna ska göras inte är tydliga blir det svårt att avgöra när någon kan sägas ha åsidosatt vad som gäller för uppgiften, menar man.

Källa: Regeringen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024