Ordningsexperten: 10 tips för att lättare hålla hälsosamma matvanor


Har du som många andra en önskan om att äta nyttigare, men känner att det är svårt att få det att fungera i längden? Då ska jag ge dig några tips som kan underlätta för dig i vardagen att skapa och upprätthålla sundare matvanor.

Det finns många teorier om vad som är hälsosamt/nyttigt och inte, och jag är ingen expert på mat, så vad du väljer att äta lämnar jag öppet till dig att avgöra.

När du bestämmer dina inköp i förväg utifrån din veckomatsedel så minskar risken för att du köper onyttiga varor.

10 tips – Så organiserar du för hälsosammare matvanor

1. Ta ett beslut

Bestäm dig först för vad för sorts mat du vill äta som är hälsosammare och nyttigare.

2. Fördela utrymmet i kyl, frys och skafferi

– Maximera utrymmet för den hälsosamma/nyttiga maten i kyl, frys och skafferi.

– Minimera utrymmet för det ohälsosamma/onyttiga i kyl, frys och skafferi.

3. Planera

Skapa en matsedel för veckan. Välj recept som passar för din nya hälsosammare matstil, och variera maträtterna så att det inte blir tråkigt.

5. Håll dig till utrymmet du skapat i punkt 2

Köp bara så mycket som går in i respektive utrymme, då minimerar du risken för ohälsosamma matvanor och för att maten blir dålig.

6. Gör matlådor

Laga matlådor, gärna flera åt gången och frys in. På så sätt får du även koll på vad du äter till lunch nästa dag, och det minskar risken för småätande.  

7. Ät upp det du har innan du köper nytt

Om du till exempel har mycket grönsaker kvar kan soppa vara ett alternativ, eller varför inte en grönsaksgryta? Sök recept utifrån livsmedlen du har kvar.

8. Handla färre gånger

Det minskar ohälsosamma impulsköp och medför också att du spar tid och pengar.

9. Skriv en inköpslista innan du går till butiken

När du bestämmer dina inköp i förväg utifrån din veckomatsedel så minskar risken för att du köper onyttiga varor. Du kan skriva på en papperslapp eller i en app, välj det som passar dig bäst. Organisera gärna listan utifrån hur varorna är placerade i butik så spar du dessutom tid.

10. Var mätt när du går till butiken

Om du är hungrig ökar risken för att köpa något onyttigt “att stilla hungern med”. Om du ändå är hungrig i butiken och behöver ha något att äta, köp en frukt istället för en chokladbit.

Lycka till!

Brita Hahne

Foto: Orlando G Boström

Brita Hahne är populär ordningsexpert och senior arbetsmiljökonsult, och driver företaget Smpl - Organiserad enkelhet. Britas röda tråd är ENKELHET vilket genomsyras i allt hon gör, hur hon lär ut och föreläser. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg