Dr Sanna Ehdin: Powermaten för bästa hälsan
Författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Powermaten – det är maten som stimulerar dina friska krafter. Det är den nya IFD-maten, den inflammationsdämpande kosten, som motverkar inflammation och skapar biobalans i kroppen. Då får du automatiskt både en god hälsa och din rätta vikt. 

Sedan början av 2000-talet har forskarna publicerat forskning som visar att inflammation i kroppen ökar risken för degenerativa sjukdomar, och jag skrev utförligt om detta redan 2003 i HQ-boken. En mängd forskning har sedan dess visat att välfärdssjukdomarna har kronisk inflammation som gemensam nämnare i grunden. En låggradig kronisk inflammation, som kommer sig av att den moderna industrimaten till hög andel främjar inflammation i kroppen.

All smärta och stelhet hänger samman med inflammation.

Inflammation i leder, slemhinnor eller hud ökar dessutom risken avsevärt för utveckling av systemsjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, cancer, alzheimer och typ 2-diabetes. Dålig munhälsa eller inflammation i tandköttet (parodontit), har till exempel visat sig öka risken för hjärt-kärlsjukdom från 25 till flera hundra procent. Det ökar även risken för utveckling av typ 2-diabetes, luftvägssjukdomar och att gravida kvinnor föder för tidigt.

Forskning har även visat att en pågående kronisk låggradig inflammation är grundorsaken till nedbrytningen av skelettet vid benskörhet (eller osteoporos). Äntligen tas detta på fullt allvar, och folk förstår att de själva, och rätt snabbt, kan påverka sin hälsa i positiv riktning genom att äta en inflammationsdämpande mat.

År 2008 myntade jag uttrycket IFD-maten: inflammationsdämpande mat. IFD-systemet är ett vetenskapligt system som har räknats ut utifrån matens näringsinnehåll. Det kom på en tid när bara GI fanns, och enligt GI är morötter dåligt – fast de innehåller många nyttiga ämnen så morötter är faktiskt bra att äta!

Vad gör mat inflammationsdämpande?

Att den innehåller ämnen som motverkar inflammation och stärker det friska, stärker levern och kroppens övriga organ för utrensning. Socker och processat fett (som industriella transfetter och palmolja) ger kraftig inflammation, medan hälsosamma fetter och speciellt omega 3-fettsyror är mycket inflammationsdämpande. Det finns till exempel en mängd forskning som visar på de starka positiva hälsoeffekterna av IFD-kryddorna gurkmeja, vitlök, ingefära, chili och lök. Samt att en del sjukdomar kan motverkas och även förbättras avsevärt, som i fallet gurkmeja vid svår Alzheimer.

Generellt kan man säga att mat som skapar inflammation är näringsfattig, söt och fet mat, såsom socker, vitt bröd, chips och dåligt fett. Transfetter (industriellt härdat fett) är bland det mest inflammationsframkallande vi kan äta.

Vad är IFD-maten?

Det är en naturlig föda av främst grönsaker, örter, stärkande fetter och oljor samt högvärdigt protein. Se här vad som ingår i IFD-maten.  Människan är också en av de mest fettberoende arterna med vårt känsliga nervsystem, och fettbrist är direkt skadligt, och det är viktigt att tillföra de goda och naturliga (icke kemiskt/termiskt industriprocessade) oljorna och fetterna.

När man äter den här kosten så stimuleras självläkningen. Alltså gör man något gott för kroppen hela tiden! Det är maten som skapar en god hälsa genom att främja kroppens uppbyggnad, reparation och utrensning. Kort sagt det som stärker kroppens friska processer. Det är detta som lägger grunden för ett långt, vitalt och friskt liv. Det är väl en morot i sig!

Fördelarna med IFD-maten

Att äta inflammationsdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna och mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier avtar eller försvinner. Samtidigt minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom, astma, cancer, benskörhet, typ 2-diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund. Det finns bara fördelar för hälsan med IFD-maten.

Hur lång tid tar det då att vrida tillbaka inflammationen? Det beror helt på vilken kondition kroppen är i och ens ålder. Men du får avsevärda skillnader bara på någon vecka och efter två tre månader bör det ha ändrats stort. Men räkna med ett år för alla genomgripande förändringar att ta plats eftersom då har de flesta cellerna bytts ut!

Kan alla äta IFD-mat?

Ja den är bra för alla och alla åldrar och väldigt många behöver den idag också! I min matbok är recepten också i princip gluten-, socker- och mjölkfritt, sedan kan man lägga till det själv om man tål det. Så alla kan äta den, passar fint i alla åldrar och för hela familjen. Den enda diet som alla mår bra av! (Dock med brasklappen för om man är histamin-intolerant,  då man får vara lite mer selektiv i maten.)

Jämförelse med andra dieter

LCHF-maten och Stenålderskosten (Paleo) är liknande, men ingen ser till matens inflammatoriska effekt så specifikt som denna. Och eftersom låggradig inflammation är det största hälsohotet idag är det viktig info som måste ut. Generellt kan man säga att alla som slutar med den processade industrimaten och äter mer hel mat och mer grönsaker, ekologiskt etc., förbättrar sin hälsa avsevärt. Men IFD-maten tar det allra längst och bygger hälsa och vitalitet hela tiden.

Dr Sanna Ehdin

I boken ”Mat som läker” går jag igenom bakgrunden för IFD-maten, och det finns mer än 140 nyttiga och goda recept som tar 15-20 minuter att laga. Det finns även fakta och tabeller i slutet av boken. Men här nedan kan du även läsa en rad artiklar om IFD-maten och kost och hälsa:

Sanna Ehdin: Mat som kan läka inflammationer

Sanna Ehdins lista över IFD-maten

Vad som ingår i IFD-maten.

Inköpslistan för att laga IFD-maten.

Här kan du läsa om olika dieter, fr a IFD-maten


Några referenser:

1. Benetou, V. et al., Vegetables and fruits in relation to cancer risk: evidence from the Greek EPIC cohort study. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 17(2):387–92, 2008.

2. Bengmark, S., Curcumin, an atoxic antioxidant and natural NFkappaB, cyclooxygenase-2, lipooxygenase, and inducible nitric oxide synthase inhibitor: a shield against acute and chronic diseases. J Parenter Enteral Nutr, 30(1):45-51, 2006.

3. Emmanuel DG, Feeding high proportions of barley grain stimulates an inflammatory response in dairy cows. J Dairy Sci. 91(2):606-14, 2008.

4. Itokawa H et al., Recent advances in the investigation of curcuminoids, Chinese Medicine 2008, 3:11.

5. Hishikawa N et al., Effects of turmeric on Alzheimer’s disease with behavioral and psychological symptoms of dementia. Ayu. 33(4):499-504, 2012.

6. Holmes C. Review: systemic inflammation and Alzheimer’s disease. Neuropathol Appl Neurobiol. 2013 39(1):51-68.

7. Håkansson, M, Gluten och mjölk: källan till moderna sjukdomar. Så påverkas du av maten – de vita giferna Del 1–3, Vulkan, 2012, 2014.

8. Seki, T et al., Anticancer effects of diallyl trisulfide derived from garlic, Asia Pac J Clin Nutr 2008;17 (S1):249-252.

9. Whiteley P et el, Gluten- and casein-free dietary intervention for autism spectrum conditions. Front Hum Neurosci. 4;6:344, 2013.

10. McGeer, P.L., McGeer, E.G., Inflammation and the degenerative diseases of aging. Ann. New York Acad. Sci. 1035:104–16, 2004


Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.