loadingPolitiska bubblor inom energiområdet finns många. Krönikören efterlyser att våra lagstiftare först gör en konsekvensanalys innan man fattar beslut hädanefter. Foto: Sofia Drevemo
Politiska bubblor inom energiområdet finns många. Krönikören efterlyser att våra lagstiftare först gör en konsekvensanalys innan man fattar beslut hädanefter. Foto: Sofia Drevemo
Krönika

Jan Blomgren: Politikernas okunniga hyss i förbränningsmotorns värld

Jan Blomgren

Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Miljöbilar – visst låter det bra? Sverige har satsat stort på två olika typer av miljöbilar, etanol och diesel. I båda fallen har de politiska satsningarna blivit floppar, och i båda fallen hade man kunnat fatta klokare beslut om man bara hade frågat någon kunnig person innan. Det menar Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik.

Etanolbilar slog igenom på bred front i början av 2000-talet, med en topp runt 2008–2010 då ungefär 25 procent av alla nya bilar var etanolbilar. Tio år senare kör endast fyra procent av bilparken på etanol, och nybilsförsäljningen av etanolbilar utgör en ännu lägre andel. Vad hände?

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPolitiska bubblor inom energiområdet finns många. Krönikören efterlyser att våra lagstiftare först gör en konsekvensanalys innan man fattar beslut hädanefter. Foto: Sofia Drevemo
Politiska bubblor inom energiområdet finns många. Krönikören efterlyser att våra lagstiftare först gör en konsekvensanalys innan man fattar beslut hädanefter. Foto: Sofia Drevemo
Krönika

Jan Blomgren: Politikernas okunniga hyss i förbränningsmotorns värld

Jan Blomgren

Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Miljöbilar – visst låter det bra? Sverige har satsat stort på två olika typer av miljöbilar, etanol och diesel. I båda fallen har de politiska satsningarna blivit floppar, och i båda fallen hade man kunnat fatta klokare beslut om man bara hade frågat någon kunnig person innan. Det menar Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik.

Etanolbilar slog igenom på bred front i början av 2000-talet, med en topp runt 2008–2010 då ungefär 25 procent av alla nya bilar var etanolbilar. Tio år senare kör endast fyra procent av bilparken på etanol, och nybilsförsäljningen av etanolbilar utgör en ännu lägre andel. Vad hände?

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024