Sanna Ehdin: Krydda mer – lev längre
Författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Krydda din mat mera! En studie från Harvard visar att de som äter kryddig mat varje dag har 14 procent chans att leva längre än de som äter kryddig mat färre än en gång i veckan.

De som äter kryddig mat ofta har också mycket lägre risk att dö av cancer, hjärtkärl- och lungsjukdom. Detta är den första studie som kopplar kryddig mat till friskare liv och längre överlevnad! Studien var på nästan en halv miljon människor mellan 30-79 år.

Gurkmeja har flera läkande egenskaper och är en mycket kraftig antioxidant som är tio gånger starkare än vitaminer. 

Verkligen positivt resultat – men inte oväntat! Jag rekommenderar speciellt IFD-kryddorna (de anti-inflammatoriska kryddorna) – vilka motverkar inflammation och stärker de friska självläkande krafterna: vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar, curry.

Välgörande kryddor

Curry

Curry är en kryddblandning bestående av ingefära, peppar, koriander, kanel och gurkmeja, som sammantaget ger en god antibakteriell och antiinflammatorisk verkan. Eftersom inflammation är inblandad vid alla sjukdomar vill vi hålla den nere.

Vitlök och cayenne 

Vitlök och cayenne är bra mot vanlig förkylning. Till exempel så är en soppa med vitlök och cayenne bra mot virus och bakterier och för att öka svettningarna i början av en förkylning. Cayennepeppar har ett mycket högt innehåll av C-vitamin. Vitlök får fart på avstannad qi i kroppen och motverkar en ohälsosam tarmflora.

Vitlök.

Kanel, kryddnejlika, koriander, ingefära, muskotnöt och kardemumma 

Dessa kryddor har alla utvidgande, torkande och värmande egenskaper. Detta förstärker den utvidgande aspekten hos söt mat. Följande mat blir lättare att smälta med dessa kryddor: potatis, jams, squash, fruktefterrätter och mjölkprodukter såsom yoghurt och kefir.

Ingefära är antiinflammatorisk och bra vid reumatism, illamående och huvudvärk.

Koriander, spiskummin och ingefära 

Koriander, spiskummin och ingefära är lämpliga i bönrätter för att minska väderspänningar i tarmen. Kombinationen av rötter och frön har också en stärkande inverkan på kroppen. Färsk ingefära hjälper till att bryta ner mat med högt proteininnehåll (såsom kött och bönor) och minskar effekten av den bildade urinsyran.

Ingefära 

Ingefära är antiinflammatorisk och bra vid reumatism, illamående och huvudvärk. På senare år har flera studier bekräftat ingefärans anti-inflammatoriska effekter. En amerikansk studie fokuserade specifikt på ingefärans effekt på makrofager och resultaten visar ett tydligt samband mellan ingefära och en minskad aktivitet hos makrofagerna. Ingefära är dessutom cancerhämmande och har visat sig minska tumörtillväxten.

Ingefära.

Gurkmeja 

Gurkmeja har flera läkande egenskaper och är en mycket kraftig antioxidant som är tio gånger starkare än vitaminer. Det har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor, och dess effekt är lika stark eller starkare än antiinflammatorisk medicin. Rekommenderad dos (enligt forskningslitteraturen) är en rågad matsked per dag, vilket ger en stark och naturlig läkande effekt.

Gurkmejas dokumenterade medicinska effekter är följande:

1. Stärker och förbättrar matsmältningen
2. Sänker kolesterolhalten
3. Ökar ledernas flexibilitet och minskar svullnaden hos människor med ledgångsreumatism
4. Skyddar levern mot gifter och stödjer hälsosam leverfunktion
5. Är renande för blodet
6. Ger skydd mot arteroskleros
7. Motverkar alzheimer

Färsk gurkmeja är mycket godare än den torkade.

Gurkmeja är en viktig ingrediens i min Sannas Soldryck, och jag tar en toppad msk av denna blandning varje dag i en kopp varmt vatten med lite olivolja i. Jag tar även en tesked fiskolja då omega 3-fettsyror är bland det allra mest antiinflammatoriska man kan äta och vi måste tillföra det med kosten. 
 
OBS! Är man histaminintolerant så får man vara försiktig med starka kryddor som chili, Cayenne etc, och man bör testa och se hur man reagerar på de andra. Gurkmeja, kanel, kardemumma och lite vitlök går till exempel utmärkt för mig. Dessutom kan man givetvis äta och leva rätt men ändå utveckla en cancer, men många positiva åtgärder minskar risken och ökar frisken! 

Dr. Sanna Ehdin

– Referens Harvardstudien: "Consumption of spicy foods and total and cause-specific mortality: population based cohort study”.
– Text om kryddorna ur ”Nya Självläkande människan”, Sanna Ehdin Anandala 2014


Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.