Forskning: Gurkmeja har smärtlindrande verkan
Välsmakande krydda ger ett alternativt sätt att lindra smärta i knäna
Det är jordstammen hos gurkmejan, Curcuma longa, som används. Foto: Nirmal Sarkar/Pixabay


Receptfria läkemedel ger inte alltid den smärtlindring de utlovar. Det kan visserligen nästan säkert garantera en sak: om du tar dem för ofta för att hantera smärta, så kommer du troligen att få magont och ha en högre risk för hjärtsjukdomar och njurskador. Men det finns alternativ.

Inte heller brukar dessa läkemedel smaka särskilt gott.

Gurkmeja å andra sidan, smakar utmärkt och har potential att ge god smärtlindring. Om du aldrig har ätit gurkmeja förut; det här är en av de viktiga ingredienserna i curryrätter. Den har en mild, jordig och bitter smak med toner av apelsin och ingefära.

Till er som oroar er för heta kryddor; när det gäller gurkmeja behöver ni inte vara oroliga. 

Lindrar knäsmärta

En ny studie visar att gurkmeja fungerar bättre än placebo för att lindra obehag i knäet. Studien byggde på äldre forskning som fann att det kan ha bättre effekt än traditionella läkemedel. Samtidigt är det mycket bättre för din kropp.

Deltagare i den australiska studien rapporterade en liten lättnad när de under 12 veckor använde gurkmeja för att minska obehag. Arbetet utfördes av forskare från Menzies Institute for Medical Research vid Tasmania University.

Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Annals of Internal Medicine.

I matlagningen

Forskarna använde gurkmejaextrakt, men du kan få liknande effekt av att använda kryddan i maten. Även om måttliga doser inte medför några besvär så kan mycket höga doser av gurkmeja ge problem med matsmältningen. Som nämnts är gurkmeja viktig i curryrätter, men den passar också bra i ris, på kyckling eller i rätter med nötkött för färg och smak.

Guldmjölk, en varm dryck med bland annat gurkmeja. Foto: Osha Key/Unsplash

Det är också en populär ingrediens i smoothies och en nyckelingrediens i guldmjölk; en dryck baserad på gurkmeja som fått namn efter kryddans färg.

Bortsett från dess potentiella smärtlindrande egenskaper är gurkmeja också känt för sina antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaper.

Om du kämpar med smärtlindring och letar efter ett alternativ kan du lägga till lite gurkmeja till din dag för att minska din kamp. Det är billigt, säkert och kan ha flera hälsofördelar.

Gurkmeja är det som ger curry sin gula färg. Foto: Carolyn Nicholas

Mohan Garikiparithi har examen i medicin från Osmania University. Artikeln publicerades ursprungligen på Bel Marra Health.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.