Kolsyrat vatten – så påverkar det tänderna
Bubblor kan göra vattnet lite roligare att dricka, men det gör också vattnet surare.


Att saft och läskedrycker är skadligt för tänderna vet nästan alla men att även kolsyrat vatten kan påverka tänderna är det färre som känner till.

Många börjar ett nytt år med att lova sig själv att sköta sin hälsa lite bättre – det kan vara att äta mer grönt, minska på sockret eller dricka mer vatten. 

Att få i sig tillräckligt med vätska är viktigt för många av kroppens funktioner som att reglera temperaturen, transportera näring och forsla bort avfallsprodukter. Vatten fungerar också som stötdämpare och smörjmedel för lederna.

De flesta vet att de borde dricka mer vatten men det kan kännas lite tråkigt med bara vanligt vatten. Då kan det vara frestande att dricka kolsyrat vatten för att göra det lite roligare. För bubbelvatten är väl lika bra som vanligt vatten? Men nej, det är inte riktigt så.

Bubbelvatten

Kolsyrat vatten framställs genom att tillsätta koldioxid till vanligt kranvatten. Det ger en kolsyrad dryck med ett ph-värde mellan tre och fyra. Den behagliga känslan du känner när du smuttar på en kolsyrad dryck är faktiskt en reaktion på den kemiska aktiveringen av tungans smärt-receptorer vilket ger en behaglig smak. Och här är en del av problemet eftersom syra i drycker kan skada tänderna.

Tandemaljen, det yttersta lagret av tänderna, är kroppens hårdaste vävnad. Det består av ett mineral som heter hydroxyapatit och innehåller kalcium och fosfat. Saliv består huvudsakligen av vatten men innehåller även kalcium och fosfat.

Normalt är det balans mellan tändernas mineraler och mineralet i saliven. Munhålan och saliven har normalt ett ph-värde mellan sex och sju, men när det sjunker till under fem och en halv börjar kalcium- och fosfat-molekyler dras ur tänderna och blanda sig i saliven. Det här kan uppstå på grund av kolsyran i kolsyrade drycker.

Är det skadligt för tänderna?

Den här demineraliseringen av tänderna skapar små porer i tandmineralen och emaljen börjar lösas upp. Till en början är porerna mikroskopiska och kan täppas till genom att tillsätta kalcium eller fosfat, man kan också ersätta kalcium med fluor – och det är så fluor i tandkräm skyddar tänderna. Men när mängden förlorad tandmineral når en viss nivå kan inte porerna täppas till längre och tandvävnaden är förlorad för gott.

Om tänderna ofta får bada i syran från kolsyrade drycker kan fler mineraler lösas upp än det går att ersätta och risken för tandslitage eller erosion ökar.

Även om rent kolsyrat vatten är bättre för tänderna än läskedrycker (light eller vanliga) så är vanligt vatten, som har ett ph-värde runt sju, absolut bäst. Dessutom har en del sodavatten tillsatta mineraler för smakens skull, vilka kan inkludera natrium. Så det är också något att tänka på för den som vill ha koll på sitt saltintag.

Rent vatten

Kolsyrat vatten minskar inte heller aptiten. Oavsett vad du kan ha läst på nätet så finns ingen tydlig vetenskaplig forskning om att kolsyrat vatten minskar aptiten eller gör att du känner dig mättare. Visst kan kolsyrat vatten fylla din mage (och troligen få dig att rapa också) men det stannar inte i magen längre tid än vanligt vatten.

Även när kolsyrat vatten dricks som måltidsdryck tillsammans med mat finns ingen skillnad i hur snabbt magen töms jämfört med vanligt vatten. Det är svårt att mäta hunger och mättnad på ett vetenskapligt sätt, så studier på det här området baserar sig på och påverkas av människors personliga känslor – och naturligtvis är vi alla olika. Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, som ger oberoende vetenskapliga råd om livsmedelssäkerhet, stöder inga påståenden relaterade till livsmedel eller drycker som sägs öka mättnadskänslan.

Normalt bör vi dricka mellan en och halv och två liter vätska per dag. Förutom vatten kan det vara mjölk med låg fetthalt, sockerfria drycker, te och kaffe. Vatten är ett hälsosamt och billigt sätt att släcka törsten. Det är gratis, innehåller inga kalorier och inga sockerarter som kan som kan skada tänderna – till skillnad mot de otaliga sportdrycker, energidrycker och kolsyrade drycker som översvämmar butikernas hyllor.

Att byta ut sötade läskedrycker mot kolsyrat vatten är ett steg i rätt riktning. Faktum är att läskedrycker uppskattas bidra till 25 procent av sockerintaget hos vuxna och öka syran i munnen. De flesta kolsyrade vatten innehåller inte socker men det finns undantag så läs alltid innehållsdeklarationen.

Så när det gäller att öka ditt vätskeintag så är vanligt vatten det bästa valet. Men om vanligt vatten verkligen inte är din grej så kanske kolsyrat vatten vara ett alternativ för att få i sig tillräckligt med vätska – men tänk på tänderna så du inte dricker det för ofta.

Nicola Innes är professor i pediatrisk tandvård vid  University of Dundee  i Storbritannien och Suzanne Zaremba  är föreläsare i kost vid Center for Public Health Nutrition Research vid  University of Dundee . Den här artikeln publiceras ursprungligen i The Conversation.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.