loadingVarje dygn registrerar Bank-id runt 17 miljoner användningar i Sverige. Foto: Bank-ID
Varje dygn registrerar Bank-id runt 17 miljoner användningar i Sverige. Foto: Bank-ID

Id i mobilen ett steg mot mer digitalt samhälle

Glenn Mattsing

Bank-ID har lanserat id-kort i mobilen. Samtidigt utreds möjligheten till en statlig e-legitimation för att öka digitaliseringen i samhället och gå in i den fjärde industriella revolutionen.

Företaget Finansiell ID-teknik BID AB som äger varumärket Bank-id har nyligen lanserat ett digitalt id-kort. Användare kommer framöver inte att behöva bära ett fysiskt id-kort, utan kan med hjälp av mobiltelefonen identifiera sig digitalt.

Den som godkänner ett digitalt id-kort, exempelvis postombudet, skannar den qr-kod som appen visar för att på så sätt avgöra äkthet. Man kan också jämföra bilden och informationen med ägarens utseende, precis som med ett vanligt id-kort, och bekräfta äkthet med hjälp av säkerhetsdetaljer i form av ljud och visuella effekter.

Så kontrolleras Bank-id

Totalt 200 användningstillfällen registreras i Bank-id-systemet varje sekund. Varumärket, som är det mest populära e-legitimiationssystemet i Sverige, förvaltas av företaget Finansiell ID-teknik BID AB som ägs av flera svenska banker.

Alla godkända e-legitimationer i Sverige granskas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), enligt statens tillitsramverk för svensk e-legitimation. Bank-id står också under tillsyn av Post- och telestyrelsen, enligt Eidasförordningens betrodda tjänster.

En viss del av Bank-ids verksamhet täcks av säkerhetsskyddslagen och för den delen är Länsstyrelsen i Stockholm säkerhetsskyddsstödjande myndighet och rapporterar säkerhetsskyddsincidenter till Säkerhetspolisen. Utöver detta rapporterar Bank-id incidenter till Riksbanken.

Källa: Bank-ID

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingVarje dygn registrerar Bank-id runt 17 miljoner användningar i Sverige. Foto: Bank-ID
Varje dygn registrerar Bank-id runt 17 miljoner användningar i Sverige. Foto: Bank-ID

Id i mobilen ett steg mot mer digitalt samhälle

Glenn Mattsing

Bank-ID har lanserat id-kort i mobilen. Samtidigt utreds möjligheten till en statlig e-legitimation för att öka digitaliseringen i samhället och gå in i den fjärde industriella revolutionen.

Företaget Finansiell ID-teknik BID AB som äger varumärket Bank-id har nyligen lanserat ett digitalt id-kort. Användare kommer framöver inte att behöva bära ett fysiskt id-kort, utan kan med hjälp av mobiltelefonen identifiera sig digitalt.

Den som godkänner ett digitalt id-kort, exempelvis postombudet, skannar den qr-kod som appen visar för att på så sätt avgöra äkthet. Man kan också jämföra bilden och informationen med ägarens utseende, precis som med ett vanligt id-kort, och bekräfta äkthet med hjälp av säkerhetsdetaljer i form av ljud och visuella effekter.

Så kontrolleras Bank-id

Totalt 200 användningstillfällen registreras i Bank-id-systemet varje sekund. Varumärket, som är det mest populära e-legitimiationssystemet i Sverige, förvaltas av företaget Finansiell ID-teknik BID AB som ägs av flera svenska banker.

Alla godkända e-legitimationer i Sverige granskas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), enligt statens tillitsramverk för svensk e-legitimation. Bank-id står också under tillsyn av Post- och telestyrelsen, enligt Eidasförordningens betrodda tjänster.

En viss del av Bank-ids verksamhet täcks av säkerhetsskyddslagen och för den delen är Länsstyrelsen i Stockholm säkerhetsskyddsstödjande myndighet och rapporterar säkerhetsskyddsincidenter till Säkerhetspolisen. Utöver detta rapporterar Bank-id incidenter till Riksbanken.

Källa: Bank-ID

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025