loading
Inrikes

Läsplattor i förskolan blir obligatoriskt nästa år

Epoch Times

Nästa sommar kommer läsplattor och andra digitala redskap att bli en obligatorisk del i förskolans läroplan, rapporterar Sveriges Radios P4 Skaraborg. Samtidigt ser forskare och läkare både fördelar och utmaningar med digitaliseringen.

Malin Nilsen, forskare och adjunkt vid Göteborgs universitet, och har skrivit en avhandling i ämnet. Hon säger till radiokanalen att hon gillar ny teknik i förskolan, men samtidigt varnar hon för fallgroparna.

– Vi har väntat länge i förskolan på att det ska bli en del av läroplanen och en del av verksamheten. Men däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att det här görs på ett kvalitativt sätt och att det är baserat på forskning – så som förskolan ska vara, säger hon till radiokanalen.

Olika sätt att se på tekniken

I sin avhandling har hon intervjuat fler än 40 barn på tre olika förskoleavdelningar. En slutsats som hon drar är att barn och vuxna har olika sätt att se på tekniken. Barnet ser surfplattan mer som en leksak medan läraren har sin ingång via pedagogiken.  

– Det är inte alltid så lätt för lärare och barn att mötas i de här aktiviteterna för att man ser dem som olika saker, som spel gentemot som lärande.

Ytterligare ett problem är att en del appar inte är tillräckligt bra för de behov som förskolan har.

Enligt Malin Nilsen måste kommunerna bli bättre på att utbilda förskolepedagogerna i ny teknik. Hon menar att de behöver stöd samtidigt som man måste utveckla pedagogiken och den teknologiska kompetensen som de behöver för att stötta barnen.

– För om barnen ska utveckla kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknologi – som det nu står i den nya läroplanen – så måste lärarna få en chans att göra det. Och det behöver vara stöttat på forskning eftersom det finns väldigt starka kommersiella intressen i det här från olika företag, säger hon till P4.

Ställer krav på personalen

Susanne Wärnhjelm är legitimerad läkare och specialiserad inom barn- och ungdomsmedicin. Hon arbetar vid Vidar Vårdcentral i Järna och har lång erfarenhet inom barnneurologi och skolhälsovård.

Hon håller med om att skärmanvändning i förskolan ställer krav på personalen.

– Risken är att barnen sitter med skärmen en stor del av dagen på förskolan, och det gör ju många redan hemma, säger hon till Epoch Times.

Det är därför viktigt att personalen kan hålla en tidsbegränsning för skärmarna. Problemet, som Susanne ser det, är att all personal inte är utbildad och kanske inte reflekterar.

– Ser de att barnet är nöjt med iPaden så tycker de att ”ok, då får han vara på iPaden”.

En timme om dagen

Hon berättar att en grupp forskare i USA rekommenderar att inte låta barn 0–2 år använda skärmar alls. När det gäller barn 2–5 år borde gränsen ligga på som mest en timme om dagen och då i sällskap med en vuxen som pekar och pratar med barnet om det som händer på skärmen.

Förutom att barnen vänjer sig vid att använda teknik tidigt så framhävs det ofta att de kan lära sig mycket genom appar på plattorna. Susanne säger att en del barn med inlärningssvårigheter kan lära sig saker snabbare med hjälp av plattorna, men generellt sett lär sig barn inte fortare med plattor i jämförelse med att lära sig saker i det verkliga livet. För mycket tid framför skärmarna medför istället risker för att barn utvecklas sämre, menar hon.

– Det är otroligt viktigt att barnen får göra saker praktiskt.

Det finns flera anledningar till det, och en är hur inlärningen går till.

– Gör barnen saker praktiskt så lär de sig så mycket mera genom att använda en större del av hjärnan än när de gör ungefär samma sak framför en skärm.

Nationell digitaliseringstrategi

2017 beslutade regeringen om en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Läroplanen har därför reviderats utifrån regeringens beslut.

Man vill att utbildningen på förskolan ska ge barnen ”förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens” så att de får ”möjlighet att utveckla en förståelse för digitaliseringen” i sin vardag, står det att läsa i Läroplanen (Lpfö18).

”Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.”

I Cypern har man förbjudit trådlösa nätverk i förskolan då man befarar att barn är känsliga för exponeringen av strålningen. Även i Frankrike har man en liknande lag då det är förbjudet att använda trådlösa nätverk på daghem för barn under tre år.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Läsplattor i förskolan blir obligatoriskt nästa år

Epoch Times

Nästa sommar kommer läsplattor och andra digitala redskap att bli en obligatorisk del i förskolans läroplan, rapporterar Sveriges Radios P4 Skaraborg. Samtidigt ser forskare och läkare både fördelar och utmaningar med digitaliseringen.

Malin Nilsen, forskare och adjunkt vid Göteborgs universitet, och har skrivit en avhandling i ämnet. Hon säger till radiokanalen att hon gillar ny teknik i förskolan, men samtidigt varnar hon för fallgroparna.

– Vi har väntat länge i förskolan på att det ska bli en del av läroplanen och en del av verksamheten. Men däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att det här görs på ett kvalitativt sätt och att det är baserat på forskning – så som förskolan ska vara, säger hon till radiokanalen.

Olika sätt att se på tekniken

I sin avhandling har hon intervjuat fler än 40 barn på tre olika förskoleavdelningar. En slutsats som hon drar är att barn och vuxna har olika sätt att se på tekniken. Barnet ser surfplattan mer som en leksak medan läraren har sin ingång via pedagogiken.  

– Det är inte alltid så lätt för lärare och barn att mötas i de här aktiviteterna för att man ser dem som olika saker, som spel gentemot som lärande.

Ytterligare ett problem är att en del appar inte är tillräckligt bra för de behov som förskolan har.

Enligt Malin Nilsen måste kommunerna bli bättre på att utbilda förskolepedagogerna i ny teknik. Hon menar att de behöver stöd samtidigt som man måste utveckla pedagogiken och den teknologiska kompetensen som de behöver för att stötta barnen.

– För om barnen ska utveckla kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknologi – som det nu står i den nya läroplanen – så måste lärarna få en chans att göra det. Och det behöver vara stöttat på forskning eftersom det finns väldigt starka kommersiella intressen i det här från olika företag, säger hon till P4.

Ställer krav på personalen

Susanne Wärnhjelm är legitimerad läkare och specialiserad inom barn- och ungdomsmedicin. Hon arbetar vid Vidar Vårdcentral i Järna och har lång erfarenhet inom barnneurologi och skolhälsovård.

Hon håller med om att skärmanvändning i förskolan ställer krav på personalen.

– Risken är att barnen sitter med skärmen en stor del av dagen på förskolan, och det gör ju många redan hemma, säger hon till Epoch Times.

Det är därför viktigt att personalen kan hålla en tidsbegränsning för skärmarna. Problemet, som Susanne ser det, är att all personal inte är utbildad och kanske inte reflekterar.

– Ser de att barnet är nöjt med iPaden så tycker de att ”ok, då får han vara på iPaden”.

En timme om dagen

Hon berättar att en grupp forskare i USA rekommenderar att inte låta barn 0–2 år använda skärmar alls. När det gäller barn 2–5 år borde gränsen ligga på som mest en timme om dagen och då i sällskap med en vuxen som pekar och pratar med barnet om det som händer på skärmen.

Förutom att barnen vänjer sig vid att använda teknik tidigt så framhävs det ofta att de kan lära sig mycket genom appar på plattorna. Susanne säger att en del barn med inlärningssvårigheter kan lära sig saker snabbare med hjälp av plattorna, men generellt sett lär sig barn inte fortare med plattor i jämförelse med att lära sig saker i det verkliga livet. För mycket tid framför skärmarna medför istället risker för att barn utvecklas sämre, menar hon.

– Det är otroligt viktigt att barnen får göra saker praktiskt.

Det finns flera anledningar till det, och en är hur inlärningen går till.

– Gör barnen saker praktiskt så lär de sig så mycket mera genom att använda en större del av hjärnan än när de gör ungefär samma sak framför en skärm.

Nationell digitaliseringstrategi

2017 beslutade regeringen om en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Läroplanen har därför reviderats utifrån regeringens beslut.

Man vill att utbildningen på förskolan ska ge barnen ”förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens” så att de får ”möjlighet att utveckla en förståelse för digitaliseringen” i sin vardag, står det att läsa i Läroplanen (Lpfö18).

”Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.”

I Cypern har man förbjudit trådlösa nätverk i förskolan då man befarar att barn är känsliga för exponeringen av strålningen. Även i Frankrike har man en liknande lag då det är förbjudet att använda trådlösa nätverk på daghem för barn under tre år.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024