loadingIndonesiens räddningsmyndigheter söker febrilt efter den försvunna ubåten. Foto: Firdia Lisnawati/AP/TT
Indonesiens räddningsmyndigheter söker febrilt efter den försvunna ubåten. Foto: Firdia Lisnawati/AP/TT
Utrikes

Försvunnen ubåt har 53 människor ombord

TT/Sofia Eriksson

Det råder febril aktivitet utanför Balis kust där ett stort räddningspådrag söker efter en försvunnen indonesisk ubåt. Den befaras ha sjunkit till omkring 600-700 meters djup med 53 människor ombord.

Den tysktillverkade dieseldrivna ubåten KRI Nanggala skulle genomföra en torpedövning utanför den indonesiska ön Bali i onsdags när den bad om tillstånd att dyka – för att kort därefter tappa kontakten med omvärlden.

Sökandet koncentreras kring ett oljebälte som har upptäckts på den plats där ubåten försvann ner i djupet. Det är dock oklart om utsläppet kommer från ubåten, men det kan också tyda på att farkosten har skadats eller så kan det vara en signal från besättningen, enligt den indonesiska flottan.

Finns syre

Ubåten hade 53 människor ombord när den försvann och enligt flottan kan det ha uppstått problem med elektroniken vid dykningen, vilket kan ha fått farkosten att sjunka till ett djup på 600-700 meter. Det är i så fall betydligt djupare än vad den är byggd för att klara av.

Och även om syret ombord uppges räcka till på lördag har experter varnat för att farkosten kan ha gått i bitar om den har sjunkit allt för djupt.

"Möjlig tragedi"

Flera fartyg och helikoptrar söker nu febrilt efter spår och länder som USA, Australien, Frankrike och Tyskland har erbjudit sig att hjälpa till.

– Vi är väldigt bekymrade över uppgifterna. Det är mycket oroande för familjerna och särskilt för den indonesiska flottan, säger Australiens utrikesminister Marise Payne till ABC.

– Vi kommer att stödja vår granne på alla sätt vi kan.

Australiens försvarsminister Peter Dutton har dock sagt att de initiala uppgifterna om händelsen gör att det finns risk för att Indonesien står inför en "fruktansvärd tragedi".

(Sofia Eriksson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Sökandet efter ubåten

(TT)

Den tysktillverkade dieseldrivna ubåten KRI Nanggala försvann i samband med en övning utanför Bali i onsdags. Den är en av fem ubåtar i den indonesiska flottan.

Ubåten är byggd för att klara ett djup på omkring 250-500 meter men det finns farhågor om att den har sjunkit till 600-700 meter efter att ha fått tekniska problem.

Ubåten tappade kontakten med omvärlden relativt kort efter det att den hade gått ner i djupet och bett om tillåtelse att påbörja en torpedövning. Några timmar senare upptäcktes ett oljespill på platsen där den försvann, även om det är oklart om det kommer från ubåten.

Sökfartyg använder sonar men har ännu inga spår av ubåten.

Källa: Reuters

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingIndonesiens räddningsmyndigheter söker febrilt efter den försvunna ubåten. Foto: Firdia Lisnawati/AP/TT
Indonesiens räddningsmyndigheter söker febrilt efter den försvunna ubåten. Foto: Firdia Lisnawati/AP/TT
Utrikes

Försvunnen ubåt har 53 människor ombord

TT/Sofia Eriksson

Det råder febril aktivitet utanför Balis kust där ett stort räddningspådrag söker efter en försvunnen indonesisk ubåt. Den befaras ha sjunkit till omkring 600-700 meters djup med 53 människor ombord.

Den tysktillverkade dieseldrivna ubåten KRI Nanggala skulle genomföra en torpedövning utanför den indonesiska ön Bali i onsdags när den bad om tillstånd att dyka – för att kort därefter tappa kontakten med omvärlden.

Sökandet koncentreras kring ett oljebälte som har upptäckts på den plats där ubåten försvann ner i djupet. Det är dock oklart om utsläppet kommer från ubåten, men det kan också tyda på att farkosten har skadats eller så kan det vara en signal från besättningen, enligt den indonesiska flottan.

Finns syre

Ubåten hade 53 människor ombord när den försvann och enligt flottan kan det ha uppstått problem med elektroniken vid dykningen, vilket kan ha fått farkosten att sjunka till ett djup på 600-700 meter. Det är i så fall betydligt djupare än vad den är byggd för att klara av.

Och även om syret ombord uppges räcka till på lördag har experter varnat för att farkosten kan ha gått i bitar om den har sjunkit allt för djupt.

"Möjlig tragedi"

Flera fartyg och helikoptrar söker nu febrilt efter spår och länder som USA, Australien, Frankrike och Tyskland har erbjudit sig att hjälpa till.

– Vi är väldigt bekymrade över uppgifterna. Det är mycket oroande för familjerna och särskilt för den indonesiska flottan, säger Australiens utrikesminister Marise Payne till ABC.

– Vi kommer att stödja vår granne på alla sätt vi kan.

Australiens försvarsminister Peter Dutton har dock sagt att de initiala uppgifterna om händelsen gör att det finns risk för att Indonesien står inför en "fruktansvärd tragedi".

(Sofia Eriksson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Sökandet efter ubåten

(TT)

Den tysktillverkade dieseldrivna ubåten KRI Nanggala försvann i samband med en övning utanför Bali i onsdags. Den är en av fem ubåtar i den indonesiska flottan.

Ubåten är byggd för att klara ett djup på omkring 250-500 meter men det finns farhågor om att den har sjunkit till 600-700 meter efter att ha fått tekniska problem.

Ubåten tappade kontakten med omvärlden relativt kort efter det att den hade gått ner i djupet och bett om tillåtelse att påbörja en torpedövning. Några timmar senare upptäcktes ett oljespill på platsen där den försvann, även om det är oklart om det kommer från ubåten.

Sökfartyg använder sonar men har ännu inga spår av ubåten.

Källa: Reuters

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025