loading

Anna Johansson, infrastrukturminister (S).
Anna Johansson, infrastrukturminister (S).
Inrikes

Riksdagen grillar minister om IT-affär

Epoch Times

Oppositionen kräver svar: vilka skador kan ha uppstått på grund av Transportstyrelsens vårdslösa hantering av sekretessbelagda uppgifter?

I eftermiddag möter infrastrukturminister Anna Johansson (S) riksdagens trafikutskott och ledamöter i försvarsutskottet.

– Med tanke på hur groteskt detta är borde den här informationen ha givits för ett och ett halvt år sedan, säger Anders Åkesson, företrädare för Centerpartiet i trafikutskottet.

Frågan om vilken minister eller vilka ministrar som är ytterst ansvariga får enligt Åkesson komma senare. Nu gäller det att ta reda på vilka skador som myndighetens avsteg från lagar som ska skydda känsliga uppgifter kan ha lett till.

Enligt SVT var också uppgifter om alla militära fordon med i de register som icke säkerhetskontrollerade, utländska IT-tekniker hade tillgång till när myndigheten höll på att lägga ut IT-drift och vissa register på entreprenad.

Bringa klarhet

– Nu gäller det att bringa klarhet i vilka skador som har uppkommit, för enskilda, för företag, för riket. Och vilka förtroendeskador har uppstått för svenska myndigheter? Finns det fler myndigheter under Anna Johansson där motsvarande har förekommit, frågar sig Anders Åkesson.

Han hävdar att Transportstyrelsen inte är vilken myndighet som helst och att den dessutom sitter på uppgifter om "hela vårt liv".

– Mina och dina körkort, registeruppgifter, uppgifter om tokigheter jag kan ha gjort och som kanske inte är offentliga, uppgifter om alla åkeriägare som dagligen för en kamp mot ofta illojal och ibland kriminell konkurrens. Har deras fordonsuppgifter, föraridentiteter och chassinummer blivit en handelsvara på en svart marknad i länder där den hårdaste konkurrensen kommer ifrån? säger Åkesson.

Han betonar att han inte vet om det är så eftersom ingen annan information än den som finns i medier har delgivits riksdagen.

Allan Widman, försvarspolitisk talesperson för Liberalerna.foto: TT-arkivbild

Liberalernas försvarspolitiske talesperson Allan Widman har också fokus på att få ett grepp om eventuella skador.

– Dels vad gäller den personliga integriteten, men för mig också vad gäller det civila och miltära försvaret, säger Widman.

"Många olika bud"

Jessica Rosencrantz, moderat och vice ordförande i trafikutskottet, säger att det har varit många olika bud de senaste dagarna om vem som visste vad, när och hur vad gäller säkerhetsproblemen kring Transportstyrelsens datahantering.

– Anders Ygeman säger en sak, Anna Johanssons tjänstemän en annan. Ytterst är det ju också en fråga om vad statsminister Stefan Löfven visste, säger hon.

Rosencrantz konstaterar att riksdagen inte har fått någon information alls hittills.

– Det här är ju första gången riksdagen överhuvudtaget får information och det är anmärkningsvärt, säger hon och tillägger att det allvarligaste är att hemliga uppgifter kan ha kommit i orätta händer.

Frågan om misstroendevotum mot Anna Johansson är för tidigt väckt, anser Rosencrantz.

Ygeman överraskade

I går uppgav inrikesminister Anders Ygeman (S) att han fick reda på att åklagare hade inlett en förundersökning mot myndighetens sedermera sparkade generaldirektör Maria Ågren redan i samband med att det skedde 2016. Infrastrukturministern säger att hon inte visste något förrän när Ågren delgavs misstanke om brott i januari i år.

Allan Widman anser att det är mycket överraskande att Ygeman kände till det hela långt före Anna Johansson. Widman säger att han hela tiden utgår från att statsråd delar med sig av viktig information mellan varandra

Också KD:s försvarspolitiske talesperson, Mikael Oscarsson, och hans kollega i C, Daniel Bäckström, undrar hur det är ställt med samordningen i regeringen.

– Det verkar helt otroligt att man inte agerar om man får information som är som en röd, blinkande lampa, säger Oscarsson.

Flera i oppositionen, däribland Moderatledaren Anna Kinberg Batra, har begärt att statsminister Stefan Löfven träder ut på banan för att tala om vad regeringen visste och vad den gjort.

TT har bett om en kommentar från statsministern, men hans pressansvariga hänvisar till Anna Johansson som ansvarigt statsråd.

Med på dagens möte är också företrädare för Transportstyrelsen och Säpo.

(TT)

Transportstyrelsens IT-affär

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

I maj 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.

I januari 2017 får Ågren sluta. Regeringen säger inte varför.

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens ordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).

Källor: Dagens Nyheter, SvD, regeringskansliet.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Anna Johansson, infrastrukturminister (S).
Anna Johansson, infrastrukturminister (S).
Inrikes

Riksdagen grillar minister om IT-affär

Epoch Times

Oppositionen kräver svar: vilka skador kan ha uppstått på grund av Transportstyrelsens vårdslösa hantering av sekretessbelagda uppgifter?

I eftermiddag möter infrastrukturminister Anna Johansson (S) riksdagens trafikutskott och ledamöter i försvarsutskottet.

– Med tanke på hur groteskt detta är borde den här informationen ha givits för ett och ett halvt år sedan, säger Anders Åkesson, företrädare för Centerpartiet i trafikutskottet.

Frågan om vilken minister eller vilka ministrar som är ytterst ansvariga får enligt Åkesson komma senare. Nu gäller det att ta reda på vilka skador som myndighetens avsteg från lagar som ska skydda känsliga uppgifter kan ha lett till.

Enligt SVT var också uppgifter om alla militära fordon med i de register som icke säkerhetskontrollerade, utländska IT-tekniker hade tillgång till när myndigheten höll på att lägga ut IT-drift och vissa register på entreprenad.

Bringa klarhet

– Nu gäller det att bringa klarhet i vilka skador som har uppkommit, för enskilda, för företag, för riket. Och vilka förtroendeskador har uppstått för svenska myndigheter? Finns det fler myndigheter under Anna Johansson där motsvarande har förekommit, frågar sig Anders Åkesson.

Han hävdar att Transportstyrelsen inte är vilken myndighet som helst och att den dessutom sitter på uppgifter om "hela vårt liv".

– Mina och dina körkort, registeruppgifter, uppgifter om tokigheter jag kan ha gjort och som kanske inte är offentliga, uppgifter om alla åkeriägare som dagligen för en kamp mot ofta illojal och ibland kriminell konkurrens. Har deras fordonsuppgifter, föraridentiteter och chassinummer blivit en handelsvara på en svart marknad i länder där den hårdaste konkurrensen kommer ifrån? säger Åkesson.

Han betonar att han inte vet om det är så eftersom ingen annan information än den som finns i medier har delgivits riksdagen.

Allan Widman, försvarspolitisk talesperson för Liberalerna.foto: TT-arkivbild

Liberalernas försvarspolitiske talesperson Allan Widman har också fokus på att få ett grepp om eventuella skador.

– Dels vad gäller den personliga integriteten, men för mig också vad gäller det civila och miltära försvaret, säger Widman.

"Många olika bud"

Jessica Rosencrantz, moderat och vice ordförande i trafikutskottet, säger att det har varit många olika bud de senaste dagarna om vem som visste vad, när och hur vad gäller säkerhetsproblemen kring Transportstyrelsens datahantering.

– Anders Ygeman säger en sak, Anna Johanssons tjänstemän en annan. Ytterst är det ju också en fråga om vad statsminister Stefan Löfven visste, säger hon.

Rosencrantz konstaterar att riksdagen inte har fått någon information alls hittills.

– Det här är ju första gången riksdagen överhuvudtaget får information och det är anmärkningsvärt, säger hon och tillägger att det allvarligaste är att hemliga uppgifter kan ha kommit i orätta händer.

Frågan om misstroendevotum mot Anna Johansson är för tidigt väckt, anser Rosencrantz.

Ygeman överraskade

I går uppgav inrikesminister Anders Ygeman (S) att han fick reda på att åklagare hade inlett en förundersökning mot myndighetens sedermera sparkade generaldirektör Maria Ågren redan i samband med att det skedde 2016. Infrastrukturministern säger att hon inte visste något förrän när Ågren delgavs misstanke om brott i januari i år.

Allan Widman anser att det är mycket överraskande att Ygeman kände till det hela långt före Anna Johansson. Widman säger att han hela tiden utgår från att statsråd delar med sig av viktig information mellan varandra

Också KD:s försvarspolitiske talesperson, Mikael Oscarsson, och hans kollega i C, Daniel Bäckström, undrar hur det är ställt med samordningen i regeringen.

– Det verkar helt otroligt att man inte agerar om man får information som är som en röd, blinkande lampa, säger Oscarsson.

Flera i oppositionen, däribland Moderatledaren Anna Kinberg Batra, har begärt att statsminister Stefan Löfven träder ut på banan för att tala om vad regeringen visste och vad den gjort.

TT har bett om en kommentar från statsministern, men hans pressansvariga hänvisar till Anna Johansson som ansvarigt statsråd.

Med på dagens möte är också företrädare för Transportstyrelsen och Säpo.

(TT)

Transportstyrelsens IT-affär

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

I maj 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.

I januari 2017 får Ågren sluta. Regeringen säger inte varför.

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens ordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).

Källor: Dagens Nyheter, SvD, regeringskansliet.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024