loadingGustavo Gimeno och Orchestre Philharmonique du Luxembourg visade var skåpet ska stå när det gäller Symphonie fantastique. Foto: Nadja Sjöström
Gustavo Gimeno och Orchestre Philharmonique du Luxembourg visade var skåpet ska stå när det gäller Symphonie fantastique. Foto: Nadja Sjöström
Musik

Luxemburgsymfoniker i Berlioz-succé

Magnus Löwendahl

Orchestre Philharmonique du Luxembourg, ledda av chefdirigenten Gustavo Gimeno, gästspelade onsdagen den 20 mars i Stockholms konserthus. Beatrice Rana var pianosolist, och på programmet återfanns verk av Rachmaninov och Berlioz.

Mycket vatten har flutit under broarna sedan mästerpianisten Sergej Rachmaninov uruppförde sin andra pianokonsert i c-moll i Moskva 1901. Ändå är en sak likadan då som nu, verkets popularitet hos publiken. I händerna på rätt pianist, och med rätt understöd av dirigent och orkester, finns det en unik naturlighet i konsertens melodisköna flöde av djupt kända stämningar och känslolägen.

Beatrice Ranas spel i konsertens mångtoniga och krävande pianostämma hade en imponerande teknisk ackuratess, och det var skönt att se en fysiskt behärskad pianosolist som inte ägnade sig åt oroligt stampande på högerpedalen, ständigt återkommande ”konstnärliga” gester eller andra distraktioner. Spelet var också påfallande kraftfullt, vilket dock inte var till given fördel för det rent musikaliska.

Musik

I Berlioz Symphonie fantastique kan man höra tonsättarens unika talang för orkestrering och nydanande klangkombinationer.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGustavo Gimeno och Orchestre Philharmonique du Luxembourg visade var skåpet ska stå när det gäller Symphonie fantastique. Foto: Nadja Sjöström
Gustavo Gimeno och Orchestre Philharmonique du Luxembourg visade var skåpet ska stå när det gäller Symphonie fantastique. Foto: Nadja Sjöström
Musik

Luxemburgsymfoniker i Berlioz-succé

Magnus Löwendahl

Orchestre Philharmonique du Luxembourg, ledda av chefdirigenten Gustavo Gimeno, gästspelade onsdagen den 20 mars i Stockholms konserthus. Beatrice Rana var pianosolist, och på programmet återfanns verk av Rachmaninov och Berlioz.

Mycket vatten har flutit under broarna sedan mästerpianisten Sergej Rachmaninov uruppförde sin andra pianokonsert i c-moll i Moskva 1901. Ändå är en sak likadan då som nu, verkets popularitet hos publiken. I händerna på rätt pianist, och med rätt understöd av dirigent och orkester, finns det en unik naturlighet i konsertens melodisköna flöde av djupt kända stämningar och känslolägen.

Beatrice Ranas spel i konsertens mångtoniga och krävande pianostämma hade en imponerande teknisk ackuratess, och det var skönt att se en fysiskt behärskad pianosolist som inte ägnade sig åt oroligt stampande på högerpedalen, ständigt återkommande ”konstnärliga” gester eller andra distraktioner. Spelet var också påfallande kraftfullt, vilket dock inte var till given fördel för det rent musikaliska.

Musik

I Berlioz Symphonie fantastique kan man höra tonsättarens unika talang för orkestrering och nydanande klangkombinationer.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024