loading
När fler handlar sina dagligvaror på nätet blir det mindre trängsel i butikerna. Foto: Svensk Dagligvaruhandel
När fler handlar sina dagligvaror på nätet blir det mindre trängsel i butikerna. Foto: Svensk Dagligvaruhandel
Ekonomi & Näringsliv

Populärt att handla mat på internet

Epoch Times

Under pandemin har vi fått ett ändrat beteende när det gäller att besöka butiker. Det innefattar även inköp av livsmedel då många har börjat handla sina dagligvaror på internet.

De flesta beställer sina varor på internet som sedan plockas ihop av butikspersonal. Sedan hämtar de själv kassarna vid butiken. Men även hemleveranser har ökat kraftigt. Det visar Svensk Dagligvaruhandels dagligvaruindex för januari.

– Det är fortsatt högt tryck i e-handeln med en tillväxttakt i nivå med den vi sett under de senaste månaderna, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett uttalande.

– Sett till försäljningskanaler uppmättes den högsta e-handelsandelen nu i januari. Under månaden stod e-handeln för över 70 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln,

För de fysiska butikerna är försäljningsökningen inte lika hög.

– I den fysiska handeln är utvecklingen fortsatt ojämn. Butiker i citylägen och gränshandelsområden har det fortsatt tufft på grund av rådande pandemirestriktioner.

– Fortsatt hemarbete och mer planering minskar antalet spontana inköp som tidigare skett på väg hem från arbetet, säger Karin Brynell.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
När fler handlar sina dagligvaror på nätet blir det mindre trängsel i butikerna. Foto: Svensk Dagligvaruhandel
När fler handlar sina dagligvaror på nätet blir det mindre trängsel i butikerna. Foto: Svensk Dagligvaruhandel
Ekonomi & Näringsliv

Populärt att handla mat på internet

Epoch Times

Under pandemin har vi fått ett ändrat beteende när det gäller att besöka butiker. Det innefattar även inköp av livsmedel då många har börjat handla sina dagligvaror på internet.

De flesta beställer sina varor på internet som sedan plockas ihop av butikspersonal. Sedan hämtar de själv kassarna vid butiken. Men även hemleveranser har ökat kraftigt. Det visar Svensk Dagligvaruhandels dagligvaruindex för januari.

– Det är fortsatt högt tryck i e-handeln med en tillväxttakt i nivå med den vi sett under de senaste månaderna, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett uttalande.

– Sett till försäljningskanaler uppmättes den högsta e-handelsandelen nu i januari. Under månaden stod e-handeln för över 70 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln,

För de fysiska butikerna är försäljningsökningen inte lika hög.

– I den fysiska handeln är utvecklingen fortsatt ojämn. Butiker i citylägen och gränshandelsområden har det fortsatt tufft på grund av rådande pandemirestriktioner.

– Fortsatt hemarbete och mer planering minskar antalet spontana inköp som tidigare skett på väg hem från arbetet, säger Karin Brynell.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024