Mobilstrålning: 13 sätt att skydda dig


Om du kan begränsa din exponering för elektromagnetisk strålning kan du samtidigt minska hälsoriskerna. Här är 13 tips.

Den här statistiken kan vara svår att tro på: Det finns över 6,9 miljarder mobilabonnemang över hela världen, men bara 4,5 miljarder har tillgång till fungerande toaletter. De uppskattningsvis 3,5 miljarder människor som saknar toalett löper risk för att få problem med hälsan, men detsamma gäller för de 6,9 miljarder mobilanvändarna.

Anledningen är den elektromagnetiska strålningen (elektromagnetiska fält, EMF) som mobilerna avger. Den har potential att skada kroppens celler och därför har International Agency for Research on Cancer klassificerat EMF från mobiltelefoner som en möjlig cancerogen.

EMF kan påverka kroppens naturliga elektriska system och störa sömnen, immunförsvaret, hormonproduktionen och kroppens läkeprocess. Kevin Byrne, Vd för EMF Solutions, pekar också på hur ökningen av tillstånd som kronisk smärta, depression, ångest, kronisk trötthetssyndrom och Alzheimers sammanfaller med den signifikanta ökningen av exponering för EMF.

Enligt Devra Davis, läkare som skrivit ”Disconnect: The Truth About Cell Phone Radiation”, ligger faran med mobiltelefoner i att de strålar ut oregelbundna signaler med kapacitet att störa resonans och DNA-reparation. När mobilen är på sänder den ut strålning då och då. Även om du inte tar upp den ur fickan på hela dagen så fortsätter den att utsätta dig för strålning.

Nyligen skrev Joseph Mercola, grundare av Mercola.com en artikel om farorna med mobiltelefoner. Han gav också enkla sätt att skydda oss själva och familjen från den elektromagnetiska strålningen.

Åtgärder för att skydda

1. Håll avståndet

Ha inte mobiltelefonen nära kroppen eller i bh:n. Det finns klädtillverkare som gör träningskläder där bh:n har en ficka för mobilen. Använd inte en sådan ficka om mobilen inte är i flygplansläge.

Enligt Environmental Health Trust finns bevis för att kvinnor som har mobiltelefonen i bh:n kan utveckla bröstcancer. Forskning pekar också på att män som har mobilen i bältet eller nära fortplantningsorganen kan få färre levande spermier och sämre rörlighet hos spermierna.

2. Använd högtalarfunktionen

Att hålla mobilen mot örat utsätter salivkörtlarna för EMF. Forskning har visat en fyrfaldig ökning av cancer i öronspottkörteln från 1970 till 2006 medan antalet fall av cancer i andra salivkörtlar är oförändrat. Öronspottkörteln sitter vid kinden, nära örat.

3. Stäng av mobilen oftare

När mobilen är avstängd sänds ingen strålning ut.

4. Fundera på alternativ

Använd, när det är möjligt, fast telefon eller till exempel Skype för att kunna ha kontakt utan mobiltelefon.

5. Använd något för att avskärma det elektromagnetiska fältet

Det finns olika hölster och hållare för mobiltelefonen som anges kunna blockera elektromagnetisk strålning. Köper du en sådan produkt så titta efter ett SAR-värde (specifik absorptionshastighet). Man vill kunna avskärma det mesta av strålningen. SAR är ett mått på hur snabbt kroppen absorberar energi när den utsätts för EMF.

6. Slå av

Slå av mobilen till flygplansläge när du låter barnen ha den, särskilt småbarn.

7. Skydda dig när du sover

Sätt mobilen i flygplansläge när du sover eller lägg den i andra änden av sovrummet.

8. Använd headset med sladd

9. Skriv textmeddelanden på avstånd

Håll mobilen 30-40 centimeter från kroppen när du skriver meddelanden för att minska exponeringen för strålning.

10. Hitta bra mottagning

Mobiltelefoner med bättre mottagning sänder ut svagare strålning än de som behöver arbeta hårdare. När det är möjligt, använd bara mobilen när den har fem pinnar.

11. Mät strålningen

Använd en gaussmätare för att mäta styrkan hos elektromagnetiska strålningsfält hemma eller på jobbet. Enheten kallas Gauss. En gaussmätare är en billig investering för att lugna sinnet.

12. Begränsa bluetooth

Om du använder headset med bluetooth så ta av det så snart du har pratat klart. Byt öra mellan samtalen så att du minskar exponeringen på ett ställe.

13. Ät klokt

Ät mycket av sådan mat som stöttar nervsystemet; det första av kroppens system som påverkas av EMF. Sådan mat är till exempel ekologisk frukt och grönsaker, ekologiskt kött, äggula och hemgjord benmärgsbuljong. Ta gärna tillskott av omega-3, som är bra för cellmembranet.

Andrea Donsky är författare, dietist inom helhetshälsa, chefredaktör för NaturallySavvy.com. Artikeln publicerades ursprungligen för NaturallySavvy.com.