Opinion | Insändare

Postnords orättvisa fraktpriser slår ut småföretag

Andreas Djurberg
loadingFoto: Claudio Schwarz
Foto: Claudio Schwarz

Postnord ska som statligt bolag behandla alla företag lika – men i dag gynnas de största aktörerna med kraftigt rabatterade fraktavtal, medan småföretagare får betala mångdubbelt mer. Systemet snedvrider konkurrensen, hotar företagares överlevnad och strider mot grundläggande rättvisa, skriver Andreas Djurberg.

Postnord är ett statligt ägt företag, och därför borde samma villkor och priser gälla för alla företagare – oavsett storlek. Så är det tyvärr inte i dag.

I praktiken gynnas stora företag och e-handelsplattformar, som genom sina volymavtal kan få fraktpriser som är en bråkdel av vad mindre aktörer får betala. Det finns ingen rimlig kostnadsmässig förklaring till detta. Att skicka många paket innebär inte att varje enskild försändelse blir billigare att hantera i någon större utsträckning.

Konsekvensen är att konkurrensen sätts ur spel. Stora aktörer kan erbjuda sina kunder låga eller till och med ”fraktfria” leveranser, medan småföretagare tvingas ta ut betydligt högre priser – och riskerar att förlora sina kunder. Det innebär att staten, genom sitt eget bolag, i praktiken väljer vilka företag som får möjlighet att försörja sig och vilka som inte får det.

När enskilda beslut kan påverka hela företags överlevnad öppnas dörren för orättvisa och osunda strukturer.

Faktumet att någon kan sitta på makten att avgöra vilka företag som får tillgång till bra fraktavtal och vilka som inte får det, är dessutom en grogrund för korruption. När enskilda beslut kan påverka hela företags överlevnad öppnas dörren för orättvisa och osunda strukturer. De bästa rådande avtalen bör därför betraktas som prejudicerande: de sätter normen för vilka villkor som anses möjliga och acceptabla på marknaden, påverkar i praktiken alla andra aktörer – och gynnar samtidigt svenska konsumenter genom bättre fraktpriser när de handlar.

För de företagare som drabbas blir det inte bara en ekonomisk börda utan också en psykisk. När förutsättningarna på marknaden är så orättvisa kan det upplevas som att vägen framåt är stängd. I värsta fall kan det leda till tragedier.

Ett statligt bolag ska inte ägna sig åt att gynna de starkaste och samtidigt slå undan benen på de små. Postnord måste ta ansvar för att alla företagare – stora som små – får likvärdiga villkor. Det är en grundläggande rättvisefråga – och det är även till gagn för hela svenska samhället.

Andreas Djurberg
Entreprenör

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Opinion | Insändare

Postnords orättvisa fraktpriser slår ut småföretag

Andreas Djurberg
loadingFoto: Claudio Schwarz
Foto: Claudio Schwarz

Postnord ska som statligt bolag behandla alla företag lika – men i dag gynnas de största aktörerna med kraftigt rabatterade fraktavtal, medan småföretagare får betala mångdubbelt mer. Systemet snedvrider konkurrensen, hotar företagares överlevnad och strider mot grundläggande rättvisa, skriver Andreas Djurberg.

Postnord är ett statligt ägt företag, och därför borde samma villkor och priser gälla för alla företagare – oavsett storlek. Så är det tyvärr inte i dag.

I praktiken gynnas stora företag och e-handelsplattformar, som genom sina volymavtal kan få fraktpriser som är en bråkdel av vad mindre aktörer får betala. Det finns ingen rimlig kostnadsmässig förklaring till detta. Att skicka många paket innebär inte att varje enskild försändelse blir billigare att hantera i någon större utsträckning.

Konsekvensen är att konkurrensen sätts ur spel. Stora aktörer kan erbjuda sina kunder låga eller till och med ”fraktfria” leveranser, medan småföretagare tvingas ta ut betydligt högre priser – och riskerar att förlora sina kunder. Det innebär att staten, genom sitt eget bolag, i praktiken väljer vilka företag som får möjlighet att försörja sig och vilka som inte får det.

När enskilda beslut kan påverka hela företags överlevnad öppnas dörren för orättvisa och osunda strukturer.

Faktumet att någon kan sitta på makten att avgöra vilka företag som får tillgång till bra fraktavtal och vilka som inte får det, är dessutom en grogrund för korruption. När enskilda beslut kan påverka hela företags överlevnad öppnas dörren för orättvisa och osunda strukturer. De bästa rådande avtalen bör därför betraktas som prejudicerande: de sätter normen för vilka villkor som anses möjliga och acceptabla på marknaden, påverkar i praktiken alla andra aktörer – och gynnar samtidigt svenska konsumenter genom bättre fraktpriser när de handlar.

För de företagare som drabbas blir det inte bara en ekonomisk börda utan också en psykisk. När förutsättningarna på marknaden är så orättvisa kan det upplevas som att vägen framåt är stängd. I värsta fall kan det leda till tragedier.

Ett statligt bolag ska inte ägna sig åt att gynna de starkaste och samtidigt slå undan benen på de små. Postnord måste ta ansvar för att alla företagare – stora som små – får likvärdiga villkor. Det är en grundläggande rättvisefråga – och det är även till gagn för hela svenska samhället.

Andreas Djurberg
Entreprenör

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025