Dr. Sanna Ehdin: Smoothies och juicer som läker
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Smoothies som läker är koncentrerad näring i dryckesform. Genom att utgå från råvaror och tillsätta olika kosttillskott och stärkande örter förhöjer man både effekten och smaken av drycken. Det är enkelt, snabbt och mättande – för det är bra näringsinnehåll som ger mättnad som varar!

När min Smoothiebok först gavs ut 2010 var det en helt nydanande bok; med den andra generationens smoothies och juicer. Fram tills dess var smoothies bara något läskande med söt, fruktig smak. Men jag gjorde om hela konceptet genom att tillsätta olika kosttillskott och stärkande medel eller örter för att förhöja effekten av dryckerna.

Smoothies är perfekt för att snabbt ge koncentrerad näring i dryckesform – och man utgår från färska, eller skonsamt torkade och malda råvaror.

Jag är mycket förtjust i smoothies och juicer och varierar friskt. Nu blir det mycket med stjälkselleri som bas, men man kan ta en spenatsmoothie och variera med ruccola, fänkål, morötter, grönkål eller vitkål.  Avocado gör det krämigt och mer mättande. Samt tillsätt alltid något fett som olivolja eller kokosolja (MCT-olja går bra också).

Jag har alltid haft ett genuint intresse för hälsosam kost. Var i världen jag än befinner mig ser jag till att ha en mixer för att kunna göra den powerdryck jag önskar. Inspirationen har inga begränsningar. Genom att använda smaker från hela världen kan man få en mängd kombinationer av råvaror som på olika sätt stärker kroppen.

Här nedan är några varianter på smoothie och juicer hämtade från min bok, men prova gärna själv att göra smoothies och juicer efter din egen smak. 

Smoothie

Det är lätt att bara använda frukt och bär i smoothies; det gjorde jag också i början. Men sedan började jag experimentera med grönsaker och upptäckte att det är lika gott!

Rödbetssmoothie

Den här drinken är laddad med nyttigheter. Rödbetan är rik på B-vitaminet folsyra, som är viktigt för cellbildningen, och mycket fibrer, vilka håller igång magen och ger en lång mättnadskänsla. Dessutom kan man köpa svenska, ekologiska rödbetor hela året om!

Olivolja är en mycket nyttig olja med rätt fettsyror och bland annat rik på vitamin E som förbättrar syreförsörjningen hos musklerna. Vitlök är en annan kraftig antioxidant med bevisad antibakteriell effekt. Havssalt ger lite extra skjuts till smaklökarna och är rikt på naturligt jod. Det är ett ämne som behövs för sköldkörtelns hormonproduktion, som bland annat reglerar ämnesomsättningen i kroppen.

Recept:

– 1 medelstor rödbeta (rå eller kokad)
– En gnutta chili (valfritt)
– Lite vitlök
– 2 msk proteinpulver
– Havssalt
– 1 msk olivolja
– 2 dl vatten

Skala rödbetan och skär i bitar (den färgar av sig lätt, så var försiktig!). Lägg allt i mixern och blanda väl.

Juicer

Juicer är som smoothies fast utan proteinpulver och tillsatt fett. Numera kan man köpa färskpressade juicer nästan överallt, men jag rekommenderar skonsamt kallpressade och ekologiska – läs mer om dessa juicer här!


I mina juicerecept använder jag främst färska grönsaker, frukt och örter som blandas i mixer med vatten till en dryck som är lite matigare än vanlig juice. Jag rekommenderar det som ett alternativ till smoothie. Det är verkligen friskt och gott!

Gurkcocktail

Det här är mitt piggelinmedel – perfekt om du behöver en kick på morgonen! Gurka har flera renande och stärkande effekter på kroppen. Den innehåller bland annat erepsis – ett matsmältningsenzym som bryter ner proteiner och rensar tarmkanalen. Inom skönhetsvården används gurka för att ta bort svullnader och rena huden. Mynta ger en härligt frisk smak och har varit en uppskattad läkeväxt sedan antiken vid till exempel gallbesvär, magkatarr och förkylning.

Recept:

– 1/2 gurka, skalad eller oskalad enligt eget önskemål
– 1 dl myntablad
– 2 dl vatten

Mixas och serveras som en svalkande måltidsdryck.

Korianderjuice à la mousse

Den här läckra, friska juicen är full av nyttigheter och kan ätas som förrätt. Avokado är en mycket bra källa till vitamin E, vitamin B3 och många mineraler. Koriander kan hjälpa kroppen att rensa ur tungmetaller som kvicksilver, aluminium och bly. Och selleri verkar kylande på kroppen och främjar matsmältningen.

Recept till 2 portioner:

– 1/2 grapefrukt
– 1/2 avokado
– 1 stor stång selleri
– 1 knippe korianderblad (cirka 1 dl och bryt stjälken i delar)
– 4 dl vatten

Skala grapefrukt. Skär grapefrukt, avokado, och selleri i bitar. Lägg bitarna och alla de andra ingredienserna i en mixer och kör tills det blir en slät dryck. Häll upp och servera i glas med en liten sked. Njut!

Sellerijuice

Sellerijuice är omåttligt populärt nu och jag gör ett stort glas varje morgon genom att mixa sönder stjälkselleri med vatten och sedan filtrera det genom finmaskig sil. Därefter tillsätter jag lite Alkaline greens, för att "power-up" – förstärka – grönkraften i drycken! Enkelt och lätt och väldigt näringsrikt!

Låt gärna fantasin flöda utifrån mina recept – och släpp in många nya smaksensationer i ditt liv!

Smoothies är lätt, enkelt, smakar mer och går fort – perfekt för alla!

I min bok tar jag bland annat upp:

– Lista på Smoothie-ingredienser
– Mer energi med raw food
– Handla ekologiskt
– Hur du själv enkelt gör nöt- frö- och havremjölk
– Tillskott som ökar din potential och deras effekter
– Test för att mäta ditt välmående
– Mitt veckoprogram som gör att du redan efter 7 dagar kommer att uppleva de positiva hälsoeffekterna.

Boken kan du köpa i bokhandeln eller här

God Smoothie- och juicekraft!

Dr. Sanna Ehdin

 
Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.