loadingDen första Saab-prototypen, modell 92001, finns att beskåda på Saabmuseet i Trollhättan. Flyginfluenserna är tydliga. Foto: Hans Bengtsson
Den första Saab-prototypen, modell 92001, finns att beskåda på Saabmuseet i Trollhättan. Flyginfluenserna är tydliga. Foto: Hans Bengtsson
Ekonomi & Näringsliv

Saab/Nevs − biltillverkaren med nio liv

Hans Bengtsson

Efter många ekonomiskt tuffa år gick Saab i konkurs 2011. Året därpå köptes det av en kinesisk biltillverkare som ville göra elbil av den innovativa trollhättingen.

Saab Automobile blev till 1947 på Stallbackaområdet i Trollhättan, som en utlöpare från försvarsföretaget Saab i Linköping.

Om Volvo stod för trygghet, stod Saab för innovationskraft. Man presenterade flera på sin tid banbrytande tekniker, till exempel säkerhetsbälte som standard (1961), turbo som höll för dagligt bruk (1976) och asbestfria bromsbelägg (1982). Men smartheten omsattes inte alltid i vinst.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDen första Saab-prototypen, modell 92001, finns att beskåda på Saabmuseet i Trollhättan. Flyginfluenserna är tydliga. Foto: Hans Bengtsson
Den första Saab-prototypen, modell 92001, finns att beskåda på Saabmuseet i Trollhättan. Flyginfluenserna är tydliga. Foto: Hans Bengtsson
Ekonomi & Näringsliv

Saab/Nevs − biltillverkaren med nio liv

Hans Bengtsson

Efter många ekonomiskt tuffa år gick Saab i konkurs 2011. Året därpå köptes det av en kinesisk biltillverkare som ville göra elbil av den innovativa trollhättingen.

Saab Automobile blev till 1947 på Stallbackaområdet i Trollhättan, som en utlöpare från försvarsföretaget Saab i Linköping.

Om Volvo stod för trygghet, stod Saab för innovationskraft. Man presenterade flera på sin tid banbrytande tekniker, till exempel säkerhetsbälte som standard (1961), turbo som höll för dagligt bruk (1976) och asbestfria bromsbelägg (1982). Men smartheten omsattes inte alltid i vinst.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025