Vetenskap

Att ladda elbilen är dyrare än att tanka bensin

Epoch Times

I Norge har elbilar blivit oerhört populärt. Elbilsförsäljningen stod där för hälften av nybilsförsäljningen under 2017. Mestadels beror detta på att landet har höga subventioner till de som köper elbilar. Men samtidigt har det börjat bli väldigt dyrt att ladda sin elbil, skriver Teknikens Värld.

I vissa delar av Norge är det så pass dyrt att ladda elbilen att det blir dyrare att köra elbil än att köra en vanlig bensin- eller dieseldriven bil.

Det är framför allt väldigt dyrt om man laddar sin bil med Fortums laddstationer i glesbygdsområden.

– Med Fortums laddpriser kostar nu elen tolv (norska) kronor per mil. Bensin och diesel kostar cirka nio (norska) kronor per mil, säger Petter Haugneland, kommunikationschef på Norsk elbilforening, till radiokanalen NRK Dagsnytt.

Han tycker att det är olyckligt att utsläppsfritt nu har blivit dyrare än fossila bränslen och hoppas samtidigt att många kommer att ta till sig detta faktum.

Enligt Teknikens Värld har energibolaget Fortum kraftigt höjt laddpriserna på 35 av sina 1 350 laddstationer. Dessa laddstationer återfinns i glesbygdsområdena Østerdalen och Sørvestlandet.

Tidningen säger att Fortum skyller de höga laddpriserna på effekttariffen, vilket innebär att glesbygden drabbas. På de 35 laddstationerna kostar det fyra norska kronor per minut att ladda en elbil eller en hybridbil. Motsvarande för de övriga stationerna är dock priset 2,5 norska kronor per minut. I milkostnad skulle det då bli 7,5 norska kronor, vilket är 1,5 norska kronor lägre än med en vanlig bensin- eller dieseldriven bil.

Även i Sverige är det dyrt att ha elbil och många verkar dra sig för att skaffa en. Flera villaägare som vill ha laddbox i garaget tycker att månadskostnaderna för laddning är för höga, skriver Elbilen.

I Kalmar centrum är det dyrt att ladda sin elbil. Kalmar Energi har tecknat ett avtal med företaget Clever som har ställt upp laddmackar runt centrum. Men att tanka där är fem gånger så dyrare som att tanka hemma.

Barometern skriver att det är dubbelt så dyrt att tanka vid Kalmar Energis laddstoplar som att köra med bensin.

Tankar man vid en laddstolpe kostar det runt 15 kronor milen men åker man med bensin kostar det 6-7 kronor per mil.

– Det är alltså billigare för oss att använda fossilt bränsle, för en bil som enligt staten är supermiljöklassad, än att använda det som är rent och miljövänligt, säger Dennis Åström, som har en laddhybrid av märket Golf, till tidningen.

Samtidigt som det är dyrt att ladda sin el- eller hybridbil visar svensk forskning att elbilsbatteri inte alls är så bra för miljön som man kan tro. Tillverkningen av batterier till elbilar kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil.

När det gäller elbilar med stora batterier kan det i vissa extrema fall ta upp till 20 år av vanlig fordonskörning med bensin eller diesel innan elbilen ger bättre fördelar för miljön.

De stora batterierna är därför utifrån miljöpåverkan ett större problem än bilar som går på bensin eller diesel, rapporterar SVT Nyheter.

Nu tittar IVL, Svenska Miljöinstitutet, också på kilometerskatt som ska sänka utsläppen och trängseln men även för att kompensera uteblivna skatter i och med utbredningen av elbilarna.

– Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth, projektledare och expert på hållbar mobilitet vid IVL i ett pressmeddelande.

IVL leder projektet i samverkan med Chalmers tekniska högskola som finansiellt stöds av Energimyndigheten som lyder under regeringen. Utredningen ska pågå i två år.

Skidåkare stöter på ovanligt djur i skogen – se deras reaktioner

Slav under kommunismen

Mest lästa

Rekommenderat

Vetenskap

Att ladda elbilen är dyrare än att tanka bensin

Epoch Times

I Norge har elbilar blivit oerhört populärt. Elbilsförsäljningen stod där för hälften av nybilsförsäljningen under 2017. Mestadels beror detta på att landet har höga subventioner till de som köper elbilar. Men samtidigt har det börjat bli väldigt dyrt att ladda sin elbil, skriver Teknikens Värld.

I vissa delar av Norge är det så pass dyrt att ladda elbilen att det blir dyrare att köra elbil än att köra en vanlig bensin- eller dieseldriven bil.

Det är framför allt väldigt dyrt om man laddar sin bil med Fortums laddstationer i glesbygdsområden.

– Med Fortums laddpriser kostar nu elen tolv (norska) kronor per mil. Bensin och diesel kostar cirka nio (norska) kronor per mil, säger Petter Haugneland, kommunikationschef på Norsk elbilforening, till radiokanalen NRK Dagsnytt.

Han tycker att det är olyckligt att utsläppsfritt nu har blivit dyrare än fossila bränslen och hoppas samtidigt att många kommer att ta till sig detta faktum.

Enligt Teknikens Värld har energibolaget Fortum kraftigt höjt laddpriserna på 35 av sina 1 350 laddstationer. Dessa laddstationer återfinns i glesbygdsområdena Østerdalen och Sørvestlandet.

Tidningen säger att Fortum skyller de höga laddpriserna på effekttariffen, vilket innebär att glesbygden drabbas. På de 35 laddstationerna kostar det fyra norska kronor per minut att ladda en elbil eller en hybridbil. Motsvarande för de övriga stationerna är dock priset 2,5 norska kronor per minut. I milkostnad skulle det då bli 7,5 norska kronor, vilket är 1,5 norska kronor lägre än med en vanlig bensin- eller dieseldriven bil.

Även i Sverige är det dyrt att ha elbil och många verkar dra sig för att skaffa en. Flera villaägare som vill ha laddbox i garaget tycker att månadskostnaderna för laddning är för höga, skriver Elbilen.

I Kalmar centrum är det dyrt att ladda sin elbil. Kalmar Energi har tecknat ett avtal med företaget Clever som har ställt upp laddmackar runt centrum. Men att tanka där är fem gånger så dyrare som att tanka hemma.

Barometern skriver att det är dubbelt så dyrt att tanka vid Kalmar Energis laddstoplar som att köra med bensin.

Tankar man vid en laddstolpe kostar det runt 15 kronor milen men åker man med bensin kostar det 6-7 kronor per mil.

– Det är alltså billigare för oss att använda fossilt bränsle, för en bil som enligt staten är supermiljöklassad, än att använda det som är rent och miljövänligt, säger Dennis Åström, som har en laddhybrid av märket Golf, till tidningen.

Samtidigt som det är dyrt att ladda sin el- eller hybridbil visar svensk forskning att elbilsbatteri inte alls är så bra för miljön som man kan tro. Tillverkningen av batterier till elbilar kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil.

När det gäller elbilar med stora batterier kan det i vissa extrema fall ta upp till 20 år av vanlig fordonskörning med bensin eller diesel innan elbilen ger bättre fördelar för miljön.

De stora batterierna är därför utifrån miljöpåverkan ett större problem än bilar som går på bensin eller diesel, rapporterar SVT Nyheter.

Nu tittar IVL, Svenska Miljöinstitutet, också på kilometerskatt som ska sänka utsläppen och trängseln men även för att kompensera uteblivna skatter i och med utbredningen av elbilarna.

– Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth, projektledare och expert på hållbar mobilitet vid IVL i ett pressmeddelande.

IVL leder projektet i samverkan med Chalmers tekniska högskola som finansiellt stöds av Energimyndigheten som lyder under regeringen. Utredningen ska pågå i två år.

Skidåkare stöter på ovanligt djur i skogen – se deras reaktioner

Slav under kommunismen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024