loadingEtt Pilatusflygplan av typen PC-24, som Svenskt Ambulansflyg nu köper i sex exemplar. Foto: Pilatus
Ett Pilatusflygplan av typen PC-24, som Svenskt Ambulansflyg nu köper i sex exemplar. Foto: Pilatus
Inrikes

Klart med nationellt ambulansflyg

Epoch Times

Efter många och långa turer: Nu är det klart med ett nationellt ambulansflyg. Sex jetplan har beställts. Notan landar på drygt 700 miljoner kronor.

Frågan om luftburen ambulansvård har stötts och blötts i åratal – och varit föremål för utredning minst 59 gånger.

När Sveriges regioner och landsting väl beslutat att man skulle köpa in en gemensam ambulansflygflotta drog upphandlingen ut på tiden, togs om, överklagades och blev mer än dubbelt så dyr som man ursprungligen tänkt.

Men nu är det klart. Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beställt sex flygplan från schweiziska Pilatus som levereras 2021.

Sparar mångmiljonbelopp

Kostnaden blir över 700 miljoner kronor, men vården räknar med att spara 12–20 miljoner kronor om året på att äga ambulansflygplanen.

– I dag har ingen region egna flygplan, utan alla köper ambulanstransporter när vi har patienter som behöver fraktas längre väg. Det gör att det finns stora osäkerheter och att det är svårt att hålla ordning på kostnaderna, säger Annika Tännström (M), styrelseordförande för Svenskt Ambulansflyg och fullmäktigeordförande i Västra Götalandregionen.

Planen ska utgå från Stockholm, Göteborg och Umeå och dirigeras från en gemensam ledningscentral.

– Vi kommer ha koll på precis hur mycket vi flyger, varenda timme. Om en patient ska hämtas till Västra Götaland från Skåne kan vi passa på att ta med en skånsk patient som vårdats på Sahlgrenska. I dag skulle ett bolag kunna ta dubbelt betalt för resorna utan att vi vet det.

– Vi ser också en väldigt stor miljöfördel. I dagsläget blir det en hel del tomflygningar när man ska hämta folk, säger Annika Tännström.

Risk för att fler behövs

Runt 80 procent av transporterna med ambulansflyg är planerade, men planen ska vara beredda att lyfta akut, exempelvis vid stora olyckor. De kommer att vara anpassade för transporter som kräver intensivvård, kuvös och hjärtlungmaskin och kunna användas för att frakta organ.

– Det spelar ingen roll vilket av dem man hoppar in i som sjuksköterska – syrgas och smärtstillande finns på samma ställe, bårarna ser likadana ut. Det kommer att bli en mer patientsäker miljö, säger Annika Tännström.

Flygflottan finansieras av regionerna och landstingen, som betalar efter storlek och hur mycket de använder planen.

TT: Finns det inte risk att man köper plan som sedan blir stående?

– Nej, risken är nog snarare att vi köper för få plan, säger Annika Tännström.

Kontraktet omfattar en option om ytterligare fyra ambulansplan.

(Carl V Andersson/TT)

Nationella ambulansflygflottan

(TT)

Svenskt ambulansflyg ägs av landets regioner och landsting.

De sex planen ska vara baserade i Stockholm, Göteborg och Umeå.

Planen har plats för tre liggande patienter.

De ska bemannas med egna sjuksköterskor, men pilottjänsterna ska köpas in.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt Pilatusflygplan av typen PC-24, som Svenskt Ambulansflyg nu köper i sex exemplar. Foto: Pilatus
Ett Pilatusflygplan av typen PC-24, som Svenskt Ambulansflyg nu köper i sex exemplar. Foto: Pilatus
Inrikes

Klart med nationellt ambulansflyg

Epoch Times

Efter många och långa turer: Nu är det klart med ett nationellt ambulansflyg. Sex jetplan har beställts. Notan landar på drygt 700 miljoner kronor.

Frågan om luftburen ambulansvård har stötts och blötts i åratal – och varit föremål för utredning minst 59 gånger.

När Sveriges regioner och landsting väl beslutat att man skulle köpa in en gemensam ambulansflygflotta drog upphandlingen ut på tiden, togs om, överklagades och blev mer än dubbelt så dyr som man ursprungligen tänkt.

Men nu är det klart. Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beställt sex flygplan från schweiziska Pilatus som levereras 2021.

Sparar mångmiljonbelopp

Kostnaden blir över 700 miljoner kronor, men vården räknar med att spara 12–20 miljoner kronor om året på att äga ambulansflygplanen.

– I dag har ingen region egna flygplan, utan alla köper ambulanstransporter när vi har patienter som behöver fraktas längre väg. Det gör att det finns stora osäkerheter och att det är svårt att hålla ordning på kostnaderna, säger Annika Tännström (M), styrelseordförande för Svenskt Ambulansflyg och fullmäktigeordförande i Västra Götalandregionen.

Planen ska utgå från Stockholm, Göteborg och Umeå och dirigeras från en gemensam ledningscentral.

– Vi kommer ha koll på precis hur mycket vi flyger, varenda timme. Om en patient ska hämtas till Västra Götaland från Skåne kan vi passa på att ta med en skånsk patient som vårdats på Sahlgrenska. I dag skulle ett bolag kunna ta dubbelt betalt för resorna utan att vi vet det.

– Vi ser också en väldigt stor miljöfördel. I dagsläget blir det en hel del tomflygningar när man ska hämta folk, säger Annika Tännström.

Risk för att fler behövs

Runt 80 procent av transporterna med ambulansflyg är planerade, men planen ska vara beredda att lyfta akut, exempelvis vid stora olyckor. De kommer att vara anpassade för transporter som kräver intensivvård, kuvös och hjärtlungmaskin och kunna användas för att frakta organ.

– Det spelar ingen roll vilket av dem man hoppar in i som sjuksköterska – syrgas och smärtstillande finns på samma ställe, bårarna ser likadana ut. Det kommer att bli en mer patientsäker miljö, säger Annika Tännström.

Flygflottan finansieras av regionerna och landstingen, som betalar efter storlek och hur mycket de använder planen.

TT: Finns det inte risk att man köper plan som sedan blir stående?

– Nej, risken är nog snarare att vi köper för få plan, säger Annika Tännström.

Kontraktet omfattar en option om ytterligare fyra ambulansplan.

(Carl V Andersson/TT)

Nationella ambulansflygflottan

(TT)

Svenskt ambulansflyg ägs av landets regioner och landsting.

De sex planen ska vara baserade i Stockholm, Göteborg och Umeå.

Planen har plats för tre liggande patienter.

De ska bemannas med egna sjuksköterskor, men pilottjänsterna ska köpas in.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024