Grön näring: Mycket av näringen finns i skal, stjälk och blast
Rödbetsblasten innehåller mycket näring och kan användas på många sätt. Foto: Natalia Fogarty


Vi är rätt snabba på att slänga rödbetsblasten, men den innehåller mycket näring och passar bra i gönsaksjuicen. De flesta av oss går faktiskt miste om de mest näringsrika delarna av växterna eftersom vi inte vet hur vi ska använda dem.

Stjälk, skal och blast på frukter och grönsaker innehåller till och med mer näring än frukten eller grönsaken själv. När man redan har köpt fin, fräsch och förhoppningsvis även lokalt och ekologiskt producerade livsmedel, varför låta mellan en fjärdedel och hälften av den gå till spillo? Såvida du inte komposterar själv så går du miste om viktig grön näring som kan vara nyttig för dig.

Stammen eller stjälken på grönsaker, som olika kålsorter, persilja och mangold är full av vitaminer, fibrer och näringsämnen, eftersom den är den del av växten som är rotad i jorden. Skalet på de flesta frukter och grönsaker, som äpplen, apelsiner, potatis, squash och till och med kiwi innehåller bland annat antioxidanter och fibrer som är bra för hälsan.

Grönsaksblast från till exempel rödbetor, morötter och andra grönsaker som skjuter blad eller är grön, innehåller extra näring, så se till att använda även denna. Blasten är användbar och kan bli ett bra tillskott till kosten.

 

Här är några olika sätt att använda blasten, stam och stjälkar på.

- Stammen är en utmärkt ingrediens i en wok. Hacka stammen från broccoli och annan kål, och fräs tillsammans med lök och selleri. De mjuknar då och smakerna kommer också tillrätta.

- Stjälken från grönkål och persilja ger en bra bas för en god buljong. Låt det ligga och dra i vattnet ungefär en timma och ta sedan bort dem från buljongen. På det sättet får man ytterligare näring i soppan.

- Skalet från citrusfrukter innehåller flavonoider, som är goda antioxidanter. Använd ett zestjärn för att riva ner skalet från en apelsin i en kaka eller muffins.

- Lägg stammar, stjälkar och skalet från frukt och grönsaker i juiceblendern. Här passar resterna från olika kålsorter bra, liksom från mangold, morötter, rödbetor och äpplen.

Foto: Ajale

- Gör bakad potatis och squash i ugn med skalet på. I potatisskalet finns kalium, järn och C-vitamin.

- Använd rödbetsblast och stjälkar från mangold för att göra en vacker förrätt. Rödbetsblasten innehåller kalcium, magnesium och järn. Receptet nedan kan ge inspiration.

Vitlöksdoftande grönsaksfräs

Det här behövs

3 vitlöksklyftor

2 stora knippen rödbetsblast och mangold

1-2 matskedar extra jungfru olivolja

Gör så här

Skär loss bladen från stjälken och hacka stjälken smått. Lägg ihop några blad och rulla ihop. Skär varje rulle till fina strimlor.

Hetta upp oljan i en stekpanna till medelvärme. Fräs vitlöken några sekunder. Tillsätt sedan stjälkarna tillsammans med salt och peppar, och låt steka i 5 minuter eller tills de mjuknat.

Sist är det dags för bladen. Fräs några minuter.

Lisa Roth Collins är dietist med helheltsperspektiv och marknadschef för NaturallySavvy.com, som först publicerade artikeln.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.