loadingUndersökning av vraket Skytteren, som ligger på 74 meters djup utanför Lysekil. Foto: Frida Åberg/Havs- och vattenmyndigheten/TT
Undersökning av vraket Skytteren, som ligger på 74 meters djup utanför Lysekil. Foto: Frida Åberg/Havs- och vattenmyndigheten/TT
Miljö

Nu saneras Sveriges miljöfarligaste vrak

TT/Jens Bornemann

Skytteren har klassats som Sveriges miljöfarligaste vrak. Nu ska fartyget tömmas på uppemot 400 kubikmeter olja – efter närmare 80 år på havets botten.

Skytteren ingick i en fartygskonvoj som den 1 april 1942 lämnade Göteborg för att försöka nå den allierade flottan med krigsmateriel.

Efter att hon blivit beskjuten och svårt skadad av den tyska flottan sänktes Skytteren dock av den egna besättningen utanför Måseskär, i höjd med Lysekil.

Om några veckor inleds bärgningen av uppemot 400 kubikmeter olja från vraket.

– Vi har undersökt vraket i några omgångar de senaste åren, bland annat för att lokalisera var oljan kan finnas. Nu har vi tillräckligt med underlag för att gå vidare, säger Fredrik Lindgren, som är utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.

– Skytteren ligger i en väldigt känslig havsmiljö, så det har varit viktigt att säkerställa bland annat att vraket tål det här arbetet och inte riskerar att gå sönder.

Dyr bärgning

Skytteren, som är 172 meter lång, ligger på 74 meters djup omkring tio kilometer från kusten. Bärgningen av oljan inleds i mitten av september och beräknas ta cirka 20 dagar.

Från ett 80 meter långt arbetsfartyg på ytan ska ett tiotal dykare jobba i skift för att ta upp oljan och även rensa fartyget på förlorade fiskeredskap, så kallade spökgarn. Kostnaden beräknas till mellan 18 och 19 miljoner kronor – att läggas till de omkring tio miljonerna som de senaste årens undersökningar kostat.

– Det är glädjande att regeringen vill satsa pengar på detta, även om miljöfarliga vrak inte är det allra största miljöhotet mot våra hav, säger Fredrik Lindgren.

– Skytteren är i dåligt skick efter 80 år på havsbottnen och det sker ett mindre oljeläckage hela tiden i ett känsligt naturområde.

Akut miljöfara

Havs- och vattenmyndigheten har sedan några år tillbaka i uppdrag att riskvärdera och tömma miljöfarliga vrak på olja. Skytteren toppar listan av de cirka 30 vrak längs den svenska kusten som klassats som akut miljöfarliga.

Tidigare har olja bärgats från bland annat Lindesnäs, som förliste utanför Oxelösund 1957, och Finnbirch, som sjönk utanför Öland 2006.

– Hur mycket det finns totalt på de här cirka 30 vraken är omöjligt att säga. Men hittills har vi tagit upp över 500 kubikmeter olja på de arbeten vi gjort, säger Fredrik Lindgren.

– Nu kan det bli uppemot 400 kubikmeter till, enligt de preliminära uträkningarna.

(TT/Jens Bornemann)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Skytteren

(TT)

Fartyget byggdes 1899–1900 av White Star Line i Belfast på Nordirland – samma rederi som senare lät bygga bland annat Titanic.

Skytteren hette från början Suevic och gick som oceanångare och kylfartyg med emigranter och förnödenheter mellan Europa, Sydafrika och Australien.

1928 såldes hon till ett norskt rederi och byggdes om till en valkokare med namnet Skytteren.

Fartyget hamnade under andra världskriget i kvarstad i Göteborg och övertogs av rederiet Nortraship.

Den 1 april 1942 försökte ett tiotal av rederiets fartyg, i skydd av dimma, att bryta sig ut med en last av svenskt stål och kullager. När Skytteren besköts av tyskarna och blev svårt skadat valde kaptenen att sänka fartyget för att förhindra att den värdefulla lasten skulle kunna beslagtas.

En besättningsman omkom och 110 togs till fånga.

Det 172 meter långa fartyget sjönk omedelbart och ligger sedan dess på 74 meters djup, omkring tio kilometer från kusten i höjd med Lysekil.

Fakta: Havs- och vattenmyndigheten

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingUndersökning av vraket Skytteren, som ligger på 74 meters djup utanför Lysekil. Foto: Frida Åberg/Havs- och vattenmyndigheten/TT
Undersökning av vraket Skytteren, som ligger på 74 meters djup utanför Lysekil. Foto: Frida Åberg/Havs- och vattenmyndigheten/TT
Miljö

Nu saneras Sveriges miljöfarligaste vrak

TT/Jens Bornemann

Skytteren har klassats som Sveriges miljöfarligaste vrak. Nu ska fartyget tömmas på uppemot 400 kubikmeter olja – efter närmare 80 år på havets botten.

Skytteren ingick i en fartygskonvoj som den 1 april 1942 lämnade Göteborg för att försöka nå den allierade flottan med krigsmateriel.

Efter att hon blivit beskjuten och svårt skadad av den tyska flottan sänktes Skytteren dock av den egna besättningen utanför Måseskär, i höjd med Lysekil.

Om några veckor inleds bärgningen av uppemot 400 kubikmeter olja från vraket.

– Vi har undersökt vraket i några omgångar de senaste åren, bland annat för att lokalisera var oljan kan finnas. Nu har vi tillräckligt med underlag för att gå vidare, säger Fredrik Lindgren, som är utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.

– Skytteren ligger i en väldigt känslig havsmiljö, så det har varit viktigt att säkerställa bland annat att vraket tål det här arbetet och inte riskerar att gå sönder.

Dyr bärgning

Skytteren, som är 172 meter lång, ligger på 74 meters djup omkring tio kilometer från kusten. Bärgningen av oljan inleds i mitten av september och beräknas ta cirka 20 dagar.

Från ett 80 meter långt arbetsfartyg på ytan ska ett tiotal dykare jobba i skift för att ta upp oljan och även rensa fartyget på förlorade fiskeredskap, så kallade spökgarn. Kostnaden beräknas till mellan 18 och 19 miljoner kronor – att läggas till de omkring tio miljonerna som de senaste årens undersökningar kostat.

– Det är glädjande att regeringen vill satsa pengar på detta, även om miljöfarliga vrak inte är det allra största miljöhotet mot våra hav, säger Fredrik Lindgren.

– Skytteren är i dåligt skick efter 80 år på havsbottnen och det sker ett mindre oljeläckage hela tiden i ett känsligt naturområde.

Akut miljöfara

Havs- och vattenmyndigheten har sedan några år tillbaka i uppdrag att riskvärdera och tömma miljöfarliga vrak på olja. Skytteren toppar listan av de cirka 30 vrak längs den svenska kusten som klassats som akut miljöfarliga.

Tidigare har olja bärgats från bland annat Lindesnäs, som förliste utanför Oxelösund 1957, och Finnbirch, som sjönk utanför Öland 2006.

– Hur mycket det finns totalt på de här cirka 30 vraken är omöjligt att säga. Men hittills har vi tagit upp över 500 kubikmeter olja på de arbeten vi gjort, säger Fredrik Lindgren.

– Nu kan det bli uppemot 400 kubikmeter till, enligt de preliminära uträkningarna.

(TT/Jens Bornemann)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Skytteren

(TT)

Fartyget byggdes 1899–1900 av White Star Line i Belfast på Nordirland – samma rederi som senare lät bygga bland annat Titanic.

Skytteren hette från början Suevic och gick som oceanångare och kylfartyg med emigranter och förnödenheter mellan Europa, Sydafrika och Australien.

1928 såldes hon till ett norskt rederi och byggdes om till en valkokare med namnet Skytteren.

Fartyget hamnade under andra världskriget i kvarstad i Göteborg och övertogs av rederiet Nortraship.

Den 1 april 1942 försökte ett tiotal av rederiets fartyg, i skydd av dimma, att bryta sig ut med en last av svenskt stål och kullager. När Skytteren besköts av tyskarna och blev svårt skadat valde kaptenen att sänka fartyget för att förhindra att den värdefulla lasten skulle kunna beslagtas.

En besättningsman omkom och 110 togs till fånga.

Det 172 meter långa fartyget sjönk omedelbart och ligger sedan dess på 74 meters djup, omkring tio kilometer från kusten i höjd med Lysekil.

Fakta: Havs- och vattenmyndigheten

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024