Inrikes

Volvo: svensken som for till Kina

Hans Bengtsson
loadingVolvos EX90 tog enligt kritiker för lång tid att utveckla. Nästa modell designades i Kina. Foto: Volvo Cars
Volvos EX90 tog enligt kritiker för lång tid att utveckla. Nästa modell designades i Kina. Foto: Volvo Cars

Volvo har länge betraktats som något av en nationalklenod, en symbol för svensk ingenjörskonst och värden som säkerhet och kvalitet. Men sedan Volvo såldes till ett kinesiskt företag har alltmer av det svenska blivit kinesiskt.

Början av detta årtusende var ingen blomstringstid för Sveriges bilindustri. Både Volvo och Saab hade det tufft, och utländska − amerikanska − ägare försökte få dessa globalt små men ändå relativt prestigeladdade märken att få bättre snurr.

GM hade köpt Saab men fick 2011 se slaget förlorat.

Volvo och Saab − svensk bilhistoria

Volvo är latin och översätts vanligen som ”jag rullar”.

Embryot till Volvo skapades 1915, som dotterbolag till SKF (ursprungligen AB Svenska kullagerfabriken).

SKF:s försäljningschef Assar Gabrielsson trodde på att tillverka bilar, även om de första men aldrig genomförda planerna för varumärket Volvo var kullagerproduktion till USA:s bilindustri.

Tillsammans med före detta SKF-kollegan Gustav Larsson fick Gabrielsson 1926 gehör för sina planer på biltillverkning.

Det officiella datumet för AB Volvos tillblivelse är 14 april 1927, då den första bilen rullade ut från fabriken på Hisingen.

Saab är en akronym för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Saab är ett försvarsföretag grundat 1937. Biltillverkaren hette Saab Automobile och grundades 1947, som dotterbolag till försvarsföretaget.

Biltillverkningen började i liten skala i Linköping 1946 och flyttades året därpå till större lokaler i Trollhättan. Serieproduktionen av den första modellen, Saab 92, kom igång 1949.

Saab Automobile gick i konkurs 2011.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Volvo: svensken som for till Kina

Hans Bengtsson
loadingVolvos EX90 tog enligt kritiker för lång tid att utveckla. Nästa modell designades i Kina. Foto: Volvo Cars
Volvos EX90 tog enligt kritiker för lång tid att utveckla. Nästa modell designades i Kina. Foto: Volvo Cars

Volvo har länge betraktats som något av en nationalklenod, en symbol för svensk ingenjörskonst och värden som säkerhet och kvalitet. Men sedan Volvo såldes till ett kinesiskt företag har alltmer av det svenska blivit kinesiskt.

Början av detta årtusende var ingen blomstringstid för Sveriges bilindustri. Både Volvo och Saab hade det tufft, och utländska − amerikanska − ägare försökte få dessa globalt små men ändå relativt prestigeladdade märken att få bättre snurr.

GM hade köpt Saab men fick 2011 se slaget förlorat.

Volvo och Saab − svensk bilhistoria

Volvo är latin och översätts vanligen som ”jag rullar”.

Embryot till Volvo skapades 1915, som dotterbolag till SKF (ursprungligen AB Svenska kullagerfabriken).

SKF:s försäljningschef Assar Gabrielsson trodde på att tillverka bilar, även om de första men aldrig genomförda planerna för varumärket Volvo var kullagerproduktion till USA:s bilindustri.

Tillsammans med före detta SKF-kollegan Gustav Larsson fick Gabrielsson 1926 gehör för sina planer på biltillverkning.

Det officiella datumet för AB Volvos tillblivelse är 14 april 1927, då den första bilen rullade ut från fabriken på Hisingen.

Saab är en akronym för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Saab är ett försvarsföretag grundat 1937. Biltillverkaren hette Saab Automobile och grundades 1947, som dotterbolag till försvarsföretaget.

Biltillverkningen började i liten skala i Linköping 1946 och flyttades året därpå till större lokaler i Trollhättan. Serieproduktionen av den första modellen, Saab 92, kom igång 1949.

Saab Automobile gick i konkurs 2011.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025