Dr. Sanna Ehdin: 7 steg till självkärlek
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Människans naturliga, medfödda önskan är att bli älskad för den hon är – och inte för det hon gör. Vi föds med denna naturliga känsla, det är inget vi behöver lära oss.

Däremot är det väldigt många som får lära sig av med att vilja få kärlek … För om vi bara blir accepterade och sedda genom våra prestationer måste vi tränga undan det naturliga självet och i stället agera på ytan. Då tar det falska självet för stor plats, och konsten är att hitta tillbaka till sin sanna kärna – den man är. Vägen dit går alltid via ökad självkärlek.

När du omfamnar den du är, fullt ut och helhjärtat, kommer allt att lösa sig.

Genom att bli mer medveten om att – och när – man fördömer, kategoriserar och hårt kritiserar sig själv (och andra) kan man minska den kritiska och dömande rösten.

Man kan även be en nära vän om hjälp att se sitt eget beteende. Genom att synliggöra detta, kan du välja att ge dig själv mer positiv, kärleksfull feedback. Detta är essentiellt för inre personligt växande.

Kärlek är handlingar och ord, och när man visar sig själv att man är värdefull börjar man även att tycka mer om sig själv. För det du matar växer, det du tänker manifesterar du, och det du känner attraherar du. Och precis som allt annat behöver vi träna det för att utveckla det, för det du tränar stärks!

Träna självkärlek

Självkärlek handlar om vår inställning. Det handlar om hur vi ser på och värderar oss själva. Förändringen kommer när du börjar att:

1. Bekräfta dig själv.

2. Värdera och respektera dig själv.

3. Acceptera dig själv precis som du är – du behöver inte göra något utan bara vara dig själv. Du duger som du är.

4. Skapa trivsel i ditt liv genom att göra det som du tycker om och som gör dig glad.

5. Ta signalerna inifrån och din känsla (intuition) på allvar. Stanna upp och känn efter, gärna många gånger per dag.

6. Skydda, sätta sunda gränser och ta väl hand om dig själv.

7. Avsätta tid och energi för att utveckla en kärleksfull relation till dig själv.


Använd även Happy Heart–metoden varje dag för att bryta det icke-önskvärda beteendet – och gör det varje gång för då går det mycket snabbare att komma ifrån gamla mönster. Hjärnan är plastisk och varje tanke leder till en ny nervbana. Genom att bryta negativa mönster och ersätta dem med positiva bygger du en ny hjärna! Medveten neuroplastisk träning alltså.

Men kom ihåg; upprepad övning behövs.

– Lär mer om detta i Nya sluta kämpa – börja leva

Happy Heart! 

Dr. Sanna Ehdin

 
Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.