Restaurang i Stockholm tar ner konst på Xi Jinping efter anklagelser om rasism
Konstnären "Iron" ligger bakom konstverket, föreställande Xi Jinping med fladdermusöron, som tills nyligen fanns på Restaurang Riche i Stockholm. Foto: Skärmavbild/Instagram


De senaste dagarna har en historia kring exklusiva restaurang Riche i Stockholm rullats upp, och fått en del uppmärksamhet internationellt. Det hela började i lördags när den filippinske modeprofilen Bryan Grey Yambao gick dit för att äta köttbullar med en vän från Hongkong.

De båda lade då märke till en uppsättning konstverk som föreställde Kinas president Xi Jinping med öron som en fladdermus och texten “Bat Man” under sig. Porträtten var givetvis en anspelning på covid-19, som enligt vissa inte fullt så väl underbyggda teorier uppstod genom att invånarna kring Wuhan kokade soppa på fladdermöss.

Yambao och hans vän upplevde konstverken rasistiska. Så här skriver Aftonbladet om händelsen:

"Bryan Grey Yambao säger till Aftonbladet att vännerna chockades över bilderna. Inte minst med tanke på den rasism som människor med asiatiskt utseende utsatts för under pandemin.

– I princip varje asiatisk person på internet har utsatts för någon form av rasistisk attack, med fladdermusöron eller att man anklagas för att ha orsakat covid-19. Att porträttera en asiatisk person – det spelar ingen roll om han är president över Kina eller vem det är – med stereotypisk gul hy och fladdermusöron är klassisk rasism, säger Bryan Grey Yambao till Aftonbladet.

Kritiken har fått stort internationellt genomslag. Bland annat genom Instagram-kontot ”diet_prada” med 2,3 miljoner följare, som skriver:
'Det finns ingen ursäkt, Restaurang Riche. Det är dags att dekorera om'."

Aftonbladet noterar även att Yambao, som på Instagram går under namnet Bryanboy, själv har en halv miljon följare vilket gjorde att den ursprungliga posten snabbt fick stor uppmärksamhet.

Detta ledde i sin tur till att Riche hastigt beslutade att ta ner affischerna. I ett sms till Aftonbladet säger Carl Carboni, konstansvarig på Svenska Brasserier där Riche ingår, att intentionen endast var att belysa Xi och diktaturen, och tyckte det var “hemskt” att utställningen tolkats som rasistisk.

Enligt Aftonbladet uppger Carboni även följande: ”Självklart tar vi till oss av den kritik som har framförts och vår avsikt var givetvis inte att någon skulle bli illa berörd av verket. Efter dialog internt har vi, i samråd med konstnären, tagit beslut om att ta ned utställningen. Vi ber om ursäkt till de som har tagit illa upp”.

Också konstnären bakom verken har gått ut och bett om ursäkt. I ett anonymt meddelande framhåller han att han “kan inte nog understryka hur mycket jag ber om ursäkt till de människor som sårats”.

Debaclet har inte bara spridit sig till publikationer som The Independent och Asia News. Det har också skapat en viss debatt på sociala medier:

För den som vill läsa fler synpunkter om huruvida konstverken utgör rasism, finns något hundratal sådana att läsa under kommentarerna till det sista av ovanstående tweets. Bryanboy har nämligen en dryg halv miljon följare även på Twitter.

Incidenten påminner givetvis en hel del om den kontrovers som skapades kring SVT:s satirprogram Svenska nyheter för ganska precis två år sedan, efter att man producerat ett omtalat inslag om kinesiska turister.

Läsare av InBeijing minns kanske hur inslaget ledde till att den kinesiska ambassaden avkrävde SVT på en ursäkt efter att programmet sänts.

När ingen sådan ursäkt gavs, så uppsökte en rad kinesiska intresseorganisationer SVT:s lokaler för att framföra liknande krav. Män av asiatiskt utseende förföljde även SVT:s personal utanför deras bostäder, vilket framkom i SÄPO:s undersökning i fallet med Sveriges tidigare Kinaambassadör Anna Lindstedt.

Nu har förvisso inga krav på en offentlig ursäkt ännu kommit mot restaurangen Riche. Men det är ju inte utan att man undrar vilken roll kinesiska myndigheters tidigare påtryckningar mot SVT spelar för Riches snabba beslut att plocka ner konstverken, som man innan denna helg haft uppe utan klagomål sedan 9 september.

Denna text publicerades först på nyhetsbloggen InBeijing. Den återges här med författaren Jojje Olssons tillstånd. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis Epoch Times åsikter.

Jojje Olsson är journalist och författare bosatt i Taipei sedan 2016. Han levde tidigare i Peking i åtta år, men är nu svartlistad från Kina på grund av sitt arbete. Jojje har skrivit för över 100 svenska tidningar och jobbar nu på sin sjätte bok om Kina. Han har sedan 2010 drivit bloggen InBeijing, som är Sveriges största nyhetssida om Kina. Här finns också InBeijings nyhetsbrev.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.