Facebook kan lokalisera användare fast de valt att inte spåras
Foto: Gerd Altmann


I ett brev till amerikanska senatorer har Facebook avslöjat att de kan lokalisera användare även om man valt att inte ha sin platsspårning aktiverad.

Företagets biträdande integritetschef Rob Sherman gjorde avslöjandet i ett brev till senatorerna Christopher Coons och Josh Hawley efter att de hade frågat efter företagets policy gällande platsspårning.

I brevet förklarar han att även om Facebook-användare stänger av spårningsfunktionen i appen så kan företaget pussla ihop information, som taggade bilder, incheckningar och IP-adresser för att avgöra var personen befinner sig.

”Även om någon inte aktiverar platstjänsten kan Facebook fortfarande förstå information om personens lokalisering baserat på information som de och andra ger genom deras aktiviteter och uppkopplingar till våra tjänster”, skriver Sherman.

”Till exempel, om någon svarar på ett event på Facebook för en lokal musikfestival, laddar upp ett platstaggat inlägg eller taggas av en vän på en incheckning på en restaurang, så kan det här ge information om var den här personen troligen befinner sig.”

”På samma sätt kanske en person delar var de bor genom att ange en plats på en 'Marketplace' eller lägga in sin adress i profilen.”

Sherman förklarar vidare att Facebook också tar emot IP-adresser och ”annan nätverksinfomation” när människors enheter är kopplade till Facebooks servrar.

”Varje enhet som är kopplad till internet får en IP-adress som identifierar dess specifika uppkoppling till internet … den adressen identifierar var enheten är på internet”, skriver han.

Han skriver dock också att den här sortens lokalisering ofta kan vara osäker.

"Det går inte att välja bort"

Sherman skriver i brevet att Facebook spårar var användare befinner sig för att hjälpa dem och andra företag att skydda konton genom att påvisa misstänkta inloggningsaktiviteter, för att hjälpa till att förbättra anpassad reklam och för att förhindra spridning av falska nyheter.

Han tillägger att Facebook använder ett ”centraliserat ingenjörs-team” för att hantera människors platsrelaterade information ”på ett konsistent och ansvarsfullt sätt, och i enlighet med människors val”.

Efter att ha fått brevet kritiserade både Coons och Hawley Facebook för att fortsätta att tjäna pengar på personlig information för att skapa anpassade tjänster, särskilt när användare explicit har uttryckt att de inte vill att Facebook får tillgång till sagda information.

Andra, bland dem republikanske senatorn Josh Hawley, ville att kongressen skulle ingripa mot den potentiella integritetskränkningen.

”Det går inte att välja bort. Det finns ingen kontroll över din personliga information. Det är 'Big Tech'. Och det är därför kongressen behöver vidta åtgärder”, skriver Hawley på Twitter.

CNBC rapporterar att Hawley lade ut ett uppföljande uttalande om brevet, där han säger att fast han uppskattar Facebooks försök att informera användare om deras integritetsval så är han orolig att de insatserna är ”otillräckliga och till och med missledande i ljuset av hur Facebook faktiskt behandlar användarnas data”.

”I sitt svar på vårt brev bekräftar Facebook att det inte finns något sätt för användare att förhindra att Facebook använder deras lokalisering och ger dem reklam som är baserad på den informationen, även när lokaliseringsfunktionen är avstängd.

Facebook hävdar att användare har kontroll över sin integritet, men i verkligheten finns det ingen möjlighet för användare att hindra Facebook från att samla in och tjäna pengar på deras lokaliseringsinformation. Det amerikanska folket förtjänar att veta hur teknologiföretag använder deras data, och jag kommer att fortsätta att arbeta för att hitta lösningar som skyddar amerikaners känsliga information.”

Stark marknadskraft

Det här kommer efter att Australien förra veckan sade att de kommer att sätta press på Facebook för att säkerställa att de inte missköter sin marknadskraft till att dominera landets reklammarknad på ett orätt sätt.

Företaget kommer tillsammans med andra teknikjättar, däribland Google, att vara en del i en konkurrensgranskande undersökning av Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), för att utreda hur digitala plattformer påverkar konkurrensen inom media och reklamförande sektorer i Australien. Fokus kommer att ligga särskilt på påverkan på nyheter och journalistik.

Samtidigt sade Facebook nyligen att de är redo för en dataintegritetslag som kommer att träda i kraft i deras hemstat Kalifornien i början av det nya året, rapporterar AFP.

The California Consumer Privacy Act (CCPA), som antogs den 28 juni 2018 kommer att ge internetanvändare rätten att se vilka data som stora teknologiföretag samlar in och med vilka den delas.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld.  Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.